کد خبر: ۱۰۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق شدند حسگر تشخیص زودهنگام سرطان خون در مقیاس آزمایشگاهی تولید كنند.
به گزارش شفا آنلاین،این حسگر كه به كمك نانوذرات طلا بهینه شده است را می‌توان در تشخیص زودهنگام و كم‌هزینه‌ بیماری سرطان خون در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مورد استفاده قرار داد.لوسمی لنفوسیتی مزمن نوع خطرناكی از بیماری سرطان خون است كه بیشتر زنان و مردان میانسال به آن مبتلا می‌شوند. این نوع سرطان در سال‌های اخیر به‌شدت ذهن دانشمندان و محققان را درگیر كرده و تلاش شده است تا روش‌های نوین و تأثیرگذار درمانی برای درمان این بیماری ارائه گردد.
مهمترین مسئله در درمان سرطان عدم گزینش پذیری داروهای ضد سرطان نسبت به سلول‌های سرطانی و سالم است. بنابراین تشخیص سرطان در مراحل اولیه ظهور بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا تشخیص سریع جهش در DNA مورد توجه بوده است.
پروفسور علی‌اصغر انصافی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه توضیحاتی در خصوص مزایای روش‌های تشخیص الكتروشیمیایی در مقایسه با سایر روش‌ها، گفت: روش‌های الكتروشیمیایی یكی از مهمترین روش‌های تشخیص است كه به علت انتخاب‌گری و حساسیت بالا و هزینه‌ی پایین بیش از سایر روش‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در این طرح به تولید و معرفی یك زیست حسگر به‌منظور تشخیص دو نوع سلول‌های سرطانی از یكدیگر پرداخته شده است.
انصافی افزود: اساس كاراین حسگر روش طیف‌نگاری امپدانس الكتروشیمیایی است كه علاوه بر سرعت و حساسیت بالا، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌ به‌ صرفه است. همچنین اصلاح سطح این حسگر موجب شده كه بتوان از آن به‌منظور آنالیز یك گونه‌ ویژه مورد استفاده قرار داد؛ به‌نحوی‌كه نتایج حاصل شده از ضریب اطمینان بالایی برخوردار باشد.
به گفته وی در طرح حاضر سطح حسگر به‌وسیله‌ نانو ذرات طلا اصلاح شده است. همچنین بخشی از ژن ZAP70 (توالی تك‌رشته‌ای 25 نوكلئوتیدی) نیز بر روی سطح این حسگر استقرار یافته است. ژن مكمل ژن مذكور می‌تواند به‌صورت جهش‌یافته یا جهش نیافته در نمونه‌ی مورد آزمایش موجود باشد.
محقق دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح كرد: هنگامیكه این ژن در تماس با مكمل خود قرار می‌گیرد، بسته به جهش‌یافته بودن یا نبودن آن، رفتار متفاوتی را از خود نشان می‌دهد؛ همین تفاوت اساس آنالیز كمی و كیفی در نظر گرفته می‌شود. ابتلا به بیماری لوسمی لنفوسیتی مزمن بر دو نوع با و بدون جهش ژنی تقسیم می‌شود كه طول عمر و وخامت حال افراد مبتلا به هریك از این دو نوع با هم متفاوت است.
انصافی خاطرنشان كرد: بنابراین تمایز بین این دو نوع مبتلایان به‌منظور تجویز دارو و نوع درمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حسگر تولید شده در این طرح قادر است بین این دو گروه از مبتلایان به لوسمی لنفوسیتی مزمن تمایز ایجاد كند.
انصافی به تبیین مراحل تولید و ارزیابی این زیست حسگر پرداخت و گفت: ابتدا نانو ذرات طلا به‌ وسیله‌ اعمال پتانسیل بر روی سطح الكترود از جنس طلا نشانده شدند. در ادامه پروب DNA نیز بر روی سطح الكترود استقرار یافت. سپس بررسی‌های ریزساختاری بر روی سطح الكترود انجام گرفت كه نتایج، تثبیت نانوذرات طلا را بر روی سطح الكترود به اثبات رساند.
وی افزود: در مرحله‌ بعد پارامترهایی همچون دما، زمان تثبیت پروب و زمان هیبرید شدن بهینه شد و در نهایت میزان انتخاب گری و عملكرد حسگر مورد ارزیابی قرار گرفتند.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های پروفسور علی‌اصغر انصافی- عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان- و دكتر مریم امینی- محقق دوره‌ی پسادكترای این دانشگاه- است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: