کد خبر: ۹۵۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 29
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>مقامات ریودوژانیرو روز یکشنبه 22 ژانویه (4بهمن) اعلام کردند که ورزشکاران و مشتاقان المپیک را در برابر پشه‌های حامل ویروس زیکا محافظت خواهند کرد.
به گزارش شفا آنلاین،  زیکا به نقایص جنینی وخیمی از جمله میکروسفالی مرتبط شده است که در آن نوزادان زنان آلوده به ویروس در طول دوره بارداری جمجمه و مغز به‌طور غیرطبیعی کوچکی پیدا می‌کنند.

       افزایش ناگهانی موارد بروز میکروسفالی در آمریکای لاتین،‌ به‌خصوص در برزیل، آمریکا و سایر دولت‌ها را واداشته است تا به زنان باردار درباره مسافرت به این منطقه هشدار دهند- این وضعیت چشم‌اندازی هشداردهنده برای برزیل است که آماده افروختن مشعل المپیک در 5 اوت می‌شود.

       کلمبیا، اکوادور، السالوادور و جامائیکا به زنان توصیه کرده‌اند که به ‌کلی از باردار شدن پرهیز کنند، و سخنان یک مقام ارشد بهداشتی برزیل هم ایده مشابهی را بازتاب می‌دهد، گرچه موضع رسمی تا به ‌حال این بوده است که از زنان بخواهند از پشه‌ها پرهیز کنند.

       گواتمالا روز یکشنبه اعلام کرد سطح مراقبت را در بخش‌های مادران افزایش داده است. در حالی ‌که مقامات و کارشناسان پزشکی ناتوانی خود در کنترل این ویروس را می‌پذیرند،‌ مقامات ریو گفتند، در حال تشدید کردن تلاش‌هایشان برای ریشه‌کنی پشه‌ها از محل‌هایی هستند که قرار است صدها هزار نفر توریست، و نیز بهترین ورزشکاران جهان، از آنها بازدید کنند.

       شهرداری ریو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهرداری بازرسی‌ها را افزایش خواهد داد. حدود یک ماه پیش از افتتاح مسابقات، گروهی از ماموران از محل‌های رقابت بازدید خواهند کرد تا تجمعات احتمالی پشه‌ها را نابود کنند.»

       اداره بهداشت شهر 3000 مامور بهداشت عمومی را در تمام سال در اختیار دارد، اما «در طول بازی‌ها گروهی ویژه بر تاسیسات المپیک متمرکز خواهند بود.»

       به گفته شهرداری، عاملی که به این کارزار کمک می‌کند، این است که بازی‌ها در طول زمستان نیمکره جنوبی برگزار می‌شود،‌ یعنی هنگامی که حشرات کمتر فعال هستند.

گزشی کوچک،‌ نگرانی بزرگ
       ویروس زیکا برخلاف عوامل دیگر تهدیدکننده بهداشتی در سطح بین‌المللی، از شخصی به شخص دیگر انتشار نمی‌یابد. از طرف دیگر در اغلب افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند، علائم شبه آنفلوآنزایی وجود دارد که در طول حدود یک هفته برطرف خواهد شد.

       برزیل از ماه اکتبر که موارد میکروسفالی رو به افزایش گذاشت، تا به ‌حال 3893 مورد از این عارضه نادر مغزی را ثبت کرده است و به جز باردار نشدن،‌ شیوه صددرصد کارآمدی برای پرهیز از خطر این عارضه جنینی وجود ندارد.

       مارسلو کاسترو، وزیر بهداشت برزیل هفته گذشته اعلام کرد که پشه آئدس آجیپتی که ویروس زیکا و نیز ویروس‌های دنگی و چیکونگونیا دارد دست بالا را پیدا می‌کند.

       او در مصاحبه‌ای گفت: «برای تقریبا 30 سال این پشه این بیماری‌ها را به جمعیت ما منتقل می‌کند و از آن هنگام ما در حال مبارزه با آن بوده‌ایم، اما ما داریم این جنگ را می‌بازیم.»

       مقامات ریو می‌گویند،‌ ماموران بهداشتی‌شان بر زدود‌ن آب‌های راکد که جایی عالی برای تکثیر پشه‌ها است،‌ متمرکز خواهند شد. با این ‌حال، آن چنانکه دفتر شهردار می‌گوید، حدود 80 درصد تکثیر پشه‌ها درون خانه‌ها یا اطراف خانه‌ها صورت می‌گیرد، «بنابراین مبارزه با پشه‌ها وظیفه همه است.» توانایی مقامات ریو پیش از المپیک، از هم اکنون در آستانه برگزاری کارناوال سالانه که جمعیت‌های انبوهی از جمله توریست‌های بسیار را به شهر جلب می‌کند،‌ به آزمون گذاشته شده است.AFP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: