کد خبر: ۱۰۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: اگر می‌خواهیم غذای مردم اصلاح شود، باید با متخلفان قاطعانه برخورد كنیم و مجازات‌ها هم بازدارنده شود.

 به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی در همایش ملی نشان ایمنی و سلامت افزود: باید با كسی كه سم به غذا می‌زند، برخورد شود. برخی با زندگی مردم بازی می‌كنند.
وی تاكید كرد:جرم كسانی كه در حوزه غذا و دارو، جنس تقلبی می‌فروشند از كسی كه قتل می‌كند، بیشتر است.
هاشمی تصریح كرد: مسئولیت دستگاه‌های قضایی در برخورد با متخلفان غذا و دارو سنگین است و متاسفانه در بسیاری از موارد غایب است. همكاران ما برخی متخلفان در حوزه غذا و دارو و سلامت را به مسئولان ذیربط تحویل می‌دهند اما چهار روز بعد این افراد تخلفات خود را با جسارت بیشتری انجام می‌دهند.
هاشمی افزود: به طور مثال، چند روز پیش برنامه‌ای نیز در صداوسیما پخش شد كه بازرسان وزارت بهداشت می‌خواستند بیمارستانی را پلمب كنند اما متخلف با جسارت گفت كه من دوباره این مكان را دایر می‌كنم.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: اگر جرایم تخلفات، بازدارنده نباشد، چطور می‌توانیم صنایع غذایی را به تولید محصولات سالم‌تر تشویق كنیم.
وی با اشاره به توافق هسته‌ای گفت:‌ باید قدر این توافق را بدانیم و آن را با سیاست‌بازی دچار مشكل نكنیم؛ با اجرای این توافقنامه دیگر نمی‌توانیم مواد اولیه دارو و هر چیزی كه به اسم تحریم وارد كشور می‌شد به خورد مردم دهیم. در مورد غذا و سموم نیز این مساله صدق می‌كند.
وزیر بهداشت گفت: خوب می‌دانیم كه سموم از كجاها می‌آمد و كشاورزان به میزان چند برابر استفاده می‌كردند و چه بلایی بر سر سفره‌های غذا وارد می‌شد.
هاشمی تصریح كرد: بخشی از این تخلفات را باید ما جلوی آن را بگیریم و بخش دیگر برعهده صنایع غذایی و دستگاه‌های نظارتی است اما دستگاه‌های نظارتی فقط می‌خواهند مچ ما را بگیرند و به پای سازمان غذا و دارو سنگ ببندند.
وی اضافه كرد:‌ تاكنون مشاهده نشده است كه یك مدیر دولتی را تشویق كنند اما تعداد زیادی پرونده برای آنها در سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تشكیل می‌شود.

**لزوم پیوند صنایع غذایی با گروه های دانشگاهی
وزیر بهداشت در ادامه بر لزوم پیوند صنایع غذایی با گروه های دانشگاهی و انجمن های غذایی، تاكید كرد و گفت: متاسفانه در بخش غذا و دارو، ارتباط با حوزه های مرتبط دانشگاهی، كم یا یك سویه است در صورتی كه با برقراری ارتباط، كیفیت غذا ارتقا می یابد.
هاشمی به شمار زیاد دانش آموخته تغذیه و رشته های مرتبط به آن اشاره كرد و در عین حال گفت كه وضع غذا با این شمار دانش آموخته در كشور خوب نیست و بهتر از این می توانیم عمل كنیم.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی تصریح كرد: برخی آمارهای عوارض ناشی از غذا نگران كننده است اما مردم نسبت به این مساله بی توجه اند. به عنوان نمونه حدود 70 درصد میانسالان یزدی، اضافه وزن دارند كه البته این آمار در تهران بدتر است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، بحث غذا را از هوا مهم تر دانست و در عین حال گفت: اما راجع به غذا بی تفاوتیم.

**چرا تریلی قاچاق سیگار را نمی بینیم؟
وزیر بهداشت گفت: بدون مبارزه جدی با قاچاق و حمایت از تولید داخل نمی توان به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یافت.
هاشمی با اشاره به قاچاق الاهای سلامت محور افزود: ما در آن سوی مرزها یك جنبنده را شناسایی می كنیم اما تریلی تریلی كالای قاچاق وارد كشور می شود و جلوی آن را نمی توانیم بگیریم. به طورمثال نماینده مجلسی می گوید كه مرزهای ما طولانی است و به این علت نمی توانیم جلوی قاچاق سیگار را بگیریم اما چطور جنبنده ای را در آن سوی مرزها شناسایی می كنیم و این تریلی ها را نمی بینیم.
وی خاطرنشان كرد: اگر برای ارتقای سلامت، متوقع ایم باید از همه دستگاه ها متوقع باشیم؛ اقدامات وزارت بهداشت به تنهایی كافی نیست و نهادهای دیگری مانند جهادكشاورزی، وزارت نیرو و وزارت ارشاد باید در این زمینه به ما كمك كنند.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش گریزی به دوچرخه سواری خود در یزد زد و گفت: این اقدام برای تبلیغ دوچرخه سواری در جامعه بود ؛ بیش از 30 سال بود كه دوچرخه، سوار نشده بودم و گفتم برای من دوچرخه قدیمی بیاورند اما دوچرخه زیرخاكی پیدا كردند كه نه ترمز داشت و نه چرخش درست می چرخید. این، سخت ترین رانندگی من بود.

**مردم 35 درصد بیشتر از معمول غذا می خورند
وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم نشان ایمنی و سلامت در جمع خبرنگاران اظهاراتی داشت.
وی در حاشیه این مراسم ، وضع غذا را خوب ارزیابی نكرد و گفت: البته مردم كمترین تقصیر در این زمینه را دارند.
هاشمی افزود: آن بخشی كه مردم در حوزه غذا مقصرند، مربوط به این است كه زیاد می خورند؛ مردم باید از پرخوری پرهیز كنند و در عین حال میزان كالری دریافتی آنان به اندازه باشد و اسراف نكنند.
وی خاطرنشان كرد: 35 درصد آنچه كه اكنون می خوریم اضافه است، باید صرفه جویی كنیم كه هم برای بدنمان و هم برای جیبمان مفید است.برای سوزاندن آنچه كه می خوریم؛ یعنی كالری ها، باید تحرك داشته باشیم و فعالیت بدنی مان بیشتر باشد.

**مجازارت ها برای متخلفان غذا اصلا بازدارنده نیست
وزیر بهداشت با اشاره به وظیفه سنگین قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه در حوزه غذا گفت: در این بخش مشكلات حاكمیت ، بیشتر از مردم است ؛ به نظر می رسد مجازات ها برای متخلفان حوزه غذا اصلا بازدارنده نیست؛ به عنوان مثال چرا باید در غذا این همه قاچاق داشته باشیم؛ چرا باید افرادی غذای تقلبی یا آلوده را در بازار عرضه كنند.
وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: اگر قانون كم داریم باید قوه مقننه ورود پیدا كند و اگر قانون داریم و درست اجرا نمی شود مربوط به دو دستگاه مجریه و قضائیه می شود . معتقدیم در بخش قضایی باید حتما جدی تر باشیم و حتما مجازات های تعیین شده متناسب با جرم باشد.
وزیر بهداشت گفت: جرم آلوده كردن مواد غذایی با سم و كود و افزودنی ها، خیلی سنگین است بنابراین اگر قانون نداریم دستگاه قضایی می تواند پیشنهاد كند و اگر قانون داریم قاضی ها حكم هایی را در حوزه غذایی برای متقلبان و كسانی كه سم را به مردم بفروشند، صادر كنند كه حداقل شاهد برخورد جدی با دو سه متخلف باشیم تا برای دیگران عبرت شوند.
هاشمی در پاسخ به سئوال یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه برخی متخلفان پشت گرمی دارند، گفت: من گمانه زنی نمی كنم كه این متخلفان پشت گرمی دارند؛ گاهی غفلت ما باعث می شود كه واقعا آنچه كه لازمه داشتن یك حكمرانی مطلوب است ، صورت نگیرد یعنی اگر قانون داریم ما كه مجری هستیم (دستگاه قضایی یا اجرایی) باید اقدامی كنیم كه بازدارنده باشد.
وی تصریح كرد: هیچگاه انكار نمی كنیم كه ضعف نداریم اما در مواردی كه بازرسان ما برخورد كردند یا مانع شدند حكمی كه صادر می شود بازدارنده نیست. مجرم را می گیرند اما دوباره اینها به بازار می آیند و طلبكارانه تر عمل می كنند و آدم بی انگیزه می شود؛ انتظار داریم با متخلفان به گونه ای عمل شود كه ما دلگرم شویم.
در همایش ملی نشان ایمنی و سلامت، 12 شركت تولیدكننده محصولات غذایی و 29 فرآورده آنها، نشان ایمنی و سلامت را دریافت كردند.
برچسب ها: همایش ، ایمنی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: