کد خبر: ۱۰۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 02
شفا آنلاین>سلامت>سرطان معده یکی از شایع‌ترین عوارض معده و همچنین شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش در ایران است.
به گزارش شفا آنلاین،سیدمحمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش در رابطه با شایع‌ترین عارضه‌های معده، گفت: ورم معده، زخم معده، سرطان معده و پولیپ معده جزء شایع‌ترین عارضه‌های معده هستند.

وی ادامه داد: ورم معده در واقع نفخ معده است که مهم‌ترین مسئله آن بلعیدن هوا است، در 60 درصد موارد با تنظیم رژیم غذایی مشکل رفع می‌شود و نیاز به درمان دارویی نیست، همچنین یک سری (گاستریت)ها هستند که باعث تورم جدا معده می‌شوند، سلول‌های آماسی در جدار معده افزایش پیدا می‌کنند و در نتیجه باعث افزایش قطر جدار معده می‌شوند (اکثرا عامل این عارضه میکروبی است) که حتما باید درمان شود، در غیر این صورت می‌تواند زمینه‌ساز سرطان معده شود.

این متخصص در خصوص عارضه زخم معده گفت: این عارضه شیوع کمتری دارد و با علائمی همچون دردهای شکمی و یا گاهی سوزش در سر دل ظاهر می‌شود که با مراجعه به متخصص و از طریق آندوسکوپی و ... تشخیص و درمان می‌شود، البته سوزش معده به ریفلاکس (برگشت غذا به مری) نیز مرتبط است که به دلیل تغذیه نادرست، خوابیدن بلافاصله پس از غذا خوردن، پوشش نامناسب (لباس تنگ)، استرس و ... بروز کرده و با املاح رژیم غذایی موارد ذکر شده و دارودرمانی رفع می‌شود.

دکتر حسینی در ادامه افزود: سرطان معده شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش در ایران است که در افراد سیگاری یا افرادی که سابقه پولیپ معده، میکروب معده و گاستریت داشته‌اند و همچنین افرادی که سابقه سرطان در اعضای خانواده دارند، بیشتر مشاهده می‌شود و عارضه پولیپ معده نیز گوشت‌های اضافه است که میزانش کمتر است ولی باید نسبت به درمانش اقدام کرد، زیرا در صورت عدم برداشته شدن پولیپ معده، می‌تواند منجر به سرطان شود، البته نکته قابل توجه در این مورد این است که پولیپ معده بدون علامت است و به طور اتفاقی در آندوسکوپی و ... کشف و تشخیص داده می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: