کد خبر: ۹۶۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>بیمه و بانک> کارشناس اقتصاد با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی برای تزریق اعتبار در بازار بین بانکی و کاهش نرخ در این بازار مثمر ثمر است، گفت: اتصال دائم بانک‌ها به منابع پرقدرت بانک مرکزی اثرات مخربی در اقتصاد به وجود می‌آورد و قطعا تورم‌زاست.

به گزارش شفا آنلاین،محمود اللهیاری با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بازار بین بانکی مثمر ثمر و به طور قطع بر بازار پول تاثیرگذار است، اظهارداشت: اما اثرات این سیاست‌ها کوتاه مدت و در حد مُسکن است.
وی افزود: بانک‌ها هم‌اکنون با قیمت تمام شده پایین‌تری تامین مالی و از این طریق کسری اعتبار تامین و عملا تبادل و گردش مالی بیشتری انجام شود.
این کارشناس اقتصادی با طرح این سوال که هدف از این کار چیست، گفت: اینکه توان اعتباری بانک‌ها را افزایش دهید تا بنگاه‌های اقتصادی بتوانند تسهیلات بگیرند، یک مساله است اما اینکه این اقدامات منجر به کاهش نرخ سود بانکی شود مساله دیگری است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا این سیاست‌ها هنوز به کاهش نرخ سود بانکی منجر نشده است، گفت: مشکل اساسی ما این است که یک سری موسسات اعتباری همچنان با نرخ‌های بالا سپرده جذب می‌کنند.
اللهیاری ادامه داد: اگر این منابعی که در بازار بین بانکی با نرخ‌های پایین تامین می‌شود، به جای اینکه تولید کننده تسهیلات را در تولید ببرد، در موسسات غیرمجاز سپرده‌گذاری کند، آیا در بخش تولید اتفاقی افتاده است؟
وی تسریع در برخورد با موسسات غیرمجاز را بسیار ضروری دانست و افزود:‌ بانک‌ها نباید در تامین مالی به بازار بین بانکی و منابع بانک مرکزی متکی شوند؛ چون اگر این اتفاق بیفتد، پایه پولی و نقدینگی رشد و بانک‌ها وابسته به خلق اعتبار بانک مرکزی می‌شوند.
این کارشناس بانکی اظهارداشت: باید به صورت ضربتی اولا موسسات غیرمجاز ساماندهی شوند، دوم به طور جدی و ساختاری مشکلات تولید از روش‌های مختلف حتی منابع خارجی برطرف و در نهایت سیاست‌گذاری برای نرخ سود بانکی شود.
اللهیاری با بیان اینکه نرخ سود به متغیرهای مختلفی بستگی دارد، افزود: انتظارات تورمی آتی، رشد اقتصادی، میزان ظرفیت تولید در نرخ سود موثر هستند اما در شرایط فعلی کاهش نرخ سود مشکلی را حل نمی‌کند.

* تزریق اعتبار به بازار بین بانکی رانتی است که نصیب عده‌ای خاص به نام تولید می‌شود
وی گفت: هنوز رد پای موسسات غیرمجاز در اقتصاد را می‌بینیم که در نرخ سود سپرده‌ها هم تجدید نظر نکرده و پاسخگوی نهاد نظارتی نیستند. بنابراین تزریق اعتبار از سوی بانک مرکزی به بازار بین بانکی رانتی است که نصیب عده‌ای خاص به نام تولید می‌شود.
اللهیاری تاکید کرد: اتصال دائم بانک‌ها به منابع پرقدرت بانک مرکزی اثرات مخربی در اقتصاد به وجود می‌آورد و قطعا تورم‌زا است. بنابراین باید به صورتت سیستماتیک نرخ سود کاهش یابد.
وی گفت: کاهش سیستماتیک نرخ سود بانکی با ساماندهی موسسات غیرمجاز، کنترل قاچاق کالا و استفاده بهینه و مناسب از فضای به وجود آمده رفع تحریم‌ها محقق می‌شود و در غیر این صورت سیاست‌های فعلی بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود اثر مُسکنی خواهد داشت.

*تبعات منفی داروهای مختلفی که به خورد اقتصاد بیمار ایران می‌دهیم
این کارشناس بانکی با تشبیه اقتصاد ایران به یک بیمار، گفت: همیشه به خورد اقتصاد مریض ایران داروهای مختلف می‌دهیم که گاهی نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه در آینده برای مرتفع کردن تبعات منفی این داروها مدت‌ها تلاش کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: