کد خبر: ۱۰۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>سلامت>رئیس موسسه تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی از افزایش تولید واكسن تب برفكی 6PD50 در موسسه رازی و كارخانه روناك در شش ماهه نخست امسال و احتمال صادرات این واكسن در نیمه دوم سال خبر داد.

 به گزارش شفا آنلاین،دكتر حمید كهرام با اشاره به همه گیری بیماری تب برفكی در كشور گفت : موسسه رازی در 30 سال گذشته واكسن تب برفكی را به صورت 3PD50 تولید می كرد كه اواخر سال 93 و اوایل سال 94 به پیشنهاد سازمان دامپزشكی اقدام به تبدیل این واكسن به صورت 6PD50 كرد.
وی با بیان اینكه ارتقاء واكسن تب برفكی به 6PD50 حركت بزرگی بود كه در حوزهR&D (تحقیق و توسعه) موسسه رازی انجام شد، افزود: همان موقع در جلسات مختلف به سازمان دامپزشكی اعلام كردیم در صورت تبدیل 3PD50 به 6PD50 میزان تولیدات موسسه رازی به نصف كاهش خواهد یافت و در نتیجه با كمبود واكسن در كشور مواجه خواهیم شد كه برای جبران آن به واردات واكسن نیاز است.
كهرام ادامه داد: علاوه بر این، سویه های بیماری زای تب برفكی با سویه های واكسن های خارجی متفاوت است در نتیجه لازم بود این سویه ها به شركت های وارد كننده داده می شد تا واكسن موثر تولید كنند كه این كار نیز انجام نشد و امروز شاهد شیوع بالای تب برفكی در كشور هستیم.
رئیس موسسه رازی با اشاره به واردات واكسن در شرایط كنونی تاكید كرد: واردات واكسن به مرگ و میر موجود در میان دام های كشور ناشی از بیماری تب برفكی نمی رسد زیرا نخست اینكه، پیك این بیماری حداكثر تا اردیبهشت امسال خواهد بود.
وی ادامه داد: بنابراین واكسن های وارداتی زمانی به دست دامدار می رسد كه از این بیماری عبور كرده ایم، دوم اینكه سویه های موجود در واكسن های موسسه رازی، سویه های داخلی است كه واكسن های خارجی فاقد آن است و عملا تاثیری در كنترل بیماری ندارد و حی ممكن است در مواقعی بیماری را تشدید كند.
رئیس موسسه تحقیقاتی واكسن و سرم سازی رازی در این ارتباط از تلاش موسسه برای افزایش تولید خبر داد و افزود: با همكاری كارخانه واكسن سازی تب برفكی روناك در مهاباد در تلاشیم تولیدات را افزایش داده و به سازمان دامپزشكی تحویل دهیم.
دكتر كهرام گفت: در سال 93 میزان تولیدات واكسن تب برفكی موسسه رازی حدود 20 میلیون دز بود كه در سال 94 و با ارتقای واكسن از 3PD50 به 6PD50 به حدود 10 میلیون دز كاهش یافت و همین میزان را سال گذشته تحویل سازمان دادیم.
وی اضافه كرد: با راه اندازی شركت روناك نیز در سال گذشته بیش از دو میلیون دز واكسن 6PD50 تحویل سازمان دامپزشكی شد اما با این حال تمام نیاز كشور به واكسن تب برفكی تامین نشد.
رئیس موسسه رازی بار دیگر با اشاره به بی تاثیر بودن واردات دیرهنگام واكسن تب برفكی گفت: واكسن های وارداتی زمانی وارد كشور می شود كه ما از این بیماری عبور كرده ایم، ضمن اینكه موسسه رازی و شركت روناك در كنار یكدیگر در شش ماهه نخست امسال به میزان رفع نیاز داخل، واكسن تولید خواهند كرد و واردات واكسن های فاقد سویه های داخلی موجب می شود كه این واكسن ها بی استفاده بماند زیرا دامدار پس از یك بار استفاده، دیگر از واكسن های وارداتی برای پیشگیری دام ها از این بیماری استفاده نمی كند.
دكتر كهرام ابراز خوش بینی كرد با تولیدات قابل توجه موسسه رازی و كارخانه روناك در سال 95 باید به صادرات این محصول فكر كرد.
وی با یادآوری مرگ و میر بالای بیماری تب برفكی در سال 89 كه ضایعات گسترده ای طی آن سال در كشورمان به بار آورد، اظهار داشت: امیدواریم امسال این مشكل به صورت ریشه ای در كشور حل شود و دیگر شاهد خسارات فراوان این بیماری مهلك در میان دام ها نباشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: