کد خبر: ۱۰۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 10
تحقیقات پژوهشگاه رویان نشان می دهد؛
شفاآنلاین:سلامت جنسی>نتیجه تحقیقات پژوهشگاه رویان نشان می دهد که کم کاری تیروئید، سابقه جراحی تخمدان و سن بیمار می تواند در بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان موثر باشد.
به گزارش شفاآنلاین : با استفاده از یافته های این پژوهش، محققان مدلی را برای پیش بینی امکان بروز این سندرم طراحی کردند که می تواند در روند درمان بسیار مفید باشد.
یکی از روش های معمول در درمان ناباروری، لقاح خارج رحمی یا IVF است؛ در این روش از تزریق هورمون های القاکننده تخمک گذاری به زنان استفاده می شود و پس از القای تخمک گذاری، تخمک ها به روشی غیرتهاجمی از محوطه شکمی جمع آوری می شوند.
گاهی استفاده از هورمون ها برای القای تخمک گذاری باعث تورم تخمدان و ایجاد درد در آن می شود، به این حالت سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) می گویند.
دکتر مهناز اشرافی، آرزو اعرابی پور، اکرم بهمن آبادی و همکاران آنها در پژوهشگاه رویان برای یافتن پاسخ این سوال که چه عواملی در بروز این سندرم موثر هستند و آیا می توان بروز این سندرم را پیش بینی کرد، مطالعه ای را انجام دادند.
آنها طی این مطالعه، 86 بیمار دچار شده به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان را با 172 بیمار دریافت کننده درمان مشابه که دچار این سندرم نشده بودند، مقایسه کردند.
نتایج این پژوهش که در نشریه Arch Gynecol Obstet به چاپ رسیده است، نشان می دهد سن بیمار، علت ناباروری، کم کاری تیروئید و سابقه جراحی تخمدان می تواند در بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان موثر باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: