کد خبر: ۹۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 01
شفاآنلاین>اجتماعی>روانشناسی>آهن پرستی و چشم و هم چشمی بنیان خانواده‌ها را نشانه گرفته است و بسیاری از زوج‌های جوان در پی این سراب تقاضای طلاق می‌کنند. دکتر ابراهیمی مقدم معتقد است سه عامل اصلی موجب جدایی زوج‌ها است و کانون خانواده دستخوش تغییرات بسیاری شده است .

به گزارش شفا آنلاین،خانواده به عنوان نخستین نهاد نقش اصلی و مهمی در شکل‌گیری شخصیت انسان دارد ولی در طول یک دهه گذشته این نقش بسیار کمرنگ شده است.  به عقیده کارشناسان پدر و مادر در کنار هم مکمل شکل‌گیری شخصیت کودکان هستند اما با کمرنگ شدن نقش کانون خانواده افراد دیگری به جای والدین شخصیت کودک را شکل می‌دهند.

امروزه دغدغه بسیاری از مشاوران خانواده و روانشناسان، متلاشی شدن کانون خانواده و در پی آن نسل‌های آینده ای است که در این کانون‌های متزلزل رشد پیدا می‌کنند به‌طوری که شاهد هستیم بیشترین مراجعه‌کنندگان به مشاوران خانواده، زنان و مردانی هستند که احساس می‌کنند در زندگی مشترک به انتهای خط رسیده‌اند و هرکدام برای این تصمیم دلایل خاص خود را دارند. نداشتن تفاهم بیشترین دلیلی است که از زبان زوج‌ها برای جدایی گفته می‌شود اما وقتی اختلافات آنها به شــــکل ریشه ای بررسی می‌شود دلایل دیگری از دل آن بیرون می‌آید.

دکتر حسین ابراهیمی مقدم مشاورخانواده و روانشناس با بیان اینکه بیشترین اختلافات زوج‌هایی که در آستانه جدایی قرار دارند در سه گروه طبقه بندی می‌شوند افزود: مشکلات اقتصادی، اعتیاد و بی‌وفایی زوج‌ها نسبت به یکدیگر از مهم ترین دلایل جدایی است و بیشترین مواردی که برای مشاوره به ما مراجعه می‌کنند در این سه دسته قرار دارند.

وی با بیان اینکه مهم ترین دلیل اختلاف زوج‌ها و جدایی آنها مسائل اقتصادی است گفت: متأسفانه طی یک دهه گذشته سطح توقعات در زندگی بسیار بالا رفته است و تبلیغات عامل اصلی بالا رفتن این توقعات است. امروزه در برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌ها، زندگی‌هایی نشان داده می‌شود که خانواده‌ها در آن از امکانات بسیار و تجملات برخوردار هستند و این تلقی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند که یک زندگی عادی باید از این امکانات برخوردار باشد. زوج‌های جوان با دیدن این برنامه‌ها با این ذهنیت که باید یک شبه ره صد ساله را طی کنند دست به کارهایی می‌زنند که تبعات منفی برای آنها دارد. ناشکیبایی و توقع بالا باعث می‌شود آنها زیر بار اقساط سنگین یا حتی کسب پول از راه‌های غیر مشروع بروند.

وی افزود متأسفانه در این سال‌ها با مواردی مواجه شده‌ایم که مرد خانواده برای اینکه خیلی زود به ثروت برسد اقدام به قاچاق کالا یا حتی دارو یا مواد غیر مجاز می‌کند. در یکی از این پرونده‌ها مرد جوانی با ریختن آرد در قوطی‌های شیر خشک آنها را به فروش می‌رساند و با این کار جان نوزادان را به خطر می‌انداخت. متأسفانه این دسته از افراد که تصور می‌کنند یک شبه می‌توانند به زندگی ایده آلی که تحت تأثیر تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای برای خود ترسیم کرده‌اند برسند علاوه بر اینکه به این ایده آل نمی‌رسند بلکه زندگی خانوادگی خود را نیز متلاشی می‌کنند. از سوی دیگر اصطلاحی که بین جوانان رایج شده و از آن به آهن پرستی تعبیر می‌شود یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث چشم و هم چشمی و بالا رفتن سطح توقعات شده است.

 استفاده از خودروهای لوکس و رقابت غلط بین خانواده‌ها در خرید و استفاده از این خودروها به جای سرمایه گذاری در ادامه تحصیل یا کارآفرینی باعث شده است این رقابت‌ها به صحنه‌های جنگ و دعوای خانوادگی تبدیل شود و زنان و مردانی که از عهده تأمین خرید این خودروها بر نمی‌آیند با یکدیگر مجادله کنند.
دلیل دوم طلاق در بین مراجعه‌کنندگان به مشاوران خانواده و کلینیک‌های روانشناسی و روانپزشکی اعتیاد در خانواده است. متأسفانه قبح اعتیاد در چند سال گذشته در خانواده‌ها شکسته شده و با ورود مواد مخدر صنعتی و آگاهی نداشتن برخی خانواده‌ها نسبت به این نوع مواد مخدر باعث شده است که گرایش به این مواد بیشتر شود.

دکتر ابراهیمی مقدم با بیان اینکه شکسته شدن قبح کشیدن قلیان در خانواده‌ها و حتی زنان پیش درآمد گرایش به سوی مواد مخدر است گفت: در گذشته کشیدن قلیان توسط جوانان بسیار مذموم بود اما امروز شاهدیم که سن کشیدن قلیان به نوجوانی کاهش پیدا کرده است.استفاده از مواد مخدر صنعتی این سالها بیشتر از مواد مخدر سنتی شده است و سایه شوم این مواد مخدر باعث از هم پاشیدگی کانون برخی از خانواده‌ها شده است. برخی از افراد تحت تأثیر این نوع مواد مخدر دست به جنایت می‌زنند.

 هفته گذشته در جراید خبری منتشر شد یک پدر که چند سال قبل تحت تأثیر توهم مصرف ماده مخدر شیشه همسرش را به قتل رسانده بود پس از آزادی از زندان این بار فرزندش را به قتل رساند. ماده مخدر شیشه باعث افزایش دوپامین در مغز می‌شود و این فرد خصوصیاتی شبیه بیماران اسکیزوفرنی پیدا می‌کند. از سوی دیگر مبالغ هنگفتی برای خرید این نوع مواد مخدر صرف می‌شود و این امر باعث لطمه به اقتصاد خانواده می‌شود.

اما دسته سوم پروند‌ه‌هایی که در دادگاه‌های خانواده تشکیل می‌شود مربوط به بی‌وفایی زوج‌ها نسبت به یکدیگر است.

این روانشناس با اشاره به اینکه آمار بی‌وفایی مردان نسبت به زنان بیشتر است می‌گوید: این امر همه جامعه جهانی را شامل می‌شود و هنوز هم می‌توان با جرأت گفت پاک‌ترین نهاد خانواده در ایران وجود دارد. متأسفانه نفوذ خزنده برنامه‌های ماهواره ای که زندگی خانواده‌ها را هدف قرار داده است باعث از بین رفتن قبح ارتباطات بین زن و مرد شده است. به دلیل درگیری‌های شغلی زن و مرد در جامعه صنعتی امروز، شاهدیم که برخی از آنها نیازهای عاطفی خود را در جاهایی به جز کانون خانواده جست‌وجو می‌کنند و با وجود آنکه ممکن است در ابتدا دچار عذاب وجدان نیز شوند اما به مرور زمان این عذاب وجدان نیز از بین می‌رود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: