کد خبر: ۹۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>در گفتگو با پژوهشگران دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در شهر سانفرانسیسکو، پرسش ما در مورد نوع نگرش آنها در تحقیقات علمی و نوع ترجمان دستاوردهای این تحقیقات در ارتقا سطح درمان و سلامت است. در ادامه به چند دستاورد احتمالی که تا پایان سال 2016 در چشم‌انداز است، می‌پردازیم.
به گزارش شفا آنلاین،   پردازش اطلاعات امر درمان را دقیق‌ترخواهد کرد: طب تدقیقی، عبارتی گنگ با تعریفی گویا. هدف از این عبارت جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات جامع در ارتباط با سلامت و درک علت واکنش‌های متفاوت افراد به یک درمان مشخص در یک بیماری مشابه است.

 به این وسیله ما می‌‌توانیم در آینده با دقت بیشتری از بیماری‌ها پیشگیری کنیم و در صورت ابتلا، تشخیص و درمان با ضریب خطای کمتری انجام می‌شود. اطلاعات ژنومیک در کنار اطلاعات بدست آمده از رفتارهای اقتصادی – اجتماعی این امکان را فراهم می‌آورد که پیش از حمله بیماری از وقوع آن پیشگیری کنیم.

 انستیتوی پزشکی محاسباتی دانشگاهUCSF با جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها چکیده قابل استفاده‌ای در اختیار پژوهشگران علوم پزشکی و داروسازی قرار می‌دهد.دکتر بوته رییس این انستیتیو حجم اطلاعات را به دریایی عظیم تشبیه می‌کند که روش‌های نوین درمان و داروهای نوین را در خود پنهان کرده است. او نقش خود و گروهش را کشف این گنجینه ارزشمند از طریق تحلیل اطلاعات می‌داند.

        محو کامل ویروس HIV در جهان با درمان بموقع آن: شروع درمان HIV بلافاصله پس از تشخیص شانس بهبود بیمار را افزایش و احتمال انتقال آن را کاهش می‌دهد. دکتر دایان هالیوار و تیمش درسال 2010 با این نگرش پایه تحقیقات خود را بر شواهدی قرار دادند که نشان می‌داد مزایای استفاده سریع از دارو بر زیان ناشی از سمی بودن آن رجحان دارد. امروزه یافته‌های این تیم به‌عنوان استاندارد سازمان جهانی بهداشت استفاده می‌شود. کلید اصلی درمان بموقع در قابل دسترسی بودن آزمایشات تشخیصی قرار دارد.

در جهان 37 میلیون فرد اطلاعی از آلودگی خود به ویروس ندارند. هالیوار که متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز زوکربرگ دانشگاه سانفرانسیسکو است، می‌گوید اجرای استانداردهای سازمان جهانی بهداشت ما را به آمار صفر در شیوع، ابتلا ومرگ بر اثر بیماری ایدز نزدیک می‌سازد.

        تولید اندامک‌های بدن انسان در آزمایشگاه برای انجام پژوهش‌های پزشکی: برای بیش از یک قرن موش‌ها نقش بزرگی در پیشرفت علم پزشکی داشته‌اند ولی اخیرا بسیاری از یافته‌های مهم در تطبیق آن از موش به انسان دچار شکست می‌شوند. برای بیماری‌های پیچیده‌ای همچون اوتیسم، دیابت و حتی سرطان، بیولوژی انسان بسیار متفاوت از موش است.

 به این منظور، برخی محققین دست به پرورش اندامک‌های ساده انسانی در آزمایشگاه زده‌اند. سلول‌های اندام‌هایی نظیر کلیه، غدد شیری و مغز را می‌توان از سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه بوجود آورد. دکتر آرنولد کرگ‌اشتاین از مرکز پزشکی بازسازی و سلول‌های بنیادین می‌گوید که بسیاری از بیماری‌های مغزی انسان روی گونه حیوانی قابل مطالعه نیست. به عقیده وی، مطالعه روی سلول‌های بدست آمده از بدن بیمار میدان را برای درک بهتر بیماری و پیدا کردن درمان موثرتر باز می‌کند. سالی که گذشت، او و همکارانش با استفاده از این اندامک‌ها منشا بوجود آمدن برخی ناهنجاری‌های مغزی را کشف کردند وهمچنین دریافتند که نقش سیستم ایمنی بر ساخت غدد شیری چگونه است و روش‌های درمانی موثرتر را برای بیماری‌های بدخیم شناسایی کردند.


 گشوده شدن چشم علوم بر نابرابری‌ها: پیشرفت ما درپزشکی تدقیقی رعایت ملزومات خاصی را می‌طلبد. یکی از آنها درک اهمیت گوناگونی قومی در تحقیقات است. برای مثال سهم اقوام غیراروپایی در تحقیقات سرطان تنها 2 درصد است و لازم به توضیح نیست برای کشف درمان‌های موثرتر بایست که تنوع قومی در نظر گرفته شود. دانشمندانی که در کشورهای فاقد امکانات علمی پیشرفته هستند، دسترسی زیادی به ذخایر گوناگون قومی دارند ولی مشکل اصلی، عدم تمکن مالی آنها برای تحقیقات است. تامین مالی این دانشمندان راه خوبی برای نیل به هدف یاد شده است. دکتر استپان بورچارد پروفسور بیومهندسی معتقد است مادامی که تنوع قومی در علم درنظر گرفته نشود، از بار سنگین بیماری‌های بدخیم خلاصی نخواهیم یافت. سیاست فعلی بر آن قرار گرفته که هم از نظر علمی و هم از نظرمالی گروه‌های فراموش شده حمایت شوند. چنین گامی به‌آسانی و یک‌شبه برداشته نمی‌شود.

        هوشمند کردن دارو برای عبور از سد سلولی مغزی: موانع طبیعی مغز برای جلوگیری از ورود عفونت و مواد سمی از خون به این عضو در مواقع عادی بسیار مهم و حیاتی است. اما این موانع هنگامی که اجازه عبور داروها را نمی‌دهند، در روند درمان مشکل ایجاد می‌کنند. بیشتر داروهای شیمی‌درمانی برای از بین بردن تومورهای مغزی به علت وجود همین سدهای مغزی تاثیر کمی دارند درحالیکه چیزی از میزان عوارض جانبی شدیدشان کاسته نمی‌شود. پروفسور کریستوف بانکویکز استاد جراحی اعصاب می‌گوید چندین دهه نورولوژیست‌ها دچار شک بودند که کمی تاثیر داروهای شیمی‌درمانی روی تومورهای مغزی علت ذاتی دارد یا اینکه کم‌اثربودن آنها به خاطر ماندن پشت سد مغزی است.

بانکویکز در حال آزمایش دارویی با قدرت همرفتی افزایش‌یافته است که به صورت بی‌واسطه درون بافت بدخیم در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما تزریق می‌شود. از آنجایی‌که مسیر جریان خون دور زده می‌شود دوز بیشتری قابل استفاده است و انتظار می‌رود عوارض جانبی کمتر بروز کند. در سال پیش‌رو این آزمایش روی کودکان مبتلا به تومور مغزی انجام خواهد شد. در یکی از دو آزمایش دیگر از ویروسی استفاده می‌شود که حامل ژن بوده و مستقیما در هسته پوتامن مغز تزریق می‌شود. این روش امید درمان را در بیماران مبتلا به پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون بوجود آورده است.

 پایان بدنامی بیماری‌های روانی با شناخته شدن عوامل بیولوژیک آنها: پیشرفت فناوری‌های تحقیقاتی در نوروساینس و ژنومیک، ما را در درک دلایل بیولوژیک امراض روانی یاری کرده است. ماتیو استیت رییس دپارتمان روان‌درمانی از نظر بیولوژیک تفاوتی میان اختلالات روانی با بیماری‌های قلب یا سرطان و دیگر بیماری‌های جسمانی قایل نیست. از دید او کمبود آگاهی ما به سبب متفاوت دیدن این نوع بیماری است. سال گذشته دانشمندان موفق شدند به‌طورهمزمان بیان تک‌تک ژن‌های ژنوم را در هزاران سلول منفرد اندازه‌گیری کنند. امروز با این روش عملکرد ژن‌ها با دقت بیشتری مشخص می‌شود. همچنین روش ژنتیک‌نوری به دانشمندان اعصاب این امکان را می‌دهد تا مدارهای مغزی را بررسی کنند. بدین‌ترتیب چیزهایی را که در عمل مغز تداخل ایجاد کرده و رفتارهای انسان را بطور موقت یا دایم تغییر می‌دهند، خواهیم شناخت. دستیابی به این دانسته‌ها فضای منفی پیرامون بیماری‌های روانی را بتدریج از بین می‌برد.

        بیوانفورماتیک پل ارتباطی ژنومیکس و درمان نوین سرطان: چندین پتابایت (هر پتا بایت 1015 بایت است) اطلاعات ژنومیک سلول‌های بدخیم ما را بسوی شناسایی یک ژن مولد سرطان هدایت کرده است. با این وجود هنوز بیماران سر از سالن رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی درمی‌آورند. محاسبه تاریخچه ژنتیک هر بیمار به ما کمک می‌کند درمان موثر را برای وی پیدا کنیم. هدف بیومهندسی جدید طراحی داروهای جدید برای هدف قرار دادن جهش‌های ژنتیکی نیست بلکه دانشمندان می‌خواهند بفهمند که داروهای موجود روی کدام جهش‌ها موثرند.سپید
وب سایت دانشگاه کالیفرنیا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: