کد خبر: ۹۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 23
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>محققان فیلمی انعطاف پذیر تولید کرده‌اند که می تواند در تشخیص زود هنگام بازگشت سرطان در بیماران نجات یافته از این بیماری کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین، محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از یک فیلم نانو کامپوزیتی کشسان که امواج نوری را پیچ می‌دهد، یک راه ارزان و دقیق‌تر برای پایش نجات یافتگان از سرطان ارائه کردند.
 
این فیلم روش ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تری برای تولید نور قطبیده حلقوی ارائه می‌نماید.  نور قطبیده حلقوی یکی از اجزای مهم فرآیندی است که در نهایت می‌تواند به تشخیص زودهنگام بازگشت سرطان کمک کند.

نیکلاس کوتوف استاد مهندسی و یکی از محققان پروژه می‌گوید: پایش مداوم بیماران نجات یافته از سرطان به پزشکان در تشخیص زودهنگام بازگشت سرطان کمک کرده،‌بررسی تاثیر داروهای استفاده شده را بهبود بخشیده و آرامش خیال بیشتری برای بیماران ایجاد می‌کند. 

قطبش حلقوی شبیه قطبش خطی است که در کاربردهای مختلفی همچون عینک‌های ضد آفتاب به کار می‌رود. در این نوع از قطبش به جای آنکه نور در دو بعد قطبیت پیدا کند، به شکل امواج سه بعدی حلزونی پیچ خورده و می‌تواند در جهت حرکت عقربه‌های ساعت و یا بر عکس بپیچد.

قطبش حلقوی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نبوده و در طبیعت نیز به ندرت مشاهده می شود به همین دلیل این نوع از قطبش نوری، می‌تواند در تشخیص نشانه‌های سرطان در خون مفید باشد. 

درحال حاضر و درمرحله تحقیقاتی، برای تولید قطبش حلقوی به دستگاه‌های گران و بزرگ نیاز است.کوتوف بر این باور است که این فلیم جدید می‌تواند روش‌آسانتری برای القای قطبیت فراهم نماید.

برای تولید این فیلم‌ها از یک فیلم مستطیلی که از جنس پلاستیک انعطاف پذیر است،‌استفاده می‌شود، محققان یک سر این فیلم را 360 درجه پیچانده و هر دو سر آن را به سمت پایین گره زدند سپس پنج لایه نانوذرات انعکاسی طلا را روی این فیلم روکش دهی نمودند، در نهایت زمانی که فیلم را به حالت اولیه بازگرداندند، روکش نانو ذره‌ای به شکل S درآمده و موجب ایجاد قطبش حلقوی در نور عبوی می‌شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: