کد خبر: ۹۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>رئیس پژوهشگاه علوم غدد درون ریز و متابولیسم و دارنده عنوان محقق برگزیده رتبه اول علوم بالینی و سلامت در بیست و یکمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، راهکارهایی را همچون افزایش مالیات غذاهای ناسالم برای کنترل روند روبه رشد چاقی در کشور پیشنهاد داد.
به گزارش شفا آنلاین،آمارها نشان می دهد که بیش از 24 میلیون نفر از جمعیت حدود 75 میلیونی ایران مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند.
همچنین نتایج یک بررسی روی 28 میلیون نفر در سراسر جهان در چهار دهه اخیر نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی به شدت رو به افزایش است به گونه ای که اضافه وزن و چاقی از 22 به 24 کیلوگرم در مقیاس توده بدنی (BMI) رسیده است.
همچنین این نتایج نشان می دهد که حدود سه درصد از جمعیت افرادی که در سطح جهان شاخص BMI کمتر از 18 داشته اند، کاهش یافته و جمعیت افراد چاق با BMI معادل 30 حدود 7 تا 8 درصد افزایش داشته است.
چاقی به عنوان عامل مرگ سالیانه 2.8 میلیون نفر در جهان شناخته شده است و بررسی ها نشان می دهد که اگر از این روند پیشگیری نشود، تا سال 2025، حدود 18 درصد افراد دنیا مبتلا به چاقی با BMI بالای 30 خواهند بود.
دکتر فریدون عزیزی با تاکید بر لزوم کنترل روند رو به افزایش چاقی در کشور به عنوان عامل اصلی ابتلا به بیماری های غیرواگیر توضیح داد: سیاستگذاران و تصمیم گیران کلان کشور به عنوان متولیان اصلی این امر لازم است مواردی را در برنامه ریزی های خود برای کنترل این روند مد نظر قرار دهند.
وی اظهار کرد: افزایش مالیات غذاهای ناسالم مانند فست فودها و نوشابه های غیرالکلی و در نتیجه افزایش قیمت این مواد غذایی نامطلوب که مصرف آنها در سال های اخیر بسیار زیاد شده است، می تواند تا حد زیادی از گرایش مردم به مصرف این مواد جلوگیری کند.
عزیزی افزود: علاوه بر این، لازم است از تولید غذاهای سالم از طریق مارکتینگ (بازاریابی و تبلیغات) حمایت شود تا مصرف این گونه موادغذایی در بین مردم رواج بیشتری یابد.
وی به ارایه راهنمای مشخصی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد ارزش مواد غذایی و نحوه و میزان صحیح استفاده از آنها به عموم مردم به عنوان یک پیشنهاد دیگر اشاره کرد و گفت: لازم است این راهنمایی به ویژه در دوران قبل از لقاح، دوران بارداری و دوران اولیه زندگی کودک به عنوان اصلی ترین دوران در ایجاد چاقی در بزرگسالی در اختیار عموم قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، ارایه آموزش های همگانی به ویژه به جوانان در مورد مضرات مصرف غذاهای آماده (فست فودها)، انواع نوشابه ها، مصرف بیش از حد مواد قندی و نمک و همچنین ارایه آموزش هایی در زمینه فواید و ضرورت مصرف مواد غذایی سالم به ویژه میوه و سبزی ها را از دیگر موارد ضروری در تصمیم گیری های کلان دولتی برشمرد و بر لزوم توجه دست اندرکاران به این موضوع تاکید کرد.
عزیزی کودکی را حساس ترین دوران در شکل گیری عادات مختلف در زندگی عنوان کرد و افزود: مقابله با چاقی کودکان نباید به نوجوانی موکول شود، بلکه باید از دو تا سه سالگی آغاز و در سنین سه تا پنج سالگی با جدیت پیگیری شود.
وی افزود: هر چه سن افزایش یابد، مقابله با چاقی سخت تر می شود، به همین جهت دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کشورها باید اقدامات پیشگیرانه خود را از سنین کودکی و مدرسه آغاز و برنامه های مدونی در این زمینه طراحی کنند.
محقق برگزیده رتبه اول علوم بالینی و سلامت در بیست و یکمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، همچنین بر لزوم توجه به امر پژوهش در حوزه پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: اساسی ترین گام در راستای رفع مشکلات حوزه پژوهش در کشور، تعیین یک متولی خاص در این زمینه است تا از پراکنده کاری ها و موازی کاری ها جلوگیری و با تجمیع فعالیت ها شاهد دستیابی به نتایج مثبت و در نتیجه رفع نیازهای حوزه سلامت باشیم.
عزیزی اختصاص بودجه کافی به امر پژوهش و ارایه آن به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور را از دیگر راهکارهای لازم در این زمینه برشمرد و گفت: یکی از اساسی ترین زیرساخت های پژوهش، تامین منابع مالی لازم است که مسئولان و دست اندرکاران باید به آن توجه داشته باشند.
دکتر فریدون عزیزی، محقق برگزیده رتبه اول علوم بالینی و سلامت بیست و یکمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، دارای سه بورد تخصصی و فوق تخصصی بیماری های داخلی، پزشکی هسته ای و غدد درون ریز از دانشگاه تافتس آمریکا است و سابقه استادیاری و ریاست بخش غدد در این دانشگاه را نیز در کارنامه علمی خود دارد.
وی در سال 1358 پس از بازگشت به ایران به سمت دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و رئیس بیمارستان آیت اله طالقانی انتخاب و سپس در سال 1363 به سمت جوانترین استاد در علوم پزشکی نائل شد.
عزیزی از سال 1360 فعالیت های تحقیقاتی در رشته غدد درون ریز و متابولیسم را در دفتر تحقیقات غدد در بیمارستان آیت اله طالقانی آغاز کرد و از سال 1372 ریاست مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم را برعهده گرفت ودر سال 1364 برای نخستین بار در کشور، رشته فوق تخصصی غدد درون ریز را پایه گذاری کرد.
وی بیش از 1380 مقاله علمی تالیف کرده که حدود 710 مقاله از آنها به زبان انگلیسی است. این تالیفات در زمینه تحقیقات وی در زمینه های تخصصی و نیز آموزش پژوهش در پزشکی و جنبه های اجتماعی پزشکی در کشور بوده است. تالیف 18 کتاب که سه مورد از آنها به زبان انگلیسی است از دیگر افتخارات عزیزی به شمار می رود.
عزیزی در سال 1380 پژوهشگر برگزیده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود، در سال 1381 جایزه برترین مرکز تحقیقاتی کشور را دریافت کرد و در سال 1383 به عنوان 'چهره ماندگار' برگزیده شد.
وی در سال 1388 به عنوان دانشمند برجسته پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) با کسب بیشترین امتیاز در بین دانشمندان کشور شناخت و در سال 1390 به عنوان دانشمند برگزیده فرهنگستان جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. همچنین در سال 1391 به اخذ جایزه مرحوم علامه طباطبائی بنیاد ملی نخبگان نائل و در سال 1392 مجددا به عنوان دانشمند برجسته پایگاه استنادی جهان اسلام معرفی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: