کد خبر: ۱۰۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>مصرف دخانیات در نوجوانان آمریکایی از سال 2011 به بعد نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه به نظر می‌رسد محبوبیت سیگارهای الکترونیکی موجب شده مصرف دخانیات افزایش پیدا کند.
به گزارش شفا آنلاین،  بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی‌ دی‌ سی)، میزان استفاده دانش‌آموزان دبیرستانی از سیگار الکترونیکی طی چهار سال، ده برابر (5/1 درصد در سال 2011 و 16 درصد در سال 2015) شده است. میزان مصرف سیگار الکترونیکی در دانش‌آموزان دوره راهنمایی نیز از 6/0درصد در سال 2011 به 5 درصد در سال 2015 رسیده است.

       میزان دانش‌آموزان دبیرستانی که از سیگارهای رایج استفاده می‌کنند از 16 درصد در سال 2011 به 9 درصد در سال 2015 کاهش‌یافته است. شمار دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی که گفته بودند از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند از رقم 5/2 میلیون نفر در سال 2014 به 3 میلیون نفر در سال 2015 افزایش‌یافته است.

       این مسئله بدین معناست که از میان 7/4میلیون دانش‌آموزی که پارسال اعلام کرده بودند دست‌کم از یکی از محصولات دخانی استفاده می‌کنند، بیش از نیمی از آنان از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. بنابراین اگرچه نوجوانان همانند قبل از سیگارهای مرسوم استفاده نمی‌کنند، اما همچنان مصرف‌کننده نیکوتین هستند.

       تام فریدن، مدیر سی دی سی می‌گوید: «اکنون سیگارهای الکترونیکی رایج‌ترین محصول دخانی در میان جوانان به شمار می‌رود و این استفاده رو به افزایش است.» او در ادامه می‌گوید: «هیچ‌کدام از اشکال استفاده از دخانیات ایمن نیست. نیکوتین یک ماده مخدر اعتیادآور است که استفاده از آن در نوجوانی می‌تواند سبب آسیب‌های بلندمدت به رشد مغز شود.»

        این اولین‌بار نیست که سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها درباره استفاده از این ابزارهای باتری دار که نیکوتین مایع را تبخیر می‌کند، هشدار می‌دهد. پارسال این سازمان، وضعیت را هشداردهنده اعلام کرده بود. ژانویه گذشته نیز این سازمان اعلام کرده بود 3/18 میلیون دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستان در معرض تبلیغات سیگارهای الکترونیکی در سال 2014 قرار داشتند. سیگارهای الکترونیکی به خاطر داشتن طعم‌های مختلف همچون وانیلی و شکلاتی مطلوب نوجوان‌اند، اما چنین طعم‌هایی در سیگارهای معمولی ممنوع شده است.

       سی دی سی برای مقابله با افزایش سیگارهای الکترونیکی خواهان وضع دستورالعمل‌هایی (در حال حاضر تنها سیگاری که تحت مقررات به بازار آمده، آن‌هایی هستند که برای اهداف درمانی استفاده می‌شوند) در این مورد و ممنوعیت فروش این سیگارها به افراد کم‌سن‌وسال است. باوجود اینکه این طرح برای اولین بار در آوریل 2014 ارائه شد، اما تصویب این دستورالعمل‌ها به زمان طولانی نیاز دارد و هنوز این طرح در انتظار تصویب نهایی دولت ایالات‌متحده باقیمانده است. سپید
The Verge
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: