کد خبر: ۱۰۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>سلامت> داروهای جدیدی که قابلیت سیستم ایمنی را در ازبین‌بردن سلول‌های تومور تحت‌تاثیر قرار می‌دهند می‌توانند به بیماران مبتلا به اشکال مهاجم بدخیمی پوستی کمک کنند.
به گزارش شفاآ نلاین، داروی با الگوی تزریق داخل وریدی با نام پمبرولیزوماب (Pembrolizumab) با نام تجاری کیترودا (Keytruda)، هم اکنون برای درمان برخی از موارد پیشرفته ملانوم که بدخیمی کشنده پوستی است به کار می‌رود. مطالعه اخیر این دارو را علیه یک تومور پوستی با نام کارسینوم سلول مرکل تحت بررسی قرار داده است. ممکن است که نام این بدخیمی پوستی کمتر شنیده شده باشد اما کارسینوم سلول مرکل، حتی از ملانوم هم بدخیم‌تر است. پروفسور پل نگیمن از دانشگاهی در واشنگتن می‌گوید: «وقتی که بیماری به مرحله پیشرفته می‌رسد، شیمی‌درمانی یکی از گزینه‌های موجود است، ولی نه بهترین گزینه: «شیمی‌درمانی اغلب تومور را منهدم می‌کند؛ اما بیماری مجددا و حتی شدیدتر عود می‌کند. به علاوه، شیمی‌درمانی می‌تواند روی سیستم ایمنی هم اثر کند و این بیماران را در شرایط بدی قرار می‌دهد.»

       کیترودا، یکی از اعضای خانواده دارویی جدید است که مسیری با نام 1-PD را بلوک می‌کند. این وضعیت باعث حمله سیستم ایمنی به سلول‌های بدخیم می‌شود. در آمریکا این دارو برای درمان موارد خاصی از بدخیمی ریه و ملانومای پیشرفته که به دیگر داروها پاسخ نداده‌اند مورد تایید است. در مطالعه جدید، نیگمن دارو را به 26 بیمار مبتلا به کارسینوم سلول مرکل داد. بیشتر این بیماران در مرحله متاستاتیک بیماری قرار داشتند و غدد لنفاوی ناحیه‌ای نزدیک به تومور اولیه پوستی درگیر بود. به‌طور کلی، از میان 25 بیمار، 14 نفر یعنی 56 درصد بیماری‌شان به‌طور پارشیال عود کرد. در 4 بیمار همه علائم بدخیمی برطرف شد. پس از بیش از 6 ماه پیگیری، بدخیمی در 12 نفر از 14 نفر به خوبی تحت کنترل قرار گرفت. نتایج حاصل در نشریه آنلاین پزشکی نیوانگلند به چاپ رسیده است. یک انکولوژیست از مرکز سرطان مفیت می‌گوید: «برای این بیماران، پاسخ به شیمی‌درمانی معمولا 4 تا 6 ماه طول می‌کشد. نتایج مطالعه چنین پیشنهاد می‌کند که این درمان می‌تواند طول عمر بیماران را افزایش دهد.»

       طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن سرطان آمریکا، سالانه در حدود 1500 نفر در آمریکا با تشخیص کارسینوم سلول مرکل روبرو می‌شود. این بیماری اغلب سالمندان را درگیر می‌کند و نیز افراد با نقص سیستم ایمنی، نظیر مبتلایان به ایدز. در سال‌های اخیر، محققان نقش ویروس پلیوما را در ابتلا به کارسینوم سلول مرکل کشف کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این ویروس در بسیاری از موارد کارسینوم سلول مرکل دخیل است. محققان معتقدند که تعداد قابل‌توجهی از افراد به این ویروس آلوده‌اند، اما سیستم ایمنی آن را تحت کنترل دارد. هنوز به درستی مشخص نیست که چرا و چگونه این ویروس موجب ابتلا به کارسینوم سلول مرکل می‌شود. سپید
PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: