کد خبر: ۱۰۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 13
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه هاي سود و ساكلي پاريس با استفاده از تكنيك fMRI دريافتند شبكه هاي عصبي مغز كه پردازش محاسبات رياضي را بر عهده دارند با شبكه هاي عصبي مربوط به يادگيري زبان، تفاوت دارند.

به گزارش شفا آنلاین، از سال ها قبل در رابطه با مكانيزم هاي مورد استفاده مغز براي حل مشكلات محاسباتي و مشكلات مربوط به پردازش واژگان و به ويژه مسائلي كه مستلزم به كارگيري هردو قابليت مغز است، بين متخصصان مباحث متعددي مطرح شده است، به گونه اي كه تعدادي از رياضي دانان احساس مي كردند در زمان حل مسائل رياضي بخش خاصي از مغز آن ها فعال مي شود.
محققان فرانسوي تصميم گرفتند از نقاط فعال مغز در زمان حل هر دو نوع مساله تصويربرداري كنند تا اين اختلاف نظرها يك بار براي هميشه حل و فصل شوند. محققان آزمايشي را با كمك 30 داوطلب كه 15 نفر آن ها رياضيدان و 15 نفر ديگر غير رياضيدان و علاقمند به خواندن بودند، با استفاده از فناوري fMRI انجام دادند. در اين آزمايش هنگامي كه مغز داوطلبان با استفاده از دستگاه اسكن مي شد، از آن ها سوالات متعددي پرسيده شد كه برخي نياز به محاسبات رياضي داشتند و بايد پاسخ آن ها با بله يا خير اعلام مي شد.
در نتيجه معلوم شد وقتي هردو گروه به سوالات غير رياضي پاسخ مي دهند، عملكرد مغز آن ها به گونه اي است كه پيش از اين براي پردازش زبان و واژگان شناخته شده است؛ اما هنگام پاسخ به سوالاتي كه نيازمند محاسبات رياضي سطح بالا بودند، بخش آهيانه اي (parietal)، بخش جلويي (prefrontal) و بخش گيجگاهي (inferior temporal) مغز رياضيدانان فعال شد. با توجه به اين كه داوطلبان ديگر آموزش لازم را براي حل مسايل محاسباتي دريافت نكرده بودند، در هنگام پاسخگويي به سوالات عمومي تر رياضي بخش هاي مذكور از مغز آن ها فعال شد. در هر دو گروه بخش هاي مسئول پردازش زبان و واژگان در هنگام پاسخگويي به سوالات محاسباتي، غيرفعال بود.
محققان از آزمايش خود به اين جمعبندي رسيدند كه در هنگام حل مسايل محاسباتي، از سوالات ساده رياضي گرفته تا محاسبات بسيار پيچيده مربوط به علوم فضايي، تنها بخش هاي خاصي از مغز فعال شده و شبكه هاي عصبي آن ها مشغول به كار مي شوند، اما در زمان مكالمه با سايرين يا پردازش واژگان، شبكه هاي عصبي ديگري در مغز كارساز مي شوند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسيده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: