کد خبر: ۱۰۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>سلامت جنسی>درحالی‌که ساخت واکسن‌های هپاتیت‌سی و HIV در مراحل آزمایشی هستند، محققان در حال هموار کردن این راه برای رسیدن به یک واکسن ترکیبی برای هر دوی این بیماری‌ها هستند.
به گزارش شفا آنلاین،بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر در سراسر دنیا به‌طور همزمان آلوده به ویروس‌های HIV و هپاتیت C هستند. اغلب این دو بیماری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند که در کنار ایدز، هپاتیت C دلیل اصلی مرگ بیمارانی هستند که به هر دو ویروس آلوده هستند. درحالی‌که در حال حاضر واکسن‌هایی برای هپاتیت اِی و بی وجود دارد اما هنوز واکسنی برای هپاتیت C ابداع نشده است.

با آنکه درمان HIV/ایدز در دهه‌های اخیر به‌طور چشمگیری بهبود یافته اما هنوز واکسنی در این زمینه تولید نشده است. در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده، محققان دریافتند که می‌توانند به واکسن ترکیبی دو بیماری HIV/هپاتیت C دسترسی پیدا کنند. این مطالعه که در کنگره بین‌المللی کبد در بارسلون ارائه شده به شرح این مسئله می‌پردازد که واکسن ترکیبی شامل دو مرحله اصلی خواهد بود: در قدم اول، سیستم ایمنی بدن را در معرض ناقل‌های ادونوویروسی (Adenoviral) قرار می‌دهند که اجزای هر دوی ویروس‌های HIV/ هپاتیت C را در برمی‌گیرد و می‌تواند آنتی‌بادی‌ها را به وجود آورد. پس‌ازآن از واکسیناسون تقویت‌کننده در یک وکتور MVA استفاده می‌شود که آن نیز شامل همان اجزای ویروس HIV و هپاتیت C است.

       لورا کاسترا، دبیر کل انجمن اروپایی مطالعه کبد گفت: «یافتن واکسن‌های موثر برای مقابله با بزرگ‌ترین قاتل جهان، مشکلی بزرگ و ضروری است. این مطالعه که برای اولین بار انجام‌شده، نشان‌دهنده امکان پاسخ ایمنی هم‌زمان به HIV و هپاتیت C و افزایش امکان ساخت واکسیناسیون ترکیبی است.» درواقع افرادی که به هردوی این ویروس‌ها آلوده هستند، آینده بدتری نسبت به کسانی دارند که فقط به یکی از این ویروس‌ها آلوده‌شده‌اند. این ویروس‌ها اثرات یکدیگر را تشدید می‌کنند؛ برای نمونه تورم کبد که به‌وسیله هپاتیت C به وجود می‌آید در اثر HIV افزایش پیدا می‌کند. باآنکه این واکسن در مراحل اولیه آزمایشی است اما این امیدواری وجود دارد که باوجود چالش‌های بسیار پیشرو بتوان آن را به مرحله کارآزمایی بالینی رسانید و ابزاری برای مبارزه با این بیماری‌ها را فراهم کرد.Medical Daily
سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: