کد خبر: ۹۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 21
شفا آنلاین>بیمه و بانک>شاخص بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی خود با کاهش ٣٢٩ واحدی همراه شد. گرچه اکثر نماد شرکت‌های بازار، در ساعت اول معاملات با رشد قیمتی همراه بودند، اما در اواسط ساعات معاملاتی، شاخصی که از مرز ٣٦٠ واحد مثبت نیز گذر کرده بود، با کاهش قابل‌توجهی همراه شد و نمادهای بورس به رنگ قرمز درآمدند.

به گزارش شفا آنلاین، ارزش معاملات در بورس ٧٨٥ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با روزهای معاملاتی دیگر، مقدار بسیار بالایی است و نشان از نقدینگی قابل توجه تزریق‌شده به بازار دارد. نمادهای تاپیکو، حکشتی، پارسان و فارس بیشترین اثر منفی و وبملت بیشترین اثر مثبت بر شاخص بورس را گذاشتند.

در بررسی تغییرات شاخص، شاهد اثرگذاری دوباره بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی، از لحاظ سرمایه و دامنه فعالیت بر شاخص هستیم. در بازار دیروز بیشتر نمادها با اصلاح قیمتی همراه شدند تا بازار بعد از تعدیلات مثبت ایجادشده به یک ثبات نسبی برسد. برخی نمادها با گزارش‌های پیش‌بینی سال آتی همراه بودند و تعدیلات مثبت و منفی فراوانی در گزارش‌ها ارائه شد.

به دلیل گزارش‌ها و وضعیت مجامعی که شرکت‌ها پیش‌روی خود دارند، برخی نمادها با صف فروش، به منظور خروج پیش از زمان مجمع و بسته‌شدن نمادها، همراه شدند و منجر به کاهش قیمتی در نمادها شد. به نظر می‌رسد درحال‌حاضر گروه بانکی و خودرو تنها گروه‌هایی هستند که می‌توانند از کاهش بیشتر شاخص جلوگیری کنند. در صورتی که این صنایع نیز با کاهش همراه شوند، وضعیت نوسانی، افزایشی و کاهشی، که بر شاخص بازار حکم‌فرماست دچار تغییر شده و افت قابل‌توجه در شاخص دور از ذهن نیست. با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده از سوی شرکت‌ها تا بدین‌جا و ادامه گزارشاتی که ارائه می‌شوند، می‌توان درخصوص تصمیم‌گیری در خریدوفروش سهام و ورود به نمادهای مختلف، با تحلیل واقع‌بینانه‌ای با توجه به تعدیلات سود شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری کرد و جو هیجانی‌اي که در بازار وجود دارد، به نوعی جهت‌دهی شود.

در بازار ارز نیز شاهد کاهش قیمت دلار بودیم و درحال‌حاضر ارزش دلار سه‌هزارو ٤٦٥ تومان است. ادامه روند کاهش نرخ دلار بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. این اثرات را می‌توان در کاهش درآمد شرکت‌های پتروشیمی‌اي که صادرات‌محور هستند، با شتاب بیشتری ملاحظه کرد. گرچه این کاهش در نرخ دلار را می‌توان تا حدودی برای ثبات پیش از انتخابات پیش‌رو دانست و تحلیل‌ها باید با توجه به وضعیت میان‌مدت از این نرخ صورت گیرد.شرق


مهران کاویانی جوپاری . کارشناس بازار سرمایه

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: