کد خبر: ۱۰۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
19شفا آنلاین>سلامت> اسفند (9 مارس) روز جهانی رژیم درمانگر است. «روزی که باید از افرادی که به‌عنوان رژیم درمانگر به مردم خدمت ارائه می‌کنند؛ تقدیر و تشکر کرد.
 به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید بااینکه تقویم کشور ما پر از مناسبت‌هاست اما جای خالی این گروه را در تقویم می‌بینیم. به همین دلیل انجمن تغذیه ایران قصد دارد تا همگام با جهان روز 19 اسفند را به نام رژیم درمانگرها بنامد که هدفشان ارتقا سلامت غذایی و بهبود وضعیت غذای مردم کشور است.» سپید به مناسبت این روز با جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران، به گفت‌و‌گوی، اختصاصی پرداخت:


وضعیت رژیم درمانگرها در حال حاضر در کشور چگونه است؟ با توجه به اینکه می‌بینیم این روزها بسیاری از مردم به رژیم گرفتن گرایش بیشتری دارند و به سراغ آن می‌روند، آیا می‌توانیم بگوییم نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم؟
       فرهنگ کشور ما در دهه اخیر نسبت به این مسئله بسیار تغییر کرده است. حدود یک دهه قبل بود که مردم چندان اهمیتی برای رژیم غذایی خود نداشتند اما این روزها می‌بینیم که آنها نگران غذایی هستند که می‌خورند.

 درحالی‌که در گذشته چنین جایگاهی در افکار عمومی وجود نداشت. با توجه به برجسته شدن جایگاه جهانی اهمیت تغذیه سالم و تاثیر آن در سلامتی و زندگی سالم‌تر در طول چند دهه اخیر، طی سال‌های گذشته این رویکرد در کشور نیز به وجود آمد و مردم نسبت به بازبینی وضعیت تغذیه و سلامتی خود توجه و حساسیت بیشتری نشان دادند. در نتیجه پیشرفت‌‌های خوبی در این حوزه داشته‌ایم اما باز هم ظرفیت‌های زیادی داریم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم و بتوانیم آنچه را محقق کنیم که در بحث امنیت غذایی در اسناد از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

با توجه به اهمیت تغذیه سالم چه افرادی باید بیشترین توجه را به این مسئله داشته باشند؟
       همه مردم باید بیشترین توجه را به تغذیه خود داشته باشند اما با این وجود گروه‌هایی هستند که نیاز است حتما موارد تغذیه‌ای را رعایت کنند. مثلا یک مادر باردار، یا یک مادر شیرده باید مسائل تغذیه‌ای را به صورت جدی رعایت کند و یک مادر شیرده باید بداند که مسائل تغذیه‌اش چگونه باشد زیرا اکثرا بر اساس باور قدیمی‌شان فکر می‌کنند یک مادر باردار از هر حیث برای خوردن و آشامیدن آزاد است و اگر خودش میلش نمی‌کشد باید تشویق شود که حتما این کار را انجام دهد. اکثرا زنان بعد از دوران بارداری اضافه وزنی پیدا می‌کنند که باقی می‌ماند و اصولا در این خصوص تذکری به آنها داده نشده است.

       از سوی دیگر نیاز است تا در تغذیه کودکان به خصوص در دوران بلوغ توجه ویژه‌ای شود. معضل دیگری که در کشور وجود دارد بحث تغذیه ورزشکاران است که متخصصین تغذیه نمی‌توانند دسترسی لازم به این افراد داشته باشند و این کار دست افراد غیرمتخصص در باشگاه‌های ورزشی است. گروه دیگر، سالمندان هستند که بسیار مورد غفلت واقع شده‌اند در حالی که باید به تغذیه آنها رسیدگی کرد زیرا آنها از متابولیسم پایین‌تری برخوردار هستند.

با این اوصاف چرا متخصصین تغذیه را رژیم درمانگر می‌نامید؟
       واژه «رژیم درمانگر» واژه‌ای است که همه اهداف متخصصین تغذیه را در برمی‌گیرد. درواقع مشاوره غذا و تغذیه‌ای که در مراکز ارائه‌شده به نوعی درمان محسوب می‌شود. به خصوص در سال‌های اخیر که علم تغذیه رویکرد جدیدی را پیرامون بیماری‌های غیرواگیردار ازجمله بیماری‌های کلیوی، دیابت، سرطان، چربی خون و غیره داشته است، به‌گونه‌ای عمل کرده تا این بیماری‌ها را بهبود ببخشد. در این خصوص زیر نظر وزارت بهداشت، اقدامات مختلفی در خصوص درمان و پیشگیری این بیماری‌ها در سال‌های اخیر صورت گرفته است که اگر به وضعیت سال‌های گذشته بازگردیم متوجه این امر می‌شویم زیرا این بیماری‌ها علاوه بر هزینه، سختی‌هایی دارند که فرد را از پا درمی‌آورد و کشنده است. در حالی که تحقیقات و مطالعاتی که در دنیا و ایران انجام‌شده، نشان می‌دهد که رژیم‌درمانی حدود 70 الی 80 درصد بار بیمار دهی را کم می‌کند.

 با توجه به اینکه شما به عنوان رئیس انجمن تغذیه ایران می‌خواهید روز 19 اسفند(9 مارس) روز جهانی رژیم درمانگر بنامید، چه صحبتی با مردم در خصوص این افراد دارید؟
       اگر نگاهی اجمالی به تقویم کشورمان کنید می‌بینید که آن پر از مناسبت‌ها و روزهایی است که از قشرهای مختلف تقدیر و تشکر می‌کند، از روز پزشک گرفته تا روز کارگر اما در این روزها تنها قشری که مورد بی‌توجهی قرارگرفته رژیم درمان‌گرانی هستند که خالصانه به مردم این کشور خدمت می‌کنند. به همین خاطر است که 19 اسفند روزی که باید همگام با جهان از افرادی که به‌عنوان رژیم درمانگر به مردم خدمت ارائه می‌کنند؛ تقدیر و تشکر کرد.

 علاوه بر این می‌توان در این روز توجه جامعه را به موضوع گسترده‌تری جلب کرد. حداقل یک روز در سال می‌توان مردم را به اینکه نگرش مجددی به سبک غذای خود و آنچه روزانه مصرف می‌کنند، تشویق کرد و پیام‌هایی را برای قشرهای مختلف به خصوص در مراکز بهداشتی و درمانی ارسال کرد تا به اهمیت تغذیه سالم پی ببرند زیرا در کشور ما قشرهای مختلفی وجود دارد که هرکدام نیازهای خاص خود را دارند که با این روز می‌توانیم یک‌بار زنگ آن را در کشور به صدا دربیاوریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: