شفا آنلاین>اجتماعی>آزمون صلاحیت بالینی در 20 دانشگاه کشور بهصورت همزمان برگزار شد. آزمونی که زمان برگزاریاش به گفته دانشجویان چندین بار تغییر کرد و به دلیل کمبود اطلاعرسانی درمورد شیوه برگزاری آزمون، داوطلبان را بارها غافلگیر کرد.
به گزارش
شفا آنلاین، به نقل از سپید این
اولین بار نیست که دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران آزمون آسکی یا
عملی میدهند اما بیشک برای خیلی از دانشجویان دانشگاههای استانهای دیگر
این اولین تجربه آزمون عملی است.
شاید همین عامل هم باعث شد، اکثر
دانشجویان نسبت به اطلاعرسانی ضعیف نهادهای مسئول درمورد رخدادهایی که در
حوزه آموزش پزشکی بهخصوص شیوه برگزاری این آزمون گله داشته باشند.
مهمترین
نگرانی دانشجویان مربوط به خبر یا شایعهای بود که میگفت
برگزاری در
آزمون صلاحیت بالینی پیششرط شرکت در آزمون دستیاری است و گواهی قبولی در
این آزمون در زمان انتخاب رشته برای آزمون دستیاری از دانشجویان اخذ
میشود.
پدیده
الف، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران میگوید دانشگاه به ما اعلام
کرده بود تاریخ برگزاری آزمون اوایل دیماه است اما درنهایت این آزمون
پنجشنبه 17 دیماه برگزار شد.
ثمین
ع، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شاهد میگوید به ما گفته بودند این آزمون
در سال جاری بهصورت آزمایشی برگزار میشود و هیچ تاثیری نخواهد داشت؛
درحالیکه اخذ گواهی قبولی در این آزمون از داوطلبان دستیاری الزامی است.
پدیده در توصیف روز آزمون میگوید که تعداد داوطلبان دانشگاه ایران 60
نفر بوده که آنها را به چند گروه 15 نفره تقسیم کردند و این مسئله منجر شد
که دانشجویان مدتزمان زیادی را در فضای قرنطینه به سر ببرند.
وی
ادامه میدهد:«علیرغم تلاش دانشگاه برای فراهم کردن تسهیلات، قرنطینه یک
سالن خالی بود و حضور ما در این مدت طولانی در چنین فضایی بسیار سخت بود.»
علی،
دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران میگوید این آزمون بدون اینکه برنامه
قبلی به ما بدهند، برگزار شد و حتی کد داوطلبی را هم صبح روز امتحان به ما
دادند.
وی
اعتراض زیادی به عدم هماهنگیها در برگزاری این آزمون داشت: «ارزیابان
این آزمون اساتید جوان دانشگاه بودند. اما این آزمون بسیار ساده بود و عملا
تمام دانشجویان بهراحتی از پس این آزمون برمیآمدند و من فکر میکنم تمام
دانشجویان حداقل نصف نمره را بگیرند.»
علی
ص، میگوید: «برگزاری این آزمون برای ما هنوز سوال است. اگر قرار باشد
آزمون واقعی برای سنجش مهارتهای عملی گرفته شود؛ این آزمون با یک آزمون
واقعی فاصله بسیاری داشت. اما اگر قرار است فقط یک آزمون برگزار کنیم و یک
گواهینامه ارائه کنیم بحث دیگری است.»
به گفته وی آنقدر که در برگزاری این آزمون بسیار تحتفشار بودیم، روند برگزاری این آزمون چندان سخت نبود.
به
گفته این دانشجوی دانشگاه تهران، علیرغم آنکه مباحث پیچیدهای در منابع
وجود داشته اما آنچه در آزمون صلاحیت بالینی موردسنجش قرارگرفته تنها موارد
ساده بالینی بوده است اما برخی از این موضوعات مثل معاینه واژینال روی
مولاژ به دانشجویان آموزش داده نشده بود.
وی
در همین زمینه میگوید: « من فکر میکنم این آزمون عملا با آنچه ادعا
میشود در بالین به دانشجویان یاد دادهشده، تطابق نداشت. بسیاری از
دانشجویان بخش زنان را نگذرانده بودند اما انجام زایمان یکی از موضوعات مهم
آزمون بود.»
علی
همچنین درمورد برگزاری آزمون میگوید: «یک روز قبل از آزمون به ما اطلاع
دادند که در این آزمون تعدادی ایستگاههای حیاتی وجود دارد و اگر دانشجویان
در بیش از یک ایستگاه حیاتی نمره صفر بگیرند، مردود میشوند.»
وی
ادامه میدهد: «ایستگاههای زایمان، احیا، معاینه گوش و شکم و مفاصل نوزاد
و شرححال از فرد در معرض خودکشی جزو ایستگاههای حیاتی بودند.»
آزمونی فراتر از بایدها محمد
جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معتقد است: «آزمون صلاحیت
بالینی اولین آزمون عملی نبود که دانشجویان تهران در آن شرکت میکردند و
پیشازاین در دوره پیش کارورزی یک آزمون شبیه آسکی از دانشجویان گرفتهشده
بود.»
وی
ادامه میدهد: «برگزاری این آزمون به مناطق آمایشی سپرده شد و هدف از
برگزاری آن سنجش مهارتهای عملی است. با توجه به اینکه در این منطقه
آمایشی دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و بقیهالله بهعنوان مرکز برگزاری
آزمون تعیین شدند ما تنها از دانشجویان خود که 150 نفر بودند آزمون
گرفتیم.»
به
گفته جلیلی برگزاری آزمون صلاحیت بالینی در شکل جدید خود به دلیل تجربه 8
ساله در برگزاری آزمون آسکی از سطح مناسبی برخوردار بوده است. به همین دلیل
این آزمون بانظم و شکل مشخصی برگزارشد. همچنین سوالات از بانک سوالاتی که
وزارت بهداشت تعیین کرده بود؛ انتخابشده است.
در
ادامه از معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرسیدیم که با توجه به
اظهارات دانشجویان که سطح آزمون را آسان توصیف میکنند ارزیابی شما از سطح
آزمون چیست، میگوید: «هدف از انجام این آزمون سنجش مهارتهای محوری و
مرکزی است. طبیعی است دانشجویانی که فراتر از بایدها را میآموزند؛ در
فرایند آزمون با مشکل مواجه نشوند و پاسخ به سوالات برایشان راحت باشد. از
سوی دیگر به دلیل اینکه دانشجویان این دانشگاه تجربه برگزاری این آزمون را
داشتند تجربه دوباره آن برایشان راحتتر است.»
وی
در خصوص آموزش زایمان نیز گفت: «آموزش زایمان طبیعی جزو برنامه درسی تمام
دانشجویان است و همه آنها این مهارت را یاد میگیرند البته به دلیل
محدودیتهای جنسیتی که برای مردان وجود دارد باید با هماهنگی مرکز
مهارتهای بالینی تنها روی مولاژ کار کنند.»
جلیلی
در پاسخ به نارضایتی دانشجویان از ناهماهنگیهای برگزاری آزمون نیز
توضیحاتی ارائه کرد: « به دلیل اینکه این اولین دور برگزاری آزمون بود و ما
از تعداد برگزارکنندگان آزمون مطلع نبودیم، برنامهریزی برای این آزمون
سخت بود.
امتحانی که به روش آسکی برگزار شود به همین شکل است. چون سوالات
یکسان است و دانشجویان نباید باهم برخورد کنند؛ طبیعی است که همه دانشجویان
تا ساعت 6 عصر یعنی تا پایان زمان برگزاری آزمون قرنطینه باشند.»