کد خبر: ۹۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 20
شفا آنلاین>سلامت جنسی>مقالات و تحقیقات بسیاری به جنبه‌های مختلف بارداری و سلامت مادر و جنین می‌پردازد، با وجود این هنوز سؤالات و ابهاماتی برای برخی مادران باردار وجود دارد. به عنوان مثال در چند هفتگی در سونوگرافی قلب جنین دیده می‌شود اما احیاناً اگر در زمان مقرر قلب دیده نشود چه اقدامی باید کرد یا اینکه بالاخره نمک یددار برای زنان باردار خوب است یا بد.
به گزارش شفا آنلاین،یکی از سؤالاتی که پس از شدت گرفتن آلودگی هوا یا احتمال وجود پارازیت در شهرهای بزرگ و صنعتی ذهن زنان باردار را به خود مشغول کرده تأثیر این دو عامل بر احتمال بالا رفتن خطر سقط جنین است. با مطالعه گفت‌و‌گو با دکترفاطمه داوری، متخصص زنان، زایمان و نازایی پاسخ سؤالات خود را خواهید یافت.      

قلب جنین کی دیده می‌شود؟                                                                                                                                         
چنانچه حاملگی به صورت طبیعی روند خود را طی کند در سن 6 هفتگی از طریق سونوگرافی واژینال، قلب جنین دیده می‌شود، اما در روش سونوگرافی شکمی پس از 7 هفتگی می‌توان قلب جنین را مشاهده کرد، درصورتی که قلب جنین در زمان‌های گفته شده دیده نشود زمان بارداری اشتباه تخمین زده شده یا رشد جنین غیرطبیعی است  که دچار مشکل ژنتیکی شده و مستعد ناهنجاری است، توصیه می‌شود. در صورت وقوع این اتفاق و رفع نگرانی‌های حاصل از آن، سونوگرافی دوباره تکرار شود تا اطمینان مورد نظر حاصل شود، برای جلوگیری از تولد نوزادانی با ناهنجاری‌های ژنتیکی و از جمله مشکلات قلبی باید آزمایشات غربالگری با دقت بیشتری انجام شود.
زنان باردار نمک یددار بخورند یا نخورند؟
در کشور ما بیشتر خانم‌ها بدون آنکه خودشان مطلع باشند، مشکل کم کاری تیروئید دارند زیرا کلاً کمبود ید در کشور وجود دارد، در نتیجه بهتر است که زنان باردار از نمک یددار استفاده کنند، گفتنی است مصرف نمک یددار هیچ عارضه‌ای ندارد که باعث سقط جنین شود، البته میزان نمک در غذا باید به‌اندازه باشد زیرا مصرف غذاهای شور سبب بالارفتن فشار خون خواهد شد. روزانه مصرف 6 گرم نمک برای هر فردی توصیه می‌شود با این کار میزان کم کاری تیروئید در کشور نیز محدود خواهد شد.
تأثیر سیگار و آلودگی هوا بر سقط‌های مکرر جنین چقدر است؟
 نیکوتین موجود در سیگار سبب می‌شود عروقی که به اعضای حیاتی بدن خون‌رسانی می‌کنند، دچار تنگی شوند بنابراین خانم‌های بارداری که سیگار مصرف می‌کنند باید مصرف سیگار را قطع کنند، زیرا با مصرف آن عروق جفتی که وظیفه خون‌رسانی به جنین را بر عهده دارند، دچار اختلال می‌شوند. گفتنی است در ماه‌های اول احتمال افزایش میزان سقط وجود دارد و در ماه‌های بالاتر هم احتمال کم وزن یا نارس بودن نوزادان این مادران وجود دارد. در ماه‌های آخر بارداری نیز ممکن است شاهد مرگ ناگهانی جنین این افراد باشیم، به دلایلی که توضیح داده شد توصیه اکید می‌شود که این افراد یک ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف سیگار را قطع کنند.
درست است که عناصر مضری در آلاینده‌های هوای شهرهای بزرگ و صنعتی وجود دارد، اما هنوز داده‌های علمی برای اثبات تأثیر منفی آنها بر جنین قطعیت پیدا نکرده است، با این حال در شهرهای آلوده میزان سقط جنین و ناهنجاری‌های جنینی نسبت به شهرهای دیگر به میزان بالاتری دیده می‌شود.
دلیل تمایل به سونوگرافی های متعدد چیست؟
خیلی از خانم‌های باردار به محض اینکه می‌فهمند جنینی در بطن خود دارند از شدت هیجان و علاقه به دانستن روند رشد و یا اطلاع از جنسیت جنین تمایل دارند که زود به زود سونوگرافی انجام دهند.
در هفته ششم و سیزدهم حتماً باید سونوگرافی انجام شود، در هفته ششم بارداری جهت مشخص شدن موقعیت جنین در داخل رحم و شنیده شدن ضربان قلب انجام سونوگرافی الزامی است.
سونوگرافی غربالگری نیز در هفته سیزدهم انجام می‌شود، در 20 تا 22 هفتگی پس از شروع بارداری نیز برای مطمئن شدن از سلامت کامل جنین و نبود هرگونه ناهنجاری ژنتیکی باید سونوگرافی مربوطه انجام شود.
این متخصص زنان، زایمان و نازایی در خاتمه به مادران باردار توصیه می‌کند: فقط بنا به صلاحدید پزشک سونوگرافی کرده و از مراجعه خودسرانه جهت انجام این کار بپرهیزید، البته با دستور پزشک تا پایان دوره بارداری سونوگرافی کردن اشکالی برای آنها ندارد.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: