کد خبر: ۱۰۳۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 05
شفا آنلاین>سلامت>شهرستان گناباد با قرارگرفتن در جنوبی ترین نقطه خراسان رضوی و مسیر ارتباطی این استان با استانهای خراسان جنوبی، یزد و سیستان و بلوچستان، نیازمند راه اندازی اورژانس هوایی برای تسریع امدادرسانی در این منطقه است.

 به گزارش شفا آنلاین،سالانه بسیاری از مسافران و زائران حضرت امام رضا (ع) از جاده های شهرستان گناباد برای ورود به خراسان رضوی و عزیمت به مشهد مقدس استفاده می كنند.
این شهرستان همچنین در سالهای گذشته همواره به عنوان یك نقطه معین در امداد رسانی به استانهای مختلف از جمله خراسان جنوبی، كرمان، سیستان و بلوچستان و یزد مطرح بوده است.
امداد رسانی به مناطق زلزله زده زهان خراسان جنوبی، مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان و زلزله بم از مصادیق بارز این امر به شمار می رود.
از این رو راه اندازی اورژانس هوایی در منطقه گناباد و اختصاص بالگرد به این بخش نقش بسیار مهمی در تسریع امدادرسانی به حادثه دیدگان جاده ها در منطقه و حوادث غیر مترقبه احتمالی نظیر سیل و زلزله دارد.
رئیس مركز فوریتهای پزشكی 115 شهرستانهای گناباد و بجستان در این زمینه گفت: با توجه به موقعیت گناباد از نظر قرار گرفتن در جنوبی ترین نقطه خراسان رضوی، نقطه تلاقی و ارتباط چهار استان كشور و وجود برخی نقاط سخت گذر، استقرار پایگاه اورژانس هوایی در این منطقه بسیار ضروری است.
جواد باذلی افزود: بعد از پایگاههای اورژانس هوایی مشهد و سبزوار، راه اندازی اورژانس هوایی گناباد می تواند تكمیل كننده فرآیند امداد رسانی در استان خراسان رضوی باشد.
وی اظهار كرد: این پایگاه علاوه بر محدوده ماموریت در جنوب خراسان رضوی، توانایی امداد رسانی به نقاط شمالی استان خراسان جنوبی را هم خواهد داشت.
وی گفت: ایجاد پایگاه اورژانس هوایی در گناباد سال گذشته به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی رسید و در صورت تامین اعتبار شاهد راه اندازی نهایی آن خواهیم بود.
باذلی اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی و نگهداری پایگاه اورژانس هوایی گناباد را ماهیانه دو میلیارد ریال ذكر كرد.
رئیس جمعیت هلال احمر گناباد هم گفت: اورژانس هوایی یكی از نیازها و ضرورتهای تسریع امداد رسانی در این شهرستان به عنوان منطقه معین در استانهای همجوار در زمان وقوع حوادث پیش بینی نشده و حوادث جاده ای محسوب می شود.
سید مسعود هدایتی افزود: گناباد منطقه معین و پیشانی خراسان رضوی در امداد رسانی به استانهای همجوار است بطوری كه نخستین گروههای امداد رسانی هلال احمر در حوادث سالهای گذشته سیستان و بلوچستان و زهان خراسان جنوبی از این منطقه اعزام شدند.
وی اظهار كرد: با راه اندازی اورژانس هوایی و اهتمام مسئولان ذیربط به اختصاص یك یا دو بالگرد فوریتهای پزشكی و هلال احمر ضمن تسریع در امداد رسانی منطقه ای، میزان تلفات مصدومان و مجروحان حوادث پیش بینی نشده به نحو قابل ملاحظه ای كاهش می یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد نیز گفت: با توجه به وضعیت جغرافیایی شهرستان گناباد به عنوان جنوبی ترین منطقه خراسان رضوی و دوری از مركز استان، توجه بیشتر مسئولان ذیربط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای تسریع در راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی این شهرستان ضروری است.
رضا احمدی افزود: زیرساختها و مكان مورد نیاز برای پایگاه اورژانس هوایی و پد فرود بالگرد در كنار بیمارستان در حال احداث علامه بهلول گنابادی ایجاد شده است.
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری گناباد هم راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی را در این منطقه ضروری دانست و از مسئولان استانی و كشوری خواست با عنایت بیشتر به این موضوع و اختصاص اعتبار مناسب زمینه راه اندازی این پایگاه را فراهم كنند.
حسن آذرمهری گفت: راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی گناباد به عنوان یك مساله مهم و اساسی در امدادرسانی منطقه ای در دستور كار شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری گناباد قرار دارد.
هم اكنون دو پایگاه اورژانس هوایی در شهرستانهای مشهد و سبزوار بخش اعظم مناطق شمالی و غرب استان خراسان رضوی را زیرپوشش دارند كه راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی در منطقه گناباد می تواند تكمیل كننده امدادرسانی منطقه ای در این استان و همچنین منطقه معین استانهای همجوار در زمان وقوع حوادث جاده ای و غیر مترقبه باشد.
هم اكنون 15 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای در شهرستانهای گناباد و بجستان به صورت شبانه روزی مشغول خدمات رسانی هستند.
حدود 130 هزار نفر جمعیت شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی زیرپوشش خدمات مركز فوریتهای پزشكی قرار دارند.
شهرستان گناباد در 287 كیلومتری و بجستان در 278 كیلومتری جنوب استان خراسان رضوی قرار دارند. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: