کد خبر: ۹۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 23
شفا آنلاین>سلامت جنسی>گرچه نیمی از مادران باردار که دچار افسردگی هستند از داروهای ضدافسردگی برای کنترل علائمشان استفاده می‌کنند، نگرانی‌های زیادی درباره چگونگی تاثیر این داروها بر جنین در حال رشد ابراز شده است.
به گزارش شفا آنلاین،  اکنون یک بررسی جدید دست‌کم از یک جنبه می‌تواند باعث آرامش مادران شود: نقایص قلبی که کارشناسان از مدت‌ها پیش هشدار داده‌اند که با مصرف برخی از داروهای مهارکننده بازجذب انتخابی سروتونین یا SSRI‌ها (یک گروه از داروهای ضدافسردگی) ارتباط دارد.

این تجزیه و تحلیل جدید که در ژورنال Clinica- Psychiatry منتشر شده است، داده‌های به دست آمده از پایگاه داده‌های مراقبت‌های اولیه «شبکه بهبود بهداشت» در بریتانیا درباره ۵۱۵۴ زنی که پیش از بارداری با SSRI‌ها درمان شده بودند، را با داده‌های ۲۷۷۶ زنی که در حین بارداری این داروها را دریافت کرده بودند و داده‌های مربوط به ۹۹۲ زنی که داروهای ضدافسردگی به جز SSRI در طول بارداری مصرف کرده بودند، مقایسه کردند.

 این گروه‌ها بعد با ۲۰۰۲۱۳ زن که پیش یا در حین بارداری داروی ضدافسردگی دریافت نکرده بودند، مقایسه شدند. در نهایت در کمتر از یک درصد از کودکان در طول ۵ سال دچار ناهنجاری مادرزادی قلب تشخیص داده شدند.

       ایرن پترسن از دپارتمان مراقبت‌های اولیه و جمعیت در یونیورسیتی کالج لندن در بریتانیا، سرپرست این پژوهش و همکارانش نوشتند: «این بررسی نشان داد زنانی که برایشان SSRI در دوران بارداری تجویز شده بود، نسبت به زنان دیگر در معرض خطر بیشتر به دنیا آوردن کودک دچار ناهنجاری مادرزادی قلبی هستند. همچنین زنانی که داروهای ضدافسردگی غیرSSRI دریافت کرده بودند، در معرض افزایش این خطر نبودند.»

       به گفته دکتر پترسن، پژوهش‌های پیشین هشداردهنده احتمالا نتوانسته بودند رایج‌ترین عوامل خطرساز دیگر برای ناهنجاری قلب نوزادان را در نظر بگیرند. او گفت: «اغلب، مطالعات پایگاه‌های داده‌ها یا ثبت احوال جمعیتی بدون اطلاعاتی درباره دیابت، الکل، چاقی و مصرف داروهای غیرمجاز هستند.» واضح است که پژوهش بیشتری دراین‌باره مورد نیاز است، اما یافته‌ها ممکن است نگرانی مادران آینده دچار افسردگی را تا حدی کاهش دهد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: