کد خبر: ۱۰۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>روانشناسی>محققان در مطالعه‌ای مدعی شدند توانسته‌اند با موفقیت علایم افسردگی را در بیماران با کمک یک روش غیرتهاجمی جدید از تحریک عصب واگ، کاهش دهند.
به گزارش شفا آنلاین،  علیرغم رشد روزافزون داروها و رویکردهای تحریک عصبی موجود، علایم باقیمانده ممکن است ناتوان کننده و استرس‌آور باشند.

 تحریک عصب واگ مرسوم یک تکنیک تحریک عصبی است که برای کاهش علایم مقاوم به درمان دپرسیون استفاده می‌شود. کارآزمایی‌های بالینی پیشنهاد کرده‌اند که این روش در طول یک دوره طولانی، مزایای متوسطی تولید خواهد کرد. البته این روش هزینه‌بر بوده و به یک نوروسرجی پرخطر نیاز دارد تا محرک‌های عصب واگ درون مغز کاشته شوند.

       در این مطالعه جدید، محققان چینی با همکاری دانشمندان دانشگاه هاروارد، شکلی از محرک‌های جدید و اصلاح شده عصب واگ را پیدا کرده‌اند که محرک عصب واگ از راه پوست نامیده می‌شود. این محرک‌ها، عصب واگ را از راه الکترودهایی که درون گوش قرار داده می‌شوند، مشابه هدفون‌هایی که درون گوش قرار می‌گیرند، تحریک می‌کنند.

       بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی که در این مطالعه شرکت کردند، یا محرک عصب واگ از راه پوستی یا محرک دارونما دریافت کردند. این بیماران، قبل و یک ماه پس از درمان تحت اسکن‌های تصویربرداری عصبی عملکردی قرار گرفتند. بیمارانی که محرک عصب واگ واقعی دریافت کرده بودند، در مقایسه با محرک‌های دارونما، با بهبود قابل توجهی در علایم افسردگی خود مواجه شدند. این بهبود با افزایش ارتباط عملکردی میان شبکه حالت پیش‌فرض و کورتکس پرکونئوس و اربیتال، از یک‌سو و یک شبکه مهم در مغز که در افسردگی دچار اختلال می‌شود، از دیگر سو مرتبط بوده است.

       رویکرد از راه پوست ممکن است این درمان را برای افراد بیشتری قابل دسترس سازد و کارآیی تحریک عصب واگ را بیش از پیش ثابت کند. این روش غیرتهاجمی، ایمن و کم‌هزینه برای درمان افسردگی می‌تواند به‌طور قابل توجهی شدت افسردگی را در بیماران کاهش دهد و امیدی باشد برای استفاده از آن در آینده.
نتایج کامل این مطالعه در نشریه Biologica- Psychiatry منتشر و دردسترس محققان قرار دارد.سپید
EurekAlert! Science News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: