کد خبر: ۹۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 31
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> ابتدای کار شورای راهبردی اخلاق پزشکی به سال 84، یعنی تقریباً یک دهه گذشته باز می‌گردد. در آن زمان هدف بیش از هر چیز، تدوین و تعیین کدهای اخلاقی گروه‌های مختلف بود که طی 10 سال گذشته، موارد زیادی از آنها تعیین شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  با این همه مسائل زیادی طی پیشرفت‌های علمی به میان آمد و از سوی دیگر، هنوز بسیاری از گروه‌های پزشکی کد اخلاقی معین و مشخصی ندارند. به همین علت، این شورا در سال 94 برنامه‌ها و اهداف خود را مشخص کرد.

       چندی پیش باقر لاریجانی، نایب رئیس این شورا، در نشستی که شورای راهبردی برگزار کرده بود، گفت: «کارگاه‌های متعددی جهت تدوین این برنامه برگزار و کارگروه‌های مختلفی نیز در خصوص مباحث مختلف این سند تشکیل شده است. برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور به عنوان سندی ملی در حوزه اخلاق، نقشه راهی روشن را پیش روی پژوهشگران این حوزه و دست اندرکاران نظام سلامت کشور قرار خواهد داد و بی شک با تعهد و همکاری تمامی افراد نتایج آن در آینده‌ای نزدیک قابل مشاهده خواهد بود.»

       طبق برنامه دوم شورای راهبردی، هدف نخست، دستیابی به چارچوب مبنایی بومی مبتنی بر میراث اخلاق پزشکی ایرانی-اسلامی است. به گفته لاریجانی، در مراسم افتتاحیه کنگره اخلاق پزشکی در گذشته، بسیاری از کدهای اخلاقی، ترجمه شده بودند و نیاز به بومی‌سازی جدی داشتند، همچنین بسیاری از پیشرفت‌های پزشکی در دنیا به وجود آمده که در ابتدا باید کدهای اخلاقی بومی آن تدوین شود. لاریجانی در اینباره گفت: «پیشرفت علوم سبب پیچیدگی‌های متعددی شده است.

از آنجا که تصمیم‌گیری در حوزه سلامت مسئله دشواری است، باید با رویکرد اخلاقی در این زمینه قدم برداریم تا موفقیت بیشتری حاصل شود. درست است که رابطه بین پزشک و بیمار موضوع مهم و رایجی در اخلاق پزشکی است اما ظهور فناوری‌های نوین و پیشرفت دانش، مسائل جدیدی را در حوزه اخلاق پزشکی به وجود آورده که گروه پزشکی با رویکرد جدیدی باید نسبت به حل آن اقدام کنند.»

دستیابی به مجموعه اسناد مصوب ملی بیان‌کننده استانداردهای اخلاق پزشکی، هدف دوم این برنامه است. به عقیده لاریجانی، زمانی که پزشکان و فعالان کادر درمانی آگاهی بیشتری از کدهای اخلاقی رشته خود داشته باشند و این موارد به راحتی در دسترس آنان قرار گیرد، بسیاری از خطاهای پزشکی کاهش پیدا می‌کند. سومین هدف، دستیابی به سیاست‌ها، ساختارها و منابع مشخص در حوزه اخلاق پزشکی است. به اعتقاد این شورا، وجود ابهام در مسائل و روشن نبودن حوزه بسیاری از تخصص‌های پزشکی باعث بروز بسیاری از مشکلات در این حیطه‌ها شده است. برخورداری از حمایت و مشارکت ذی‌نفعان اصلی اخلاق پزشکی هدف چهارم این برنامه است.

 نایب رئیس این شورا توضیح داد: «گروه اخلاق فرهنگستان علوم پزشکی با مشارکت ذی‌نفعان اصلی از جمله وزارت بهداشت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و باقی سازمان‌های مربوطه، برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور را پس از 11 سال، بازنگری کردند، همچنین برنامه جدید را بر پایه شناخت وضع موجود، نقاط ضعف و قوت، اهداف و راهبردهای عملی تدوین شد تا با استراتژی مشخص‌تری در سال‌های آینده حرکت کنیم.»

 توسعه‌یافتگی آموزش و پژوهش در اخلاق پزشکی نیز از جمله اهداف دیگر این برنامه جدید است. از زمان تصویب این برنامه، دستورالعمل ایجاد شورای اخلاق پزشکی به دانشگاه‌ها ابلاغ‌ شده تا گروه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات بتوانند مسائل خود را در آن به بحث بگذارند.

 از سوی دیگر، برخورداری از ارتباطات داخلی و بین‌المللی توسعه یافته هدف بعدی این برنامه است. به عقیده این شورا، با برخورداری از تجربیات پیشکسوتان خارجی و داخلی و گفت‌وگوهای مستمر با آنان، روند تدوین برنامه اخلاقی برای گروه‌ها با خطای بسیار کمتری انجام خواهد شد، هرچند در زمینه کسب تجربه از منابع بین‌المللی باید مسائل بومی را نیز در نظر گرفت. هدف نهایی این برنامه که در سال‌های آینده اجرا خواهد شد، استقرار نظام جامع برنامه‌ریزی، عملیاتی در حوزه اخلاق پزشکی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: