کد خبر: ۱۰۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 10
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: سال 95، سال تحول بزرگ در اورژانس كشور است، برای اولین بار وزارت بهداشت آمبولانس هوایی می‌خرد، دو هزار آمبولانس جدید اضافه می‌شود و موتورآمبولانسها زمان رسیدن به بالین بیماران را بسیار سریعتر می‌كنند.

به گزارش شفا آنلاین،محمدآقاجانی افزود: سال 1395سال تحول بزرگ در اورژانس زمینی و هوایی كشور است، از گذشته تا امروز حدود سه هزار آمبولانس برای ناوگان اورژانس زمینی خریداری شده است اما همین امسال به تنهایی دو هزار آمبولانس جدید پیشرفته نو خریداری و به این ناوگان اضافه می‌شود كه تحول بسیار بزرگی است.
وی اضافه كرد: در واقع طی یكسال معادل دو سوم كل آمبولانسهای اورژانس كشور به این مجموعه اضافه می شود كه در طول تاریخ وزارت بهداشت سابقه ندارد.
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اقدام بسیار مهم دیگر ورود موتور آمبولانس ها به ناوگان اورژانس كلانشهرهاست، سال 94، با خرید 30دستگاه موتورآمبولانس پیشرفته و استفاده از آن در تهران، استفاده از این وسیله جدید را آزمایش كردیم. تجربه بسیار موفقی بود و سرعت رسیدن به بالین بیماران و مصدومان را به صورت چشمگیری بیشتر كرد.
آقاجانی افزود: در كلانشهرها كه با مشكل ترافیك مواجه هستیم، سرعت رسیدن آمبولانسها به محل حضور بیماران كندتر است و در بسیاری از موارد نیز بیماران و مصدومان به صورت سرپایی در محل مداوا می‌شوند و نیازی به انتقال آنها به بیمارستان وجود ندارد.
وی گفت: استفاده از موتورآمبولانسها باعث می‌شود كه ماموران اورژانس بسیار سریعتر بر بالین بیماران حاضر شوند و اقدامات حیاتی را انجام دهند و اگر لازم نبود دیگر آمبولانس اعزام نشود و از خودروهای آمبولانس بتوانیم در ماموریتهای دیگر استفاده كنیم.

**موافقت هیئت وزیران با خرید 200موتورآمبولانس برای كلانشهرها
معاون وزیر بهداشت با اشاره به برنامه خرید موتورآمبولانسها توضیح داد: هیئت وزیران با خرید 200 دستگاه موتورآمبولانس پیشرفته در سال 95 موافقت كرده است. در سال جاری این خودروها وارد ناوگان اورژانس می‌شود و سرعت رسیدن به بالین بیماران را به میزان چشمیگری افزایش می دهد.
آقاجانی گفت: متوسط زمان رسیدن به بالین بیماران در شهرهای بزرگ، شهرهای كوچك و جاده‌ها اكنون بین هشت تا 14 دقیقه است كه با ورود موتورسیكلتها این زمان بسیار كمتر می‌شود.

**وزارت بهداشت برای اولین بار بالگرد می‌خرد
وی درباره خرید آمبولانس هوایی نیز گفت: هم اكنون 22 پایگاه اورژانس هوایی در كشور وجود دارد كه بالگرد همه آنها استیجاری از نیروهای مسلح است و گر چه ورود آنها به ناوگان اورژانس كشور یك تحول بزرگ است اما بالگردهای اجاره شده امكانات استاندارد یك آمبولانس هوایی را ندارند.
معاون وزیر بهداشت افزود: ناوگان اورژانس كشور برای پوشش حدود 150هزار كیلومتر جاده فرعی، راههای فرعی و روستایی نیازمند حداقل 44 پایگاه اورژانس هوایی و همین تعداد بالگرد است.
وی گفت: تامین 44 بالگرد تخصصی اورژانس، نهایت خواست وزارت بهداشت كه احتمالا باید در یك برنامه پنجساله محقق شود اما قرار است قرارداد خرید این بالگردها امسال امضا شود و امیدواریم چهار یا پنچ بالگرد تخصصی اورژانس كه به امكانات لازم از جمله امكانات دید در شب مجهز باشند،‌امسال به ناوگان اورژانس اضافه شود.
آقاجانی افزود: قرارداد خرید چهار یا پنج دستگاه آمبولانس هوایی استاندارد هنوز بسته نشده است اما با حمایت دولت امیدواریم امسال خریداری شوند.
ناوگان اورژانس كشور هم اكنون حدود سه هزار آمبولانس زمینی و 2100 پایگاه شهری و جاده‌ای دارد كه قرار است امسال سه هزار آمبولانس جدیدبه این مجموعه اضافه شود. 22 پایگاه اورژانس هوایی نیز در سال 94 با استفاده از بالگردهای استیجاری از نیروهای نظامی راه‌اندازی شده است كه البته آمبولانسهای اجاره شده، امكانات و استاندارد لازم را برای ناوگان اورژانس ندارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: