کد خبر: ۹۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 12
شفا آنلاین>بیمه و بانک>مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، درحالی نرخ تورم یک‌ساله منتهی به آذرماه سال جاری را ١٢,٦ درصد اعلام کرده که نرخ رشد اقتصادی شش‌ماهه اول سال ٩٤، مثبت یک درصد محاسبه شده است.

به گزارش شفا آنلاین،رشدی که با وجود بسیاری از صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، چیزی جز رکود برای آنها درپی نداشته است. دست‌کم صنایع حاضر در بورس، مهر تأییدی بر این گمانه می‌زنند که فعلا خبری از رشد نیست. اولین روز از معاملات هفته جاری، با رشد شاخص کل و افت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها آغاز شد؛ به طوری‌که شاخص برای دقایقی وارد کانال ٦٣‌ هزار واحد شد.

اما این شروع پر ابهام در روز یکشنبه، مسیر خود را بسیار شفاف مشخص کرد و با معامله منفی بسیاری از نمادها با ١٩٣ واحد افت، به عدد ٦٢‌ هزار و ٤٦١ واحد رسید. البته روند روز گذشته، با توجه به تنش ایجادشده بین ایران و عربستان و نیز افت قابل‌توجه بازارهای مالی بین‌المللی، دور از ذهن نبود. درمقابل، حرکت هیجانی اواخر هفته گذشته، کمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسید.

در این بین، آثار اخبار مثبتی چون اجرایی‌شدن برجام و رفع بسیاری از تحریم‌های اقتصادی، حضور برخی از سرمایه‌گذاران خارجی و سفر رئیس دولت به فرانسه را نیز باید مدنظر قرار داد. البته کفه اخبار منفی سنگین‌تر از اخبار مثبت، متصور است. بازارهای مالی جهان، با نوسان عجیبی هفته اول سال نو میلادی را شروع کرد. این حرکت شتاب‌آلود هرچند نشان‌دهنده هیجانات ابتدای سال است، درعین‌حال بیانگر آن است که اقتصاد جهان در سال ٢٠١٦ همراه با نوسانات بالایی خواهد بود. در سال پیش‌ِرو میلادی، پیش‌بینی یک اصلاح جدی در بازارهای بورس دور از ذهن نیست که نشانه‌های آن در هفته اول ژانویه، در بازار چین مشاهده شد. این نوسانات ادامه خواهد داشت. شکست عجیب بازار بورس چین نشان داد که این کشور بسیار شکننده‌تر از آن است که عده‌ای باور می‌کردند.

وقتی به مدت پنج سال در هر فصل، تولید این کشور درحال کاهش است، قطعا مشکلی وجود دارد. در نتیجه شکست شاخص بورس در چین به معنی شکست مجدد قیمت مواد اولیه در سطح جهانی است. افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز می‌تواند مؤید این شکنندگی باشد. روند تضعیف ارزهای کالای پایه رو به افزایش است.

طبیعی است که قیمت مواد اولیه هم رو به کاهش است. نفت هم هر روز کاهش پیدا می‌کند. نفت، وارد کانال ٢٠ دلار شده و نفت صادراتی ایران هم در این زمینه پیشگام است. در نتیجه هر پدیده، وضعیت یا کالایی که مرتبط با نفت باشد، با تغییرات قابل‌توجهی همراه خواهد بود.

تضعیف یک‌باره یوآن در یک هفته اول سال میلادی، نشان می‌دهد که قیمت مواد اولیه و ازجمله نفت، استعداد بیشتری برای کاهش دارد؛ ولی اگر ساختار اقتصادی جهان ثابت بماند، احتمال نزدیک‌شدن به حداقل قیمت‌ها یا به‌اصطلاح کف قیمت‌ها، در سال جاری میلادی بسیار زیاد است. با توجه به نوسان بازارها، تصمیمی عقلایی است که تا برگشت ثبات، مدیریت سبد دارایی‌های مالی، با حساسیت بیشتری انجام شود.

علی سیدخسروشاهی . تحلیلگر بازارهای مالی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: