کد خبر: ۹۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 29
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایشها>یکی از جلسات کنگره یازدهم سرطان پستان در رابطه با غربالگری این نوع از سرطان و کارآمد بودن آن در کشور است
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در این جلسه بسیاری از مسئولین کشوری و مقامات اجرایی حضور داشتند و به نتایج مشخصی رسیدند. در همین رابطه با علی قنبری مطلق، رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت به گفت‌وگو نشستیم و نظر وی را در رابطه با امکان غربالگری در ایران جویا شدیم.

با توجه به جلسه‌ای که برگزار شد، آیا غربالگری سرطان پستان در ایران انجام می‌شود؟
       مسئله شاید این نباشد که غربالگری در ایران انجام می‌شود یا نه، بلکه بیشتر در نظر است که معاینات و غربالگری‌ها با چه روش‌هایی انجام می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت کشورها را بر اساس منابع انسانی و غیرانسانی و همچنین ساختار سازمانی آن به سه دسته تقسیم می‌کند. یا یک کشور هم منابع و هم ساختار بسیار خوبی دارد، یا منابع محدود و ساختار قوی دارد و برعکس.

       در این حالت سازمان بهداشت جهانی به به کشورهایی که ساختار و منابع قوی و خوبی دارند پیشنهاد می‌کند، غربالگری را از طریق ماموگرافی و در حد ملی انجام دهند. اما به کشورهایی که ساختار یا منابع محدودتری دارند، توصیه می‌کند تنها معاینه بالینی انجام شود و لازم نیست حتماً به شکل یک برنامه ملی همگانی مطرح شود.

       مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که سازمان جهانی بهداشت اعلام نمی‌کند کشورها به لحاظ تفاوت منابع و ساختار و شیوع بیماری سرطان تا چه اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال کشوری مانند ترکیه غربالگری را به صورت کامل انجام می‌دهد ولی شیوع سرطان پستان در این کشور کمتر از ایران است.

با توجه به همه این مسائل، امکان غربالگری در ایران وجود دارد؟
       ما در وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدیم که غربالگری به صورت معاینه بالینی انجام شود و در صورتی که موارد مشکوک به سرطان و یا باقی بیماری‌های پستان دیده شد، ماموگرافی تجویز شود. فاز اول این طرح در چند شهر و استان در ایران از بهمن ماه همین سال شروع شده و پس از شش ماه اجرا، اصلاحات روی آن انجام می‌شود و در سطح کشوری به اجرا در می‌آید.

دستگاه‌های ماموگرافی تا چه اندازه می‌تواند قابل اطمینان باشند که به صورت یک برنامه کشوری درمی‌آیند؟
       دستگاه ماموگرافی جای خطا دارد و گاه موارد مثبت کاذب را گزارش می‌دهد. یعنی تودها را بزرگ‌تر از آنچه بود گزارش می‌دهد و گاه حتی یک توده پس از جراحی، غیرسرطانی اعلام می‌شود. بنابراین، این میزان خطا را باید برای دستگاه‌ها در نظر داشته باشیم. اما به هر حال، همچنان بهترین وسایل قابل اعتمادی هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

این دستگاه‌های ماموگرافی در تمام کشور قابل دسترسی هستند؟
       برای اینکه ماموگرافی را به صورت یک غربالگری کشوری در نظر داشته باشیم به اندازه کافی دستگاه نداریم. برای معاینات بالینی و ماموگرافی‌های همراه آن باز هم میزان دستگاه‌های موجود شاید کفایت نکند اما تعداد آنها مناسب است و فعلاً می‌تواند نیاز جامعه را برطرف کند.

تا چه اندازه در این برنامه کشوری به مسئله اطلاع رسانی عمومی و آموزش عموم توجه شده است؟
       اتفاقاً یکی از مواردی که در این برنامه وجود دارد، آموزش تک به تک به بیماران در زمینه معاینات شخصی است. زمانی که ما به بیماران آموزش دهیم چطور با معاینه خود می‌توانند سرطان را زودتر از هر کسی در بدن خود تشخیص دهند و به بیماران راهکارهای خودمراقبتی را گوشزد کنیم، در آینده اطلاعات عمومی جامعه بسیار بالا خواهد رفت. در نتیجه سرطان پستان در مراحل ابتدایی آن تشخیص داده خواهد شد و از این نظر با مشکلات بسیار کمتری مواجه خواهیم بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: