کد خبر: ۹۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 01
شفا آنلاین>بیمه و بانک>رئیس بانک مرکزی از عرضه اسکناس‌های نو در نیمه دوم اسفندماه در شعب برخی بانک‌ها خبر داد و گفت که در ایام تعطیل به ویژه در عید نوروز شعب کشیک را برای مراجعه مردم به بانک ها مشخص کرده‌ایم.
به گزارش شفا آنلاین، ولی الله سیف در حاشیه اولین نشست هم اندیشی مبارزه با جرم پول شویی گفت: پرونده هایی که در زمینه فعالیت‌های بانکی تشکیل می‌شود از پیچیدگی ها و تخصص های خاصی برخوردار است لذا برای رسیدن و سرعت در این پرونده ها باید تخصص و سابقه کار مهم و موثر باشد لذا به نظرم تمرکزی از تخصص در بررسی این پرونده‌ها باید وجود داشته باشد تا باعث دقت نظر بیشتر و سرعت عمل بالاتر در رسیدگی به این پرونده‌ها شود.
او که در مراسم افتتاح دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی سخن می‌گفت، درباره اقدامات انجام شده برای رسیدن به تک نرخی شدن تورم و جلوگیری از بداخلاقی های مالی و بانکی گفت: خوشحالیم از اینکه اقدامی را که نظام بانکی دنبال می کرد امروز با همت مقامات ارشد قوه قضاییه به منصه ظهور رسید و دادسرای جرایم بانکی و پولی کار خود را آغاز کرد.
وی اظهار کرد: در نظام بانکی ما چند موضوع وجود دارد که در دادسرای جرایم پولی و بانکی به سرعت می‌توان به آن رسیدگی کرد. یکی از آن‌ها بحث قدیمی مطالبات معوقه بانکی است که حجمش نسبت به استانداردهای بین‌المللی بسیار بالا است و به نظرم اولین تاثیر این دادسرا این است که می‌تواند سرعتی در بالا بردن وصول این مطالبات داشته باشد.
وی تاکید کرد: وجود این دادسرا به گنجایش اقتصادی و خروج نظام بانکی از تنگناهای مالی کمک می‌کند و در رشد تولید و اقتصاد و صنعت می‌تواند موثر باشد.
سیف ادامه داد: مبارزه با فعالیت‌های غیرمجاز در بازار پولی کشور یکی دیگر از اثرات تشکیل این دادسرا است زیرا ما بازار غیر متشکل پولی داریم که گفته می‌شد در یک مقطعی 25 درصد از حجم نقدینگی کشور در آن بازار فعالیت می‌کرد ولی اکنون کاهش یافته و هیچ گونه فعالیتی در آن بازار مجاز نیست، چرا که وجود هر میزان کوچک از فعالیت می‌تواند زمینه ساز رشد بازار شود؛ لذا این دادسرا می‌تواند کمک موثری در این راستا داشته باشد و در تحقق اهداف سیاست پولی کشور کمک فراوانی داشته باشد.
رئیس بانک مرکزی با اشاره به مسائل ارزی ادامه داد: ما از گذشته در این زمینه بحث جدی داریم و برنامه‌ای را مدنظر داریم که تحقق آن را منوط به بعد از اجرای برجام کرده بودیم و آن هم این بود که به سرعت به سمت یکسان سازی نرخ ارز برویم، زیرا یکسان سازی نرخ ارز زمینه های فساد و رانت را در بازار ارز از بین می‌برد، لذا وجود این دادسرا می‌تواند فضا را سالم کند و برای نظام بانکی کشور و بانک مرکزی تاثیر مثبتی در کنترل شرایط داشته باشد.
وی همچنین از عرضه اسکناس‌های نو در نیمه دوم اسفندماه در شعب برخی بانک‌ها خبر داد و گفت که در ایام تعطیل به ویژه در عید نوروز شعب کشیک را برای مراجعه مردم به بانک ها مشخص کرده‌ایم. یکی دیگر از اقدامات ما در عید نوروز مشخص کردن شعب کشیک است تا مردم در عید نوروز و در زمان مسافرت بتوانند به بانک هایی که در این زمینه مشخص شده‌اند مراجعه کرده و سفر آرامی داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: