تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>دانش و آگاهی ما از روند اسکان انسان در قاره اروپا از غیر منتظره‌ترین منبع تکمیل شده است: محتویات معده انسان یخی.
به گزارش شفا آنلاین،  «اوتزی –انسان یخی» جسد مومیایی شده انسانی است که 5300 سال قدمت دارد و در سال 1991 پس از ذوب شدن بخشی از یخ‌های یخچال‌های کوه‌های آلپ در ایتالیا کشف شده است. مطالعه روی اوتزی گنجینه‌ای از اطلاعات ارزشمند را در ارتباط با زندگی اروپاییان کهن در اختیار ما گذاشته است.

به تازگی اطلاعات بدست آمده از بافت‌های منجمد وی بار دیگر ما را شگفت‌زده کرد: دانشمندان موفق شده‌اند که در معده این مومیایی چند هزار ساله باکتری هلیکوباکتر پیلوری پیدا کنند، باکتری‌ای که نیمی از جمعیت کره زمین به آن آلوده‌اند و در برخی موارد منجر به ایجاد زخم معده می‌شود.

هلیکوباکتر پیلوری از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و الگوی پخش آن در جهان دقیقا از الگوی جابجایی جمعیت پیروی می‌کند. در مطالعه و شناخت مسیر مهاجرت انسان‌های کهن، بررسی ژنتیکی گونه‌های مختلف هلیکوباکتر پیلوری در کنار مطالعه گوناگونی ژنتیکی انسان، بسیار مفید است.

آلبرت زینک و فرانک ماکسینر، دو دانشمند انستیتیو تحقیقات مومیایی و انسان یخی در آکادمی تحقیقات اروپا در ایتالیا، هفته گذشته توسط نشریه ساینس اعلام کردند یک توالی کامل ژنوم باکتری هلیکوباکتر پیلوری بدست آمده از معده اوتزی را بازسازی کرده‌اند. اروپاییان امروز آلوده به گونه‌ای از باکتری هلیکوباکتر پیلوری هستند که هیبریدی از دو گونه اوروسیایی و آفریقایی است. 500 هزار سال پیش اولین مهاجرت از آفریقا به سمت دیگر قاره‌ها انجام گرفت.

براساس یکی از تئوری‌هایی که اینجا مطرح است، هیبریداسیون در مکانی حول و حوش خاورمیانه و در سال‌های پایانی آخرین عصر یخبندان انجام شده است. زمانی که یخچال‌ها به سمت جنوب گسترده شده بودند و اروپا غیرقابل سکونت بود. با شروع عقب‌نشینی یخچال‌ها در 20 هزار سال پیش، ساکنین خاورمیانه هم کوچ خود را به سمت اروپا و سرزمین‌های شمالی آغاز کردند و احتمالا همین گروه مهاجرین بودند که باکتری هیبرید شده را با خود به اروپا بردند. باکتری بدست آمده از معده اوتزی دارای ژنتیک اوروسیایی است، پس بایست ادغام این دو گونه اوروسیایی و آفریقایی بسیار دیرتر از زمانی که تاکنون تصور می‌شد، یعنی حدود 5هزار سال پیش صورت گرفته باشد.

پژوهشگران دانشگاه آفریقای جنوبی معتقدند که باکتری گونه آفریقایی 8 هزار سال پیش همراه با روش‌های جدید کشاورزی که انقلابی در زمان خود به شمار می‌رفت، توسط کشاورزان به قاره اروپا برده شده است.

بازسازی تاریخچه عوامل بیماریزا درانسان، علمی نوین که به لطف روش‌های رمزگشایی از مولکول‌های چندهزار ساله DNA بدست آمده است، به ما چشم‌اندازی نوین در علم پزشکی و تاریخ تکامل خواهد داد. آبان‌ماه گذشته تیم تحقیقاتی دانشگاه کپنهاگ موفق شدند از یک دندان با قدمت 5 هزار ساله باکتری مولد طاعون را جدا کنند. باکتری طاعون که توسط شپش و موش منتشر می‌شود، مسبب سه قتل‌عام بزرگ در اروپا است: طاعون ژوستینین در قرن ششم میلادی، مرگ سیاه در قرن چهاردهم میلادی و همه‌‌گیری در دهه 1890 میلادی. مارک اختمن، پروفسور دانشگاه وارویک انگلیس و متخصص در عوامل بیماری‌زای کهن، در عین ستایش از کار دانشمندان ایتالیایی در توالی‌یابی DNA باکتری معده اوتزی، نتیجه‌گیری‌های آنان را برای ترسیم چگونگی مهاجرت و اسکان انسان در قاره اروپا ناکافی می‌داند.
 علاوه بر باکتری هلیکوباکتر پیلوری، پروتئین‌های ناشی از گاستریت نیز در اوتزی دیده شده است. البته دلیل کافی برای ابتلای او به بیماری گوارشی هنوز در دست نیست.

NewYork Times