کد خبر: ۱۰۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 18
شفا آنلاین>اقتصادی>بیمه و بانک>همواره میزان و رقم چک‌های برگشتی درهراقتصادی نشان‌دهنده میزان اعتماد فعالان اقتصادی به بازار است.
به گزارش شفا آنلاین،این درحالی است که مقایسه آمار چک‌های برگشتی درایران با سایرکشورهای منطقه نشان می دهد که سهم چک های برگشتی از چک های برگشت خورده درایران کمتر از بسیاری از کشورهاست که با توجه به بالاتر بودن تعداد چک های صادرشده براهمیت آن نیز افزوده می شود.

براساس آمارهای ارایه شده ازسوی بانک مرکزی،نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در مقطع 10 ماهه دی ماه 1393 لغایت مهر ماه 1394 از نظر تعداد 9/2 درصد و مبلغ 6/2 درصد است.

وضعیت چک‌های مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ در مقطع ده ماهه دی ماه 1393 لغایت مهر ماه 1394 به ترتیب 267 میلیون فقره و 560/36 هزارمیلیارد ریال با میانگین مبلغ 137 میلیون ریال می‌باشد.
 از این تعداد، جمعاً 8/7 میلیون فقره چک‌ به مبلغ 940 هزارمیلیارد ریال با میانگین مبلغ 120 میلیون ریال، چک برگشتی بوده است.

سهم چک‌های برگشتی اشخاص حقیقی به کل چک‌های مبادله شده از نظر تعداد 8/2 درصد و از نظر مبلغ 2/2 درصد و سهم چک‌های برگشتی اشخاص حقوقی از نظر تعداد 1/0 درصد و از نظر مبلغ 4/0 درصد است. بدین ترتیب چک‌های برگشتی از نظر تعداد و مبلغ، نسبت به کل چک‌های مبادله شده شبکه بانکی (به خصوص برای اشخاص حقوقی) سهم بسیار کوچکی دارد و این امر حاکی از آن است که عمده چک‌های شرکت‌ها، وصول شده است.

طی 10 ماهه منتهی به مهرماه 1394 تعداد 5/2 میلیون فقره چک برگشتی از سوی صاحبان حساب رفع سوءاثر شده و بر این اساس 8/7 میلیون فقره چک برگشتی مذکور به 3/5میلیون فقره کاهش یافته است که این امر موجب کاهش نسبت مانده چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب به 2 و 7/1 درصد شده است.

مقایسه چک های برگشتی ایران و کشورهای منطقه
طی آمار اخذ شده از وب‌سایت بانک‌مرکزی کشورهای ترکیه، امارات و تایلند که اطلاعات تمام چک‌ها را به صورت مرتب منتشر می‌کنند، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به تعداد کل چک‌های مبادله شده در 10 ماهه منتهی به سال 2015 میلادی به ترتیب 3/3، 1/4 و 1/1 درصد بوده است. چنانچه مشاهده می‌شود تعداد چک‌های مبادله شده در ایران چندین برابر کشورهای فوق بوده، با این وجود میزان سهم چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله شده در ایران در مقایسه با کشورهای مورد بررسی، تفاوت چندانی ندارد.

سهم قالب چک درانتقال پول
مجموع کل تراکنش‌های شبکه بانکی از طریق خودپرداز، ساتنا و پایا، پایانه شعب و فروشگاهی، اینترنت بانک و تلفن‌بانک از دی ماه 1393 لغایت مهرماه 1394 است که از نظر تعداد 568 11 میلیون، تراکنش جمعاً به مبلغ 925 49 هزار میلیارد ریال (میانگین هر تراکنش انجام پذیرفته 3/4 میلیون ریال) انجام پذیرفته که این آمار نشان می‌دهد بانکداری الکترونیکی در سال‌های اخیر در کشور ما رشد مناسبی داشته است. از جمع کل نقل و انتقال وجوه از طریق چک‌، خودپرداز، ساتنا و پایا، پایانه شعب و فروشگاهی، اینترنت و تلفن، باوجود آنکه سهم چک از نظر تعدادی 3/2 درصد است، از نظر مبلغی سهم قابل توجه 3/42 درصد را به خود اختصاص داده که این امر حاکی از اهمیت و مقبولیت چک در جامعه است.ایران

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: