کد خبر: ۱۰۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 01
شفا آنلاین>سلامت>یکی از مسائلی که در ایران برای بیماران قلبی اهمیت داده نمی‌شود، بازتوانی است که می‌تواند به بازگشت آنها به جامعه کمک شایانی نماید.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد جواد عالم‌زاده انصاری فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص اهمیت بازتوانی در بیماران قلبی اظهار داشت: بازتوانی در بیماران قلبی علیرغم اینکه متأسفانه در کشور ما کمتر به آن اهمیت داده می‌شود، یکی از مسائل بسیار مهمی است که پس از حملات قلبی می‌تواند کمک کننده باشد. 

وی با بیان اینکه بیماری‌های عروق کرونر قلبی یکی از عوامل بسیار کشنده در بین تمام بیماری‌های پزشکی محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر بیمار پس از حملات قلبی زنده بماند، به دنبال آن حملات از کارافتادگی و ناتوانایی‌های بسیار شدید برای وی به وقوع می‌پیوندد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: برای اینکه بیمار پس از نجات از حملات قلبی و اقدامات درمانی انجام شده مانند آنژیوگرافی و جرای قلب باز سریعتر بتواند به فعالیت‌های روزمره بازگردد، باید بازتوانی برای بیماران انجام شود. 

وی با اشاره به اینکه هرچه بیمار مدت زمان بیشتری بدون تحرک باقی بماند، بازگشت به جامعه و فعالیت‌های معمول با تأخیر بیشتری صورت خواهد گرفت، بیان کرد: بهتر است در زمانی که بیماران در بیمارستان بستری هستند، بازتوانی با فعالیت‌های سبک‌تر شروع شود و جلسات بعدی را پس از ترخیص از بیمارستان با فعالیت‌های سنگین‌تر ادامه دهند.

عالم‌زاده با بیان اینکه بازتوانی تنها محدود به سکته‌های قلبی نیست، افزود: بسیاری از بیماری‌ها نظیر نارسایی‌های قلبی پم به بازتوانی نیاز دارند و ازآن سود زیادی می برند و یقینا به دنبال بازتوانی عملکرد روزمره بهتری خواهند داشت و احساس روحی، روانی و فیزیکی مناسبتری برخوردار خواهند بود. 

وی خاطر نشان کرد: پذیرای دارویی بیماران پس از بازتوانی افزایش خواهد یافت و تمام کاردیولوژیست‌های دنیا به بازتوانی اهمیت می‌دهند که امیدواریم در ایران به این مسئله توجه شود و بیماران وضعیت بسیار بهتری بعد از حملات قلبی داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: