کد خبر: ۹۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 26
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد زنانی که پس از 40 سالگی باردار شده و فرزندی را به دنیا آورده‌اند، در سال‌های بعدی عمر بیشتر از دیگران با خطر بروز استروک یا حمله‌های قلبی روبرو خواهند شد.
به گزارش شفا آنلاین،نتایج این مطالعه در کنفرانس بین‌المللی استروک 2016 که بوسیله انجمن استروک آمریکا برگزار شد، مطرح شده است. 

  محققان آمریکایی در این مطالعه دریافتند زنانی که پس از 40 سالگی بچه‌دار می‌شوند، در مقایسه با زنان جوان‌تر، در سال‌های بعدی زندگی بیشتر با مشکلات سلامت دست و پنجه نرم خواهند کرد. درواقع، پیامدهای بارداری دیرهنگام به سال‌های آینده هم کشانده خواهد شد.

       محققان در این مطالعه داده‌های 72 هزار زن 50 تا 79 سال را آنالیز کردند که در طول 12 سال جمع‌آوری شده بودند. این مطالعه، یک مطالعه طولانی‌مدت با تمرکز بر استراتژی‌هایی جهت پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان‌های پستان و کولورکتال، همچنین شیوه‌های پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه شده است.

       در این کوهورت بزرگ، 3300 زن پس از سن 40 سالگی باردار شده بودند. خطر بروز حمله قلبی در این زیرگروه از زنان اندکی افزایش نشان می‌داد (5/2 تا 3 درصد). نزدیک به 4 درصد از مادران مسن نیز با استروک مواجه شدند، در حالی که فقط 4/2 درصد از زنانی که در سنین کمتر از 40 سالگی باردار شده بودند، دچار این عارضه شدند. این مطالعه همچنین نشان داد مادران مسن‌تر با خطر 9/3 درصدی مرگ در اثر بیماری‌های قلبی‌عروقی، در مقایسه با خطر 3/2 درصدی در زنانی که در سنین کمتر باردار شده‌اند، مواجه هستند.

       مطالعات قبلی نیز ارتباط میان باردار شدن پس از سن 35 سالگی و افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون بالا را نشان داده بودند. بعضی مطالعات حتی پیشنهاد کرده‌اند که زنانی که پس از 40 سالگی باردار می‌شوند، در مقایسه با مادران جوان‌تر، 145 درصد بیشتر احتمال دارد که کودکانی مبتلا به طیف اختلالات اوتیسم به دنیا آورند.

       محققان این مطالعه در پایان یادآور می‌شوند که باید به زنانی که در سنین بیشتر از 40 سالگی باردار می‌شوند، این آگاهی را داد که در معرض خطر بیشتر مشکلات سلامت قرار دارند و باید قدم‌هایی را برای ارتقای سلامت قلبی‌عروقی خود بردارند. پزشکان این افراد هم باید در پایش عوامل خطر در این زنان، از طریق معاینات بالینی و شاید انجام تست‌های بیشتر، فعالانه‌تر عمل کنند تا بتوان از بروز این عوارض کاست.سپید
Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: