کد خبر: ۱۰۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 07
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>اسکات کلی بامداد چهارشنبه پس از 340 روز اقامت در فضا به زمین رسید و حالا با رسیدن به هیوستون او در کنار خانواده‌اش است.
به گزارش شفا آنلاین،  با اینکه چند روز از بازگشت اسکات کلی به زمین می‌گذرد اما او هنوز هم خبرساز است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که قد او در طول این یک سال، یک‌ونیم اینچ معادل حدود ۴ سانتی‌متر از برادر دوقلویش بلندتر شده‌است. خیلی‌ها انتظار داشتند که قد اسکات کلی در موقع بازگشت به زمین با برادر دوقلویش مارک یکسان باشد اما تست‌های پزشکی اولیه نشان می‌دهد اختلاف قد این دو برادر پس از یک سال 81/3 سانتی‌متر شده است.

 در پروژه ناسا اسکات و مارک کلی که دوقلوهای همسان هستند مورد بررسی پزشکی قرار گرفتند تا تغییرات بدن اسکات پس از یک سال اقامت در فضا مشخص شود. فهمیدن این تغییرات بدنی به محققان ناسا کمک می‌کند تا تاثیرات باقی ماندن طولانی مدت در فضا برای ماموریت‌های طولانی از جمله سفر به مریخ را بفهمند. بنابر گفته جان چارلز، دستیار مدیر برنامه تحقیقاتی انسانی در ناسا، هرگونه افزایش قد به سرعت باز می‌گردد چرا که دلیل این افزایش قد تجمع مایع در بین دیسک‌های بین استخوانی در ستون فقرات است.

       اسکات همه صحبت‌های خبرنگاران درباره افزایش دو اینچی قدش را اغراق شده‌ اعلام کرد: «من نمی‌دانم این حرف از کجا آمده‌است. من قدم را اندازه گرفتم و افزایش قدم یک اینچ و نیم بود. بنابراین شاید یک نفر فقط این عدد را رند کرده و به عنوان یک واقعیت اعلامش کرده‌است. » کلی این حرف‌ها را در اولین نشست رسانه‌ای خود بعد از بازگشتش از فضا به خبرنگاران گفت. اسکات در پاسخ به سوالی که درباره تفاوت‌های دیگری که بین خود و برادر دوقلویش احساس می‌کند، جواب داد: «او بهتر برنزه شده‌است.» او درباره اتفاقاتی که روی بدنش در این مدت افتاده است، گفت: «من یک مشکلی هم با پوستم دارم. دلیلش هم این است که مدت زیادی است که پوست من با هیچ چیزی تماسی نداشته‌است. درواقع منظورم هرگونه تماس قابل توجه است. پوست من بسیار بسیار حساس شده‌است و هروقت راه می‌روم یا می‌نشینم یا دراز می‌کشم، یک احساس سوزشی به من دست می‌دهد.» یکی دیگر از تغییراتی که کلی متوجه آن شده‌است، تغییر در مهارت‌های حرکتی اوست. او می‌گوید تلاش کرده توپ را در حلقه بیندازد اما هیچ وقت توپ داخل سبد نیفتده‌است.

دانشمندان انتظار دارند که از دست دادن کلسیم در استخوان‌های اسکات کلی 10 برابر نرخ فردی مشابه روی زمین باشد که مبتلا به پوکی استخوان است. جزییات پزشکی دراین رابطه بسیار مهم هستند چرا که یک تیم از پزشکان درباره تفاوت‌های ژنتیکی، فیزیکی و روانی بین کلی و برادر دوقلویش که او هم یک فضانورد است اما برای کمک به این تحقیقات روی زمین مانده‌است، تحقیق می‌کنند. جزئیات مطالعاتی که در حال حاضر انجام می‌شود تا زمانی که دانشمندان تجزیه و تحلیل‌های بیشتری انجام دهند، مخفی می‌ماند.سپید
منبع: Yahoo News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: