کد خبر: ۹۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفا آنلاین>بیمه و بانک>برنامه ششم توسعه پس از رفع تحریم های بین المللی علیه ایران به مجلس تقدیم شد. با رفع تحریم ها و آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران، دسترسی دولت به منابع ارزی خود به میزان چشمگیری افزایش یافت.
به گزارش شفا آنلاین،واکنش بازار ارز و خصوصا دلار به اجرایی شدن برجام رشدی صعودی بود و در روزهای نخست رفع تحریم ها قیمت دلار افزایش یافت. رفت و آمد های هیات های بلند پایه اقتصادی، خبر آزاد سازی چند میلیارد دلار پول بلوکه شده و دیگر خبرهای خوش اجرایی شدن برجام، مردم را چشم انتظار کاهش محسوس نرخ دلار کرده است. نکته قابل تامل در عدم کاهش نرخ ارز و حتی افزایش نرخ آن انفعال دولت در مواجهه با نا بسامانی بازار است. حتی در افزایش قیمت ها نیز دولت به کندی و با حوصله واکنش نشان می دهد. محمد رضا فتح آبادی درگفتگو با خبرنگار اقتصادی ابتکاردر مورد سیاست های اقتصادی دولت گفت: سیاست های اقتصادی دولت این است که به توسعه صادرات اهمیت ویژه بدهد و بازدهی خوبی از صادرات داشته باشد به همین دلیل یکی از ابزارهای مهم دولت تشویق به صادرات است که بتواند ارز آوری خوبی داشته باشد. وی با بیان اینکه هر چقدر برابری ارز با ریال بیشتر باشد تولید کنندگان انگیزه ی بیشتری برای صادرات خواهند داشت افزود: با تشویق دولت و بالا بودن قیمت ارز صادرات افزایش یافته و ارز بیشتری وارد کشور می‌شود که معادل ریالی آن نیز بیشتر خواهد بود. این سیاست کلی دولت‌ها است ولی گاهی دولت ها سیاست های ابزاری نسبت به قیمت ارز اعمال می کنند. این کارشناس امور اقتصادی و همکاری های بین الملل با تشریح اینکه ایران در سال های قبل با وجود تحریم ها یا توان صادرات را نداشته و یا امکان وصول مطالبات برایش میسر نبوده است افزود: این تحریم ها باعث می شد که دولت کمبودهایی را احساس کند و گاهی با بالا نگه داشتن نرخ ارز کمبود های ریالی خود را جبران کند. هم اکنون سیاست های اقتصادی ما ایجاب می کند که نرخ ارز نزدیک به قیمت کنونی بماند و بیش از 10 درصد پایین نیاید. محمد رضا فتح آبادی افزود: من فکر میکنم که قیمت ارز نزدیک به قیمت کنونی بماند و این قیمت خیلی پایین تر نیاید. اینکه مردم توقع دارند قیمت ارز در پسا تحریم پایین بیاید توقع بجای است که بتوانند در بحث واردات و تامین مایحتاج خود راحت تر اقدام کنند ولی بعید است در شرایط فعلی چنین امکانی حاصل بشود.
این کارشناس امور اقتصادی و همکاری های بین الملل سیاست دولت تدبیر و امید را رویکرد عرضه و تقاضا دانست و افزود: در حوزه قیمت گذاری کالاها، حوزه صنعت، معدن و تجارت و سازمان های متولی موجود مانند حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان و حتی وزرای مربوط نمی خواهند در حوزه قیمت گذاری دخالت زیادی بکنند و عمدتا رویکردشان عرضه و تقاضاست. به طبع سیاست دولت در مورد ارز نیز به همین گونه است منتها الان مساله فرق کرده است. پیشتر ما تحریم بودیم و امکان وصول درآمدهای خود را نداشتیم و دولت ها با بالا بردن برابری نرخ ارز و ریال درآمدهای خود را افزایش می داد که با توجه به حجم صادرات، خصوصا صادرات نفتی و بالا بودن قیمت نفت در بازار جهانی ، کمبود های دولت مرتفع می شد و پول بیشتری در اختیار بانک مرکزی قرار می گرفت. در سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید رد پایی از اینگونه سیاست گذاری دیده نمی شود و من فکر میکنم که این دولت قصد افزایش درآمد با بالا بردن قیمت دلار را ندارد.محمد رضا فتح آبادی رویکرد دولت کنونی به بازار ارز را رویکردی باز دانست و افزود: دولت میخواد اجازه بدهد که خود بازار به این مسئله برسد که اگر نیاز است برابری نرخ دلار با ریال تقلیل پیدا کند و به فکر کسب سود از این راه نیست. با توجه به رفع تحریم و دسترسی دولت به منابع ارزی خود به نظر می رسد که دولت نیازی به این کار هم ندارد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت قبل باعث تشدید شرایط تحریم برای کشور شد افزود: آخرین قطع نامه‌ای که به شورای امنیت برده شد فشارها را بر روی ایران مضاعف کرد. جهان روابط بانکی خود را با ایران کاملا قطع کرد و شرایط به سمتی پیش رفت که عملا ایران نمی توانست هیچ پولی را دریافت کند. صادرات ما به چین و هند حتی به پیشنهاد تهاتر با کالاهای دست چندمی آنها روبرو شد. بنابراین عملا برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری های دولت قبل باعث تشدید تحریم‌ها و محدود شدن دسترسی ما به منابع مالی شد. هم اکنون و با اجرایی شدن برجام نیز برای بازگشت به حالت قبل از تحریم‌ها به 4 تا 5 ماه وقت نیاز داریم. با این حال دولت تدبیر و امید با استفاده از افراد خبره در مسایل اقتصادی ، ترجیح خود را بر افزایش صادرات متمرکز خواهد کرد و رویکرد دولت قبل مبنی بر افزایش برابری نرخ دلار و ریال، برای افزایش درآمد را دستور کار نخواهد داشت.
برچسب ها: نرخ ارز ، تحریم ، برجام
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: