کد خبر: ۱۰۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>بیمه و بانک>قائم مقام بانك مركزی در دیدار هیاتی از خانه اقتصاد و صنعت ایالت «باواریا»ی آلمان، خواستار همكاری بیشتر اقتصادی و بانكی بین دو كشور شد.
به گزارش شفا آنلاین، اكبر كمیجانی در این دیدار با استقبال از همكاری های متقابل ایران و آلمان افزود: تحریم ها موجب متضرر شدن شركای اروپایی در مبادلات بانكی با ایران شده و برقراری روابط بانكی لازمه برقراری روابط تجاری و اقتصادی بین دو كشور است.

این مقام مسئول با اشاره به موفقیت های بانك مركزی پس از اجرایی شدن برجام، خاطرنشان كرد: مذاكره با شركت های بیمه ای «ساچه» ایتالیا، «اوكابه» اتریش و «كوفاس» فرانسه و تسویه تعهداتی كه به دلیل تحریم ها بوجود آمده بود، از جمله این موفقیت هاست.

وی با بیان اینكه حمایت دولت های اتریش، فرانسه و ایتالیا در دستیابی به توافقات ایران با این شركت موثر بوده است، گفت: اینك مذاكره با شركت بیمه «هرمس» آلمان در جریان است كه امیدواریم بزودی به نتیجه برسد.

«هرمس» یك شركت سهامی بیمه ای است و از طرف دولت آلمان ماموریت دارد تا وام هایی را كه شركت های آلمانی برای ‏صادرات به كشورهای خارجی دریافت می كنند، ضمانت كند. «هرمس» در ازای دریافت مبالغی از شركت های آلمانی طرف ‏قرارداد، وام های دریافتی آنها برای صادرات خارجی را تضمین می كند. حدود ۸۴ درصد كل ضمانت های هرمس در رابطه با صادرات شركت های آلمانی به كشورهای در حال توسعه و دارای ریسك است.

بنا به اعلام برخی منابع بدهی ایران به شركت بیمه هرمس حدود ۴۵۰ میلیون یورو است.

كمیجانی، خواستار حمایت دولت آلمان در زمینه مراودات بانكی شد و ادامه داد: ایران در ۳۶ سال اخیر در شرایط سخت مالی، هیچ گونه دیركردی در پرداخت تعهدات خود نداشته و حتی مبالغی بیش از تعهدات كنونی را با تفاهم و در یك برنامه زمان بندی تسویه كرده است.

وی، مقاومت شركت های بیمه ای اروپایی در همكاری با ایران را فراتر از انتظار توصیف كرد و افزود: كشورهای ۱+۵ از پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق اظهار رضایت می‌كنند، اما چنین احساسی در ایران از پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود وجود ندارد.

قائم مقام بانك مركزی تصریح كرد: نقش و جایگاه خانه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا در اقتصاد آلمان تاثیرگذار است، بنابراین بانك مركزی ایران خواستار مذاكرات و تفاهمات بیشتر بانك های ایرانی از جمله بانك خاورمیانه با هیات آلمانی است.

** نگرانی بانك های آلمانی از جریمه آمریكا
«پروسارت» رئیس خانه اقتصاد و صنعت ایالت باواریای آلمان نیز در این دیدار گفت: اكنون مساله اصلی تحریم نیست، بلكه جلوگیری از خسارت به بانك های آلمانی به دلیل اعمال جریمه آمریكایی هاست.

وی تاكید كرد: حل مشكلات زمان بر است و بر این اساس، در شرایط كنونی همكاری با بانك های كوچك و متوسط آلمانی در اولویت است.

تا پیش از تحریم ها، كشور آلمان برای چندین دهه شریك اول تجاری ایران بود اما در سال های اخیر، شركت های چینی، كره ای و خاورمیانه ای جای آنها را پر كرده اند.

اكنون اتاق صنایع و بازرگانی آلمان (DIHK) قصد دارد صادرات به ایران را در سال های آینده با دو برابر افزایش، به ۵.۵ میلیارد دلار برساند و در درازمدت، همین رقم را نیز مضاعف كند.
برچسب ها: بانک مرکزی ، بیمه ، هرمس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: