کد خبر: ۹۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 16
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل روز شنبه 13 فوریه (24 بهمن) گفت وجود ویروس زیکا در برزیل برگزاری المپیک ریو در ماه اوت را به خطر نخواهد انداخت، و این در حالی است که سربازان در سراسر این کشور با مراجعه خانه به خانه نکات کلیدی درباره چگونگی مقابله با این شیوع را به ساکنان آموزش می‌دهند.
به گزارش شفا آنلاین،   روسف گفت، «وضعیت فعلی، المپیک را مختل نمی‌کند. ما مطمئن هستیم که تا زمان شروع المپیک به موفقیت‌های فراوانی در ریشه‌کنی پشه آئدس آجیپتی که این ویروس را منتقل می‌کند،‌ دست خواهیم یافت.»

       ریودوژانیرو در فاصله 5 تا 21 اوت میزبان بازی‌های المپیک تابستانی خواهد بود که ورزشکاران و تماشاگران را از سراسر جهان جلب خواهد کرد.

       برزیل بیش از همه در معرض شیوع ویروس زیکا بوده است که به سرعت در آمریکای لاتین و کارائیب گسترش پیدا می‌کند و از اوایل سال 2015 تاکنون 5/1 میلیون نفر را آلوده کرده است.

       با اینکه ویروس زیکا در اغلب افراد علائم خفیف شبیه آنفلوآنزا ایجاد می‌کند، این گمان قوی وجود دارد که زیکا با افزایش سریع شمار کودکان متولدشده با میکروسفالی- کودکان با جمجمه و مغز کوچک- از مادران آلوده‌شده به این ویروس در دوران بارداری ارتباط دارد.

       چندین دولت در آمریکای لاتین زنان را ترغیب کرده‌اند که از باردار شدن پرهیز کنند و پژوهشگران در تلاش هستند که تعیین کنند آیا خود ویروس زیکا علت ایجاد میکروسفالی و یک اختلال عصب‌شناختی دیگر، نشانگان گی‌یان- باره است، یا نه.

       روسف پس از بازدید از مناطق مسکونی حومه ریودوژانیرو به‌عنوان بخشی از کارزار ملی بر ضد زیکا با خبرنگاران سخن می‌گفت.

       حدود 220هزار سرباز از اوایل روز شنبه در سراسر این کشور وسیع آمریکای جنوبی، به‌عنوان بخشی از عملیات برای مراجعه به 3 میلیون خانه و توزیع بروشورهای اطلاعاتی به کار گرفته شده‌اند.
       روسف با هشدار در این ‌باره که زنان باردار به‌طور خاص در معرض خطر هستند، همه برزیلی‌ها را تشویق کرد که با هم متحد شوند.

       او که با مقامات دولتی، کارمندان بهداشتی و انبوهی از روزنامه‌نگاران همراهی می‌شد، گفت: «پیروزی در این جنگ به ما بستگی دارد.»

       رئیس‌جمهور برزیل با کلاهی سفید بر سر و تی‌شرتی که روی آن شعار #ZikaZero نوشته شده بود، شخصا به اسپری‌کردن مواد لاروکش در مناطق تکثیر پشه‌ها پرداخت.

       او گفت: «دولت در این مبارزه پیشگام است، اما به‌تنهایی نمی‌تواند در این نبرد برنده شود. لازم است همه در این پیکار شرکت کنند.»

       اعضای 3 شاخه نیروهای مسلح این کشور به بازدید از خانه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها پرداختند و اطلاعات درباره چگونگی نابود کردن مکان‌های زادوولد پشه‌ها را که در شرایط زندگی روزمره یافت می‌شوند، در اختیار مردم قرار دادند.

       این نیروها بروشورهایی با شعار «یک پشه قوی‌تر از کل یک کشور نیست» را توزیع و به ساکنان توصیه می‌کردند تا محفظه‌های آب را کاملا بپوشانند، بطری‌های سرباز را وارونه قرار دهند و تایرها در جاهایی انبار کنند که آب درونشان جمع نشود.

       در حال حاضر علاج یا واکسنی برای زیکا وجود ندارد. برزیل تا به ‌حال 3 مورد مرگ مربوط به این ویروس را گزارش کرده است.

       براساس آخرین داده‌های به ‌دست ‌آمده از وزارت بهداشت، برزیل در فاصله ماه‌های اکتبر و فوریه 462 مورد میکروسفالی گزارش کرده است، در حالی ‌که قبلا میانگین سالانه بروز میکروسفالی 150 مورد بود.

       تا به ‌حال ارتباط 41 مورد میکروسفالی با ویروس زیکا تایید شده است. 3852 مورد مشکوک به ابتلا به این نقصان جنینی نیز در دست بررسی هستند.

       سازمان جهانی بهداشت افزایش نقصان‌های جنینی مربوط به ویروس زیکا را یک اضطرار بهداشتی بین‌المللی اعلام کرده است.

       این کارزارهای عمومی پرسروصدا در حالی انجام می‌شود که یکی از مقامات ارشد بهداشتی برزیل هشدار می‌دهد که زیکا ممکن است به مناطق با جمعیت متراکم انتشار پیدا کند.

       کلادیو مایروویچ، رئیس بخش نظارت بر بیماری‌های واگیردار در وزارت بهداشت برزیل گفت: «نگرانی زیادی وجود دارد که در آینده نزدیک، ایالت‌های با جمعیت متراکم دچار شیوع شدید ویروس زیکا شوند که نتوان آن را کنترل کرد.»

       او افزود: «این ایالت‌ها شامل سائوپائولو، ریودوژانیرو، پارانا، میناس ژریاس و گویاس می‌شوند که در سال‌های گذشته همه‌گیری گسترده دنگی را هم تجربه کرده‌اند.» سپید
AFP
برچسب ها: زیکـا ، المپیـک ، خطـر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: