کد خبر: ۹۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 06
شفا آنلاین>بیمه و بانک>رئیس کل بانک مرکزی با اعلام سیاست‌های پساتحریم نظام بانکی را تشریح کرد.
به گزارش شفا آنلاین،ولی‌الله سیف درنشست هم اندیشی با استادان دانشگاه تهران منابع ارزی مسدود شده را که پس از اجرای برجام در دسترس قرار گرفته است، حدود 6/32 میلیارد دلارعنوان کرد و افزود: پس از لغو تحریم‌ها، مبلغ ۲۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی مذکور که متعلق به بانک‌مرکزی است در دسترس قرار گرفته و قابل استفاده است و 5/4 میلیارد دلار دیگر نیز متعلق به دولت است.
رئیس‌کل بانک‌ مرکزی درخصوص توافق ژنو و آزاد شدن منابع مسدود شده، اظهار داشت: در این توافقنامه مقرر شده بود ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران آزاد شود، بر همین اساس و با توجه به وجود تنگنای مالی در داخل کشور تصمیم گرفته شد این وجوه آزاد شده در راستای رفع نیازهای اساسی اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد. وی علت اصلی چندبرابر شدن قیمت ارز در سال‌های اخیر را نگاه نادرست و غیرکارشناسی به موضوع ارز دانست و گفت: در سال ۹۱ و در یک دوره ۱۸ ماهه، ۲۲ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شد تا قیمت ثابت باشد اما با کاهش منابع ارزی و توقف تزریق دلار به بازار، ناگهان قیمت‌ها چند برابر شد. این تجربه نشان می‌دهد که این سیاست منطقی نیست، نرخ ارز نمی‌تواند بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی و شرایط تورمی در سطحی تثبیت شود. رئیس‌ کل بانک مرکزی درخصوص کنترل تورم و نگرانی‌های ایجادشده برای رکود اقتصادی، بیان کرد: کنترل تورم، رسالت اصلی بانک‌مرکزی است و با وجود تمرکز بر این موضوع، از رکود نیز غافل نشدیم.

علائم کاهش رکود اقتصادی در نیمه نخست امسال
شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی بر پایه گزارش بانک مرکزی از منفی 2/4درصد در سه ماهه آغاز امسال، به منفی 6/0 درصد در سه ماهه دوم رسید که از کاهش علائم رکود در اقتصاد نشان دارد.در نماگرهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی در بخش صنعت، روند افت شاخص تولید کارگاه‌های صنعتی کاهش یافته؛ به گونه‌ای که شاخص تولید کارگاه‌های صنعتی در سه ماهه دوم امسال به منفی 6/0 درصد و جواز تأسیس واحدهای صنعتی از لحاظ شمار به منفی 5/9 درصد و از نظر ارزش سرمایه گذاری به منفی 4/25 درصد رسید. این در حالی است که شاخص تولید کارگاه‌های صنعتی در سه ماهه آغاز سال به 2/4 درصد کاهش یافته و جواز تأسیس واحدهای صنعتی از لحاظ شمار 4/6 درصد و از نظر ارزش سرمایه گذاری 7/23 درصد بود.

بازدهی بورس به 18 درصد رسید
بورس تهران با ادامه مسیر رو به رشد خود در هفته جاری موفق به ثبت رکوردشکنی‌های جدید شد و میانگین بازدهی خود را به 18 درصد نزدیک کرد. بورس اوراق بهادار تهران با ثبت رشد 7/3 درصدی در هفته جاری موفق شد تا بازدهی 8/17 درصدی را نصیب همراهان خود کند و از سایر بازارها جلو بزند. به این ترتیب خوش بینی‌های ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی و همچنین صنایع بورسی موجب شد تا با وجود سنگینی سایه مشکلات اقتصاد جهانی و همچنین سقوط قیمت نفت، توجه سرمایه‌گذاران به بورس تهران جلب شود و بازار سهام بعد از دو سال رکود سنگین، شاهد شادابی و ورود نقدینگی جدید به خود باشد. رشد قیمت سهام شرکت‌ها و اشتیاق خریداران برای خرید سهم‌های مختلف موجب شد تا شاخص بورس تهران نیز در 5 روز معاملاتی، رکوردشکنی‌های جدیدی ثبت کند و با رشد 2 هزار و 673 واحدی، از کانال 71 هزار واحد به 73 هزار واحد پرتاب شود.  با رونق گرفتن دوباره بورس که از 15 دی ماه و همزمان با دومین سالگرد ریزش بورس رخ داد، حجم و ارزش معاملات هم رشد قابل توجهی پیدا کرد و میانگین روزانه حجم معاملات که در گذشته به کمتر از 100 میلیون سهم می‌رسید به بیش از 300 میلیون سهم رسید که این امر به‌خوبی نشاندهنده سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: