کد خبر: ۱۰۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 16
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی چهار اصل مهم در بهداشت سفر را تشریح کرد.
به گزارش شفا آنلاین،علی اکبر سیاری در پاسخ به پرسشی درباره اصول بهداشت سفر گفت: مهمترین اصل بهداشت سفر ایمنی رانندگی است، چون متاسفانه آمار تصادفهای رانندگی در کشور ما بالاست و روزانه 54 نفر در ایران بر اثر تصادف رانندگی فوت می کنند و 110نفر معلول و مصدوم می شوند.
وی افزود: اولین اصل بهداشت سفر این است که مردم قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنند، چون از سه عامل حادثه ساز که خودرو، جاده و اشتباه انسانی است، برای دو عامل اول فعلا کار زیادی نمی توانیم بکنیم بنابراین باید از مردم می خواهیم که با آرامش رانندگی کنند و رفتارهای مخاطره آمیز در رانندگی نداشته باشند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: دومین اصل بهداشت سفر استفاده از مواد غذایی سالم است، چون مسمومیت غذایی بعد از تصادفهای رانندگی بیشترین آسیبی است که در سفر به وجود می آید.
وی گفت: اصل سوم بهداشت سفر این است که تا جای ممکن از مصرف غذاهای بین راهی و اغذیه فروشی های نامعتبر خودداری کنیم اما اگر غذا با خود می بریم باید بدانیم که غذاهای گرم برای مدت بیش از دو ساعت خراب می شود.
وی افزود: در سفر باید از بردن غذاهای فاسد شدنی مانند شیر، لبنیات برای زمان طولانی خودداری کرد و به خصوص استفاده از آب بهداشتی و سالم بسیار اهمیت دارد، باید تا جای ممکن از آبهای بطری شده مطمئن نوشید.
سیاری ادامه داد: اصل چهارم و نکته بسیار مهم دیگر این است که در ایام نوروز به سر می بریم و این روزها فرصت مغتنمی است برای شادی، نشاط زیرا ما در کشور سیستم برای گریه کردن داریم ولی سیستم مشخصی برای شادی کردن نداریم.
معاون وزیر بهداشت گفت: تعطیلات نوروز فرصت مغتنمی است است که صله رحم که توصیه دینی نیز هست، بجا آوریم به دید و بازدید اقوام و دوستان برویم، به نیازمندان کمک کنیم و به دیدار سالمندان و افرادی که در آسابشگاهها هستند، برویم.
وی افزود: افراد زیادی هستند که در آسایشگاهها غریب و بی کس زندگی می کنند و از نطر روانشناسی به شادی و نشاط نیازمندند و سر زدن به آنها باعث خوشحالی آنها می شود.
سیاری گفت: نکته مهم دیگر پرهیز از مصرف بیش از حد مواد شور، چرب و شیرین است، علاوه بر آن با توجه به تغییر فصل، همراه داشتن لباس مناسب و گرم در سفر لازم است تا از سرماخوردگی در سفر پیشگیری شود.
وی در پاسخ به پرسش درباره بهداشت مسافرخانه ها و اماکن عمومی گفت: بیش از چهار هزار و 500 مامور بر بهداشت یک میلیون و 200 هزار امکنه عمومی نظارت می کنند و اگر مشکل بهداشتی مانند وجود فاضلاب یا حشرات و حیوانات موذی و پسماندها یا هر نوع تخلف و مخاطره بهداشتی در این اماکن مشاهده شد، شهروندان می توانند با تلفن های 190 یا 1490 تماس بگیرند تا در اسرع وقت به مشکل رسیدگی شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: