کد خبر: ۱۰۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 07
شفا آنلاین>اقتصادی>بیمه و بانک>در ادامه زمینه‌سازی برای اتصال بانک‌های ایرانی به شبکه بین‌المللی بانک‌ها، دومین همایش تجاری - بانکی ایران و اروپا با حضور مقامات ارشد بانکی و دیپلماسی ایران دیروز برگزار شد.
 به گزارش شفا آنلاین،در این همایش، سیف، رئیس کل بانک مرکزی، بار دیگر تأکید کرد که همه بانک‌های ایران به سوییفت وصل هستند، اما درعین‌حال علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان، در سخنان خود اشاره کرد که بعد از برجام هنوز فعالیت‌های بانکی آن‌طور که قرار بود، آغاز نشده البته دولت آلمان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این معضل حل شود. تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه، هم در این همایش تأکید کرد که اگر بانک‌های اروپا بیش از حد احتیاط کنند، در همکاری با ایران عقب می‌افتند. 

بانک‌های اروپا بیش از حد احتیاط کنند، در همکاری با ایران عقب می‌افتند
معاون وزارت امور خارجه با بیان اینکه بانک‌های اروپایی در برقراری ارتباط با ایران بیش از حد احتیاط می‌کنند، هشدار داد: اروپایی‌ها از وضعیت جدید عقب خواهند ماند. مجید تخت‌روانچی در این همایش اظهار کرد: کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای لغو شده و در حوزه اروپا نقل و انتقال مالی بین اشخاص و نهادها و همچنین فعالیت‌های کارگزاری با مؤسسات و ایجاد شعب و ارائه خدمات پیام‌رسان (سويیفت) در پیوست دو آمده است. تخت‌روانچی با اشاره به حمایت مالی از ایران ادامه داد: تعهد پرداخت وام‌های بلاعوض و وام‌های ترجیحی بخشی از تحریم‌های اروپا بود که بعد از برجام لغو شد. 
مجوز بویینگ برای مذاکره با ایران
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: اکنون خزانه‌داری آمریکا اعطای مجوز برای صادرات، فروش و اجاره هواپیمای غیرنظامی را اعلام کرده و همچنین لیسانس عام نهادهای تحت کنترل و اشخاص آمریکایی را داده است که بتوانند با ایران وارد معامله شوند، از سوی دیگر لیسانسی هم برای واردات فرش و موادغذایی داده شده است.

تخت‌روانچی ادامه داد: امروز شرکت بویینگ هم مجوز لازم را گرفته تا بتواند به ایران صادرات داشته باشد؛ البته با ایرباس مذاکراتی داشتیم و به توافقاتی رسیدیم؛ اما با بویینگ هم مذاکره خواهیم کرد. وی با بیان اینکه بحث حقوقی در غرب برداشته شده و علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی دیده می‌شود، اظهار کرد: نباید شرکت‌های خارجی بازار ایران را مدنظر قرار دهند؛ بلکه باید هدف آنها صادرات به کشورهای همسایه باشد که بازار خوبی را داریم که در قرارداد پژو هر سه شرط انتقال فناوری، صادرات و سرمایه‌گذاری دیده شده و قرار است ٣٠ درصد تولیدات پژو صادر شود. 
نگرانی‌ بانک‌های بین‌المللی بی‌پایه است
وی با تأکید بر اینکه چالش اصلی احتیاط بیش از حد بانک‌های اروپایی است، گفت: آنها نگران‌اند؛ ولی هیچ جای نگرانی وجود ندارد و مانعی برای همکاری تجاری با ایران در چارچوب برجام نیست. برخی نگرانی‌ها که بانک‌های بین‌المللی دارند، بی‌پایه است یا کم‌اطلاعی بانک‌های اروپایی نسبت به لغو تحریم‌ها باعث آن شده است. برخی بانک‌های اروپایی محافظه‌کاری بیش از حد می‌کنند که این باعث شده اروپایی‌ها از وضعیت جدید عقب بمانند. تخت‌روانچی تصریح کرد: FFTF، ایران را کشوری باخطر عنوان کرده که باید این موضوع تغییر کند و در حال مذاکره با کشورهای عضو FFTF، هستیم؛ همچنین قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس تصویب شده که منتظریم شورای نگهبان آن را تأیید کند. از طرفی دیگر اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی در حال بررسی است. وی با اعلام اینکه می‌خواهیم عضو کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم شویم، گفت: از بُعد داخلی و خارجی در حال اصلاح مشکلات هستیم و برجام فرصت مناسبی است برای همکاری اقتصادی ایران و هیچ مانع حقوقی و قانونی‌ای برای توسعه روابط وجود ندارد و کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کرده‌اند.

غرامت ملی‌شدن و سلب مالکیت سرمایه‌گذاران تضمین می‌شود
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نيز از جبران غرامت ناشی از ملی‌شدن و سلب مالکیت برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد. محمد خزاعی با بیان اینکه چنانچه سرمایه‌گذاری خارجی متوقف یا ممنوع شود، اجرای موافقت‌نامه‎ها در دستور کار خواهد بود و جبران زیان خواهد شد، افزود: سرمایه‌گذاری‌ها نیز تضمین می‌شود. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه انتقال آزاد اصل سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی تضمین خواهد شد، افزود: معافیت مالیاتی ۲۰ تا صد درصد در بخش‌های مختلف به‌ویژه مناطق آزاد تجاری، اعمال می‌شود. معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: تا چند ماه پیش با ۶۰ کشور موافقت‌نامه تشویق متقابل و حمایت امضا کرده بودیم که در ۱۰ ماه اخیر با ۱۳ کشور دیگر موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری را نهایی کردیم. خزاعی تصریح کرد: هر نوع محافظه‌کاری به معنای ازدست‌دادن فرصت‌های همکاری است؛ بنابراین محافظه‌کاری، دشمن بزرگ فرصت‌ها خواهد بود.

حمايت آلمان از پيوستن ايران به ‌WTO
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با اشاره به حمایت آلمان از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، گفت: قرار است در اردیبهشت‌ماه سال آینده پنجمین کمیسیون مشترک ایران و آلمان بعد از سال‌ها تعطیلی، در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شود تا فرصت‌های همکاری دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

همه بانک‌ها به سوییفت وصل هستند
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه همه بانک‌های ما به سوییفت متصل هستند، گفت: پیام‌های بانکی ما از جمله «ال‌سی» و مبادلات ارزی از طریق پیام‌رسان سوییفت انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ولی‌اله سیف در دومین همایش تجاری - بانکی ایران و اروپا، درباره رشد اقتصادی سال آینده، گفت: با وجود کندشدن آهنگ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۵، چشم‌انداز این رشد براساس پیش‌بینی‌های داخلی و بین‌المللی در سال‌های آتی روشن است و اقتصاد ایران خواهد توانست به رشد اقتصادی فراتر از پنج درصد در سال ۲۰۱۶ دست یابد. اقتصاد ایران اکنون در موقعیتی تاریخی قرار گرفته است تا فصلی جدید از توسعه اقتصادی را آغاز و پتانسیل‌های بزرگ خود را از قوه به فعل بدل کند.

این موقعیت تاریخی می‌تواند ایران را در ردیف اقتصادهای نوظهور در سطح جهانی قرار دهد. سیف، بزرگ‌ترین تحول اخیر اقتصاد ایران را اجرای برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی تحمیلی دانست و افزود: با اجرای برجام، ریسک‌های سیاسی و اقتصادی ایران به صورت درخور ‌توجهی کاهش خواهد یافت و با توسعه تجارت خارجی، گشایش مالی دولت، تقویت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، فرایند رشد و توسعه اقتصاد ایران در مسیری جدید قرار خواهد گرفت. رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شروع فعالیت دولت یازدهم در انتخابات سال ۲۰۱۳، گفت: دولت تدبیر و امید در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مسیر اصلاحات اقتصادی در زمینه‌های مختلف اعم از بهبود و اصلاح سیاست‌های پولی، مالی و ارزی را در پیش گرفته و عمده اصلاح سیاست‌ها در راستای تأمین هدف رشد و برقراری ثبات اقتصادی بوده است.

اصلاح ساختار نظام یارانه‌ها در دستور کار
سیف با بیان اینکه اصلاح ساختار نظام یارانه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد تا زمینه‌های تخصیص کاراتر منابع را در اقتصاد ایران فراهم و از هدررفتن منابع ارزشمند کشور جلوگیری کند، افزود: درباره فضای کسب‌وکار، اقتصاد ایران در حال تجربه تحولی بزرگ است، به‌طوری‌که دولت اصلاح فضای کسب‌وکار را در اولویت خود قرار داده و برای بهبود شاخص‌های فضای کسب‌وکار مانند شاخص شروع کسب‌وکار، شاخص دریافت مجوزها، شاخص ثبت اموال، شاخص دریافت اعتبارات و شاخص حمایت قضائی از سرمایه‌گذاران تلاش کرده است.  وی افزود: شاخص فضای کسب‌وکار در ایران که در سال ۲۰۱۴، ۱۵۳ بوده است در سال‌های بعد یعنی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب به ۱۳۰ و ۱۱۸ کاهش یافته است. انتظار می‌رود شاخص‌های مذکور همچنان در سال‌های آتی روند رو‌به‌بهبود آن استمرار داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی به کوچک‌سازی دولت توأم با اصلاح ساختار نظام بانکی اشاره کرد و گفت: هم‌زمان با این تحولات، دولت سیاست آزادسازی اقتصادی، مقررات‌زدایی و اصلاح ساختار نظام بانکی را در کنار کوچک‌سازی دولت در پیش گرفته است تا فضا برای رقابت سازنده میان فعالان اقتصادی در همه حوزه‌ها مهیا شود. رئیس شورای پول و اعتبار، اصلاح ساختار و اقدامات لازم برای حل معضلات مورد اشاره را به‌طور جدی در دستور کار بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: از آنجایی که وجود اطلاعات شفاف پیش‌نیاز برای اقدامات بعدی و نیز تعاملات بین‌المللی است. شفاف‌سازی اطلاعات مالی بانک‌های ایران از جمله اقداماتی است که مرحله اول آن با موفقیت انجام و هم‌اکنون به مرحله اجرا گذاشته شده است؛ با این اقدام، صورت‌های مالی بانک‌ها در راستای هم‌گرایی با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) متحول شده و الزامات بال II نیز به میزان درخور توجهی پوشش داده شده است. سیف همچنین حرکت به سمت بال III را از برنامه‌های بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: قطعا مؤسسات خدمات مالی و حسابرسان و بانکداران اروپایی با مشاهده صورت‌های مالی سال جاری بانک‌های ایران (۲۰۱٦-۲۰۱٥) که اکنون در روزهای پایانی آن قرار داریم، احساس بهتر و انگیزه بیشتری برای گسترش تعاملات خود با بانک‌های ایرانی خواهند داشت.

تصویب ٢قانون جدید بانکی
معاون بانک مرکزی نیز در این همایش گفت: قوانین ضدپول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در ایران در حال تصویب نهایی است. حمید تهرانفر با بیان اینکه پروژه ایران‌هراسی در سطح بین‌المللی در جریان بوده است، گفت: این پروژه در زمینه بانکی وجود داشت و به‌همین‌خاطر بانک‌های اروپا در زمینه مراودات بانکی با ایران احتیاط می‌کنند.

تدوین ضوابط مبارزه با پول‌شویی
تهرانفر با اشاره به تدوین ضوابط قانونی در زمینه مبارزه با پول‌شویی در ایران گفت: این قوانین با بالاترین رویه‌های جهان در مورد مبارزه با پول‌شویی منطبق است و در این خصوص از مرجع بین‌المللی یعنی صندوق بین‌المللی پول، خواستیم قوانین ما را ارزیابی و نتیجه آن را اعلام کند که در سال ۲۰۱۸ نتایج این بررسی به ما اعلام می‌شود تا نگرانی‌ها از بین برود.

تشکیل پرونده ۹ بانک متخلف
معاون بانک مرکزی هم از تشکیل پرونده برای ۹ بانک متخلف در هیأت انتظامی بانک مرکزی خبر داد. حمید تهرانفر در جمع خبرنگاران درباره برنامه بانک مرکزی برای مؤسسه‌های مالی غیرمجاز در سال ۹۵ گفت: اکنون مفهومی که در گذشته از این مؤسسه‌ها داشتیم، وجود ندارد، زیرا این مؤسسه‌ها پیش از این در اقتصاد ما اثرگذاری داشتند اما با اقدامات انجام‌شده از سوی بانک مرکزی، این اثرگذاری از بین رفته است. معاون نظارتی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه پرونده ۹ بانک متخلف در هیأت انتظامی بانک مرکزی تشکیل شده است، افزود: از اول اسفند تاکنون تخلفی در زمینه اجرای نرخ جدید سود بانکی نداشته‌ایم، زیرا بانک‌ها مصمم هستند این نرخ‌ها را اجرا کنند اما پیش از آن، پرونده ۹ بانک در هیأت انتظامی بانک مرکزی همچنان باز است و در حال تصمیم‌گیری درباره آنها هستیم.

زمان اتصال به ویزا و مسترکارت
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ادامه این همایش گفت: اکنون زمان مناسبی است تا در زمینه پرداخت کارتی با تعاملات سازنده به‌ویژه در زمینه ویزا و مسترکارت، نتایج مثبتی حاصل شود. ناصر حکیمی با بیان اینکه نظام‌های پرداخت در ایران رشد گسترده‌ای داشته است، گفت: با وجود رشد گسترده نظام‌های پرداخت در ایران، به دلیل نبود ارتباطات بین‌المللی این رشد به‌صورت گلخانه‌ای بوده است. رشد درونی باعث شکوفایی شرکت‌های داخلی شد، ولی آنها را از استانداردها و عملکردهای جهانی دور کرد. 
صدور ۳۰۰‌میلیون کارت بانکی
وی با ارائه آماری در زمینه مشتریان بانک‌ها در کشور، گفت: درحال‌حاضر ۵۰‌میلیون مشتری بانک در ایران وجود دارد و از پرداخت‌های مستقیم مالی بهره‌مند هستند ضمن آنکه حدود ۲۴‌هزار شعبه در ۳۴ بانک و مؤسسه اعتباری با بیش از ۳۰۰‌میلیون کارت بانکی به مشتریان، خدمات ارائه می‌دهند. به گفته وی، هزینه متصور برای نگهداری نظام‎های پرداخت در ایران، حدود دو ‌میلیارد دلار در سال و درآمد آن حدود ۷۵۰‌ میلیون دلار است. 
ترس از تنبیهات آمریکا مانع برقراری روابط بانک‌های خارجی با ایران است
سفیر ایران در آلمان هم در این همایش با بیان اینکه ترس از تنبیهات آمریکا مانع برقراری روابط بانکی بعد از اجرای برجام شده است، گفت: بعد از اجرای برجام ایران باید در شبکه تولید، تجارت، بانکداری و بیمه دنیا قرار گیرد.  علی ماجدی با بیان اینکه برگزاری این سمینار، ایران را در فرایند حضور در بانکداری جهانی قرار می‌دهد، بیان کرد: در دو روز گذشته یک قرارداد برای انتقال تکنولوژی بین شرکت زیمنس و مپنا برای موتور نو F امضا شده است و بسیاری از شرکت‌های آلمانی به حضور در ایران مشتاق هستند. وی تصریح کرد: فاز جدید همکاری ایران و آلمان شروع شده که با توجه به تجربه آلمان و روابط بسیار خوبی که با ایران داشته، می‌تواند اثرگذار باشد.

فعالیت‌های بانکی ایران پس از برجام هنوز آغاز نشده
سفیر ایران در آلمان افزود: بعد از اجرای برجام هنوز فعالیت‌های بانکی آن‌طور که قرار بود آغاز نشده؛ البته دولت آلمان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این معضل حل شود.


ماجدی از ارسال نامه دبیر وزارت اقتصاد و انرژی آلمان به رئیس کل بانک مرکزی ایران خبر داد و گفت: به‌واسطه این نامه بانک ایران و اروپا دریافت و پرداخت را آغاز کرده و در هفت تا ١٨ مارس بانک ملی ایران هم به این شبکه خواهد پیوست. وی با اشاره به اینکه به دنبال حل معضل برقراری ارتباط بانکی ایران و فضای بین‌المللی بودیم، اظهار کرد: بین ایران و بانک‌های بزرگ که پیگیری کردیم مسئله آمریکا وجود داشت و در پیگیری‌های بعدی به دنبال حل همه مسائل بودیم که در این زمینه بحث کردیم و در آلمان جلساتی را داشتیم که الان هیچ‌کدام از موانع وجود ندارد. سفیر ایران در آلمان تصریح کرد: عدم برقراری روابط ایران و خارج به دلیل ترس از تنبیهات آمریکا است و چنین اجازه‌ای از نظر مقررات وجود نداشت و مشکلات تکنیکی است. شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: