کد خبر: ۹۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 24
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>در مبحث خودمراقبتی، اولین حوزه مردم هستند. این جمله‌ای بود که شهرام رفیعی‌فر، مدیرکل دفتر آموزش سلامت وزارت بهداشت برآن تاکید می‌کرد.
به گزارش شفا آنلاین، اینکه سیستم درمانی کشور، بیمارمحور بشود و بر آموزش‌های کادر درمانی که گاهی به علت مشغله زیاد از دادن اطلاعات موردنیاز به بیمار خودداری می‌کنند، تکیه نکرده و تمام مردم سواد سلامت داشته باشند. در ادامه صحبت‌های وی را به تفصیل می‌خوانید.

وزارت بهداشت برای توانمند کردن مردم و افزایش سطح ارتقای دانش سلامت آنها چه برنامه‌هایی را اتخاذ کرده است؟
       پنجمین برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی در کشور است. دراین برنامه سعی می‌کنیم، در سطح جامعه چهار اقدام مهم را ساماندهی کنیم: اول خودمراقبتی فردی است. یعنی سلامت را در تمام خانواده‌ها مطرح کنیم تا درهر خانواده، هر فردی که حداقل هشت کلاس سواد دارد، به سفیر سلامت تبدیل شود. این فرد در دوره‌های آموزشی که در مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به طور رایگان برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

 مطالبی که آموزش داده می‌شود عبارت است از: خودمراقبتی برای داشتن سبک زندگی سالم، خودمراقبتی برای مدیریت ناخوشی‌های جزئی، خودمراقبتی برای مدیریت بیماری‌های مزمن و خودمراقبتی در بیماری‌های حاد. علاوه براین در تمام سازمان‌ها و ادارات، دنبال راه‌اندازی شورای سلامت سازمان با مشارکت مدیریت و کارکنان آن هستیم. دراین برنامه درغالب طرح خودمراقبتی سازمانی انجام می‌گیرد، زیرا تمام سازمان‌ها برای ارتقای سلامت باید مسئولیت اجتماعی بپذیرند. درواقع قصد داریم محیط‌های حامی سلامت را در کشور توسعه بدهیم. توسعه خودمراقبتی اجتماعی نیز از جمله اهداف وزارت بهداشت است. برای این هدف به سراغ شورایاران و شورای اسلامی شهر و روستا و سازمان‌های غیردولتی می‌رویم و به آنها برنامه‌ریزی عملیاتی مشارکتی را آموزش می‌دهیم تا در تمام شهرها و روستاهای کشور، نهادهای مردمی وجود داشته باشند که برای خودمراقبتی اجتماعی و ارتقای سلامت مردم تلاش می‌کنند. بحث بعدی گروه‌های خودیار است. یعنی مردم را ترغیب کنیم که درکنارهم باشند و برای مدیریت بیماری‌ها و دردهای مشترک همدلی و همیاری داشته باشند.

 این اقدامات توسط معاونت بهداشتی انجام شده است؟
       برای این اقدامات یک سیستم حمایت از خودمراقبتی را در وزارت بهداشت طراحی کردیم که در معاونت درمان و بهداشت درحال ساماندهی است. معاونت بهداشت روی بحث ترویج سبک زندگی سالم و معاونت درمان روی بحث ناخوشی‌های جزئی، بیماری‌های مزمن و بیماری‌های حاد متمرکز است. برای این منظور پورتال ملی خودمراقبتی را راه‌اندازی می کنیم، تا مردم وارد آن شده و پرونده الکترونیک خود را تشکیل بدهند، سفیران سلامت خانواده‌ اطلاعات سبک زندگی خود و اعضای خانواده را وارد کنند و چنانچه دچار بیماری شدند، از طریق پورتال به صورت هوشمند و نقطه به نقطه به فردی که دچار بیماری شده و نیاز به کمک و اطلاعات دارد، یاری برسانیم.

 درکنار این اقدامات پکیج‌های آموزشی نیز طراحی می‌شود و در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شده و در اختیار سفیران سلامت قرار می‌گیرد. به این ترتیب، خودمراقبتی را در نظام سلامت به رسمیت می‌شناسیم.

 در گذشته، تعریف ارائه کنندگان سلامت از بهورز آغاز و به پزشک خانواده ختم می‌شد، بعداز آن مراقب سلامت افزوده شد و اکنون ذیل آنها دو گروه دیگر وجود دارد که جنس کار آنها مردمی است. در مراکز ارائه خدمات درمانی هم در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی یک فوکال پوینت آموزش بیمار و خودمراقبتی جذب و شناسایی می‌کنیم و به کمک آن در تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها فوکال پوینت‌های آموزش بیمار نصب می‌شود، به دلیل اینکه تضمین کنیم، آموزش بیمار به عنوان حق مردم است، چه در مواقع بیماری و چه سلامت در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

تا حمایت‌های آموزشی، مالی و حمایت فنی فراهم کرده و نظام آموزش بیمار را پایش و ارزیابی کنیم. درحال حاضر درمرحله شناسایی فوکال‌پوینت‌های ‌آموزش بیمار در هر دانشگاه هستیم تا آنها را ابلاغ کنیم و بعد به مراکز درمانی فرستاده و از طریق آنها دوره‌های آموزشی برای پرسنل درمانی کشور تعیین می‌کنیم. درنهایت به دنبال این هستیم تا در کنار ارائه یک خدمت بهداشتی و درمانی، مردم را نیز آگاه کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
شادی مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
0
0
با این طرحتون. بی سوادا بیایید تو محیط ببینید سواد مردم در چه حدیه بعد طرح بدید . یه کم از اسمون بیایید پایین و اون بالا ها پرواز نکنید.
معصومه رودبارانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
موافقم
فری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
طرح بسیار خوبی است امیدوارم فرهنگ شرکت در این برنامه ها خیلی سریع بین مردم رواج پیدا کنه. و برای ترویج آن حتی مایل به سرمایه گذاری بشن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: