کد خبر: ۹۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 17
شفا آنلاین>سلامت چنسی>محققان بریتانیایی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که اورانوفین Auranofin، داروی حاوی ذرات طلا که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود، می‌تواند به‌طور بالقوه پروگنوز بیماران مبتلا به سرطان تخمدان را دارای موتاسیون در ژن BRCA1 هستند، بهبود بخشد.
 به گزارش شفا آنلاین، موتاسیون در BRCA1 شانس ابتلا و پیشرفت سرطان‌های تخمدان و پستان را بیشتر می‌کند. BRCA1 در 15 تا 20 درصد سرطان‌های تخمدان موتاسیون پیدا کرده است. مطالعات قبلی پیشنهاد کرده بودند که سرطان‌های پستان و تخمدان با موتاسیون BRCA1 ممکن است به داروهایی که به DNA آسیب می‌رسانند، حساس‌تر باشند و سلول‌های سرطانی آسان‌تر تسلیم داروها شوند.

 داروی اورانوفین در حال حاضر در کارآزمایی‌های بالینی برای درمان سرطان تخمدان اپی‌تلیال عودکننده بررسی می‌شود تا شاید اندیکاسیون درمانی برای درمان سرطان تخمدان را هم پیدا کند.

       استفاده از داروهایی مانند اورانوفین که دردسترس قرار دارند و برای درمان سرطان استفاده می‌شوند، بسیار امیدوار کننده هستند، زیرا اثرات آنها بر بدن به خوبی بررسی شده‌اند. محققان در این مطالعه دریافتند که فقدان پروتئین BRCA1، در مقایسه با سلول‌های سرطان تخمدان با نسخه‌های طبیعی از ژن‌ها، سلول‌ها را نسبت به اورانوفین بیشتر آسیب‌پذیر می‌کنند. علاوه براین، تست‌های آزمایشگاهی نشان دادند سلول‌های سرطان تخمدان که تهی از BRCA1 باشند، در درمان با اورانوفین، دچار آسیب جبران‌ناپذیرتر می‌شوند. به طوریکه هر دو رشته DNA سلول شکسته می‌شود.

       در این مطالعه، محققان اورانوفین را روی دو نوع از سلول‌های سرطان تخمدان (OVCAR5 و SKOV3) که سطوح بروز BRCA1 در آنها حذف شده بود، آزمایش کرده و نتایج را با گروه کنترل مقایسه کردند.

       آنها دریافتند که حتی پیش از حذف BRCA1، سلول‌های SKOV3 تا حدودی به اورانوفین حساس بودند و با حذف BRCA1، بقای سلول‌های سرطان تا 37 درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی بود که غلظت اورانوفین، یک قسمت در میلیون درنظر گرفته شده بود. مشابه این موضوع، درمان سلول‌های OVCAR5 که BRCA1 در آنها حذف شده بود، در مقایسه با سلول‌هایی که دارای BRCA1 بودند، بقای سلول‌های سرطانی را کاهش داد. محقق ارشد این مطالعه پیشنهاد می‌کند اورانوفین به عنوان یک درمان بالقوه برای سرطان تخمدان در مطالعات بالینی آینده در نظر گرفته شود. شاید داروهای موجود دیگر هم همین قابلیت را داشته باشند که به عنوان کموتراپی استفاده شوند.
Medical Xpress
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: