کد خبر: ۹۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 08
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است و می‌توان با تمهیداتی از بروز آن به سادگی پیشگیری کرد
به گزارش شفا آنلاین،دبیر علمی نخستین کنگره چالش‌های بالینی در زنان، مامایی و نازایی با بیان این خبر می‌گوید: علاوه بر سرطان پستان، سرطان‌های رحم و تخمدان نیز جزو سرطان‌های شایع به شمار می‌رود وپس از اینها سرطان دهانه رحم قرار دارد که از شیوع کمتری برخوردار است.

 دکتر فرح فرزانه ادامه می‌دهد: پژوهش‌های علمی ثابت کرده‌اند که درمیان سرطانها تنها سرطان دهانه رحم است که منشأ ویروسی دارد.

 در حقیقت این سرطان با یک ویروس مقاربتی در ارتباط است یعنی در افرادی که ازدواج نکرده یا ارتباط جنسی نداشته‌اند، این سرطان رخ نمی‌دهد.

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با اشاره به برخی تفکرات اشتباه درباره پیشگیری از این بیماری خاطرنشان می‌کند: متأسفانه بسیاری از افراد با تصور نادرستی مبنی بر اینکه اگر ازدواج موقت داشته باشند، دچار مشکلات و بیماری‌ها نخواهند شد، درگیر این بیماری می‌شوند.

این درحالی است که هر خانمی که بیشتر از یکبار ازدواج کرده باشد یا با فردی ازدواج کند که پیش از این ازدواج یک یا چند بار ازدواج کرده باشد، ممکن است به این بیماری مبتلا شود. چراکه مهمترین مسأله برای ویروس عامل بروز سرطان دهانه رحم، شریک جنسی متعدد به شمار می‌آید.

دبیر علمی نخستین کنگره چالشهای بالینی در زنان، مامایی و نازایی در ادامه می‌افزاید: متأسفانه بیشتر افراد جامعه از این موضوع اطلاع درستی ندارند و تصور آنها بر این است که فقط رفتار جنسی پرخطر و نادرست می‌تواند این بیماری را به وجود آورد این در حالی است که حتی پس از ازدواج مجدد نیز احتمال بروز این بیماری وجود دارد.

دکتر فرزانه با تأکید بر اهمیت آموزش در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تصریح می‌کند: سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است و می‌توان با تمهیداتی از بروز آن پیشگیری کرد. به عنوان مثال با ارائه آموزش‌هایی در این رابطه و افزایش سطح آگاهی افراد جامعه و همچنین تغییر رفتارهای جنسی پرخطر براحتی می‌توان از شیوع این سرطان در جامعه پیشگیری کرد و به این ترتیب شاخص سلامت جامعه نیز بالا می‌رود.

دبیر علمی نخستین کنگره چالشهای بالینی در زنان، مامایی و نازایی اظهار می‌کند: برای مقابله و پیشگیری از این بیماری در سال 2000 میلادی واکسنی کشف شد که نقش مهمی در کاهش مبتلایان به این نوع از سرطان در جهان داشته است.

 اما در مورد کسانی که به هر دلیل به این بیماری مبتلا می‌شوند نیز می‌توان با پاپ اسمیر و روش های دیگر درمانی بیماری را کنترل و درمان کرد.

وی در خاتمه از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی از 27 تا 30 بهمن ماه سال‌جاری خبر داد که با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی حوزه بیماری زنان در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: