کد خبر: ۹۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 06
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>مقامات بهداشتی ایتالیا روز یکشنبه 3 ژانویه (13 دی) پس‌ازآنکه 5 زن در مدت 7 روز هنگام زایمان درگذشتند و باعث اعتراض در کشوری شدند که یکی از پایین‌ترین میزان‌های مرگ‌ومیر مادری در جهان را دارد، دستور انجام تحقیقاتی دراین‌باره را صادر کردند.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از خبرگزاری فرانسه این مرگ‌ها در سراسر این کشور در فاصله 25 تا 31 دسامبر رخ داد. درحالی‌که به نظر می‌رسد همه این مرگ‌ها علل قابل‌توضیحی دارند، تمرکز یافتن این مرگ‌ها در دوره تعطیلات است که پرسش‌هایی را دراین‌باره برانگیخته است که آیا کارکنان بیمارستان ممکن است نقشی در آنها داشته باشند و آیا این مادران در سنین نسبتا بالاتر به‌طور کافی از لحاظ نشانه‌های هشداردهنده عوارض بالقوه کشنده پایش شده‌اند یا نه.

        در آخرین مورد از این مرگ‌ها، جیوانا لازاری 29 ساله که 2 فرزند داشت و فرزند سومش را 8 ‌ماهه باردار بود در شب سال نو در شهر برسچیا در شمال ایتالیا یک روز پس از آنکه با علائم تب بالا و گاستروآنتریت به بخش اورژانس آورده شد، درگذشت. پزشکان درحالی‌که وضعیت او بدتر می‌شد، تلاش کردند عمل سزارین اورژانس انجام دهند، اما نتوانستند نه مادر و نه جنین را نجات دهند.

ازیو بلری، مدیرعامل بیمارستان، گفت بازبینی ابتدایی درمان‌های لازاری شواهدی از خطای درمانی را نیافته است.

او گفت: «پزشکان هر کاری که می‌توانستند انجام دادند. تابه‌حال هیچ نشانه‌ای از ارتکاب خطا یافت نشده است.»

       بلری گفت: «علت مرگ شوک سپتیک یا عفونی بوده است که باعث خونریزی شده و این عارضه احتمالا ناشی از انتشار سریع پیش‌بینی‌ناپذیر یک عفونت باکتریایی قوی بوده است.»

       بئاتریسن لورنزین، وزیر بهداشت ایتالیا کارشناسان را فراخوانده است تا تعیین کنند چه اتفاقی در برسچیا و 4 مورد مرگبار دیگر رخ داده است. نخستین گزارش دراین‌باره قرار است، روز دوشنبه منتشر شود. لورنزین گفت: «ما باید مشخص کنیم آیا اعمال توصیه‌شده درمانی انجام شده‌اند و نیز اینکه آیا نقصان سازمانی وجود داشته است.»

       «اولویت در این مورد شناسایی هر خطا و پیشگیری از مصیبت‌های دیگر است.» 2 مورد دیگر مرگ مادران که هر 2 به مرده‌زایی انجامیدند، در مادرانی 35 و 39 ساله رخ داد که در حین زایمان دچار ایست قلبی شدند.

       آنا ماسینان، پزشک 34 ساله اهل لونیگو در نزدیکی ویچنزا در روز کریسمس، پس از عمل جراحی اورژانس در 8 ‌ماهگی بارداری، بر اثر حادثه افتادن در خانه درگذشت. پسر او زنده به دنیا آمد، اما چند ساعت بعد درگذشت.

        یک مورد درباره آن تحقیقی انجام نشده است مربوط به یک زن 23 ساله در فوجیا در جنوب ایتالیا است که درحالی‌که به موعد زایمانش نزدیک می‌شد، به‌طور ناگهانی در خانه درگذشت. پزشکان توانستند با انجام عمل سزارین پس از مرگ مادر، نوزاد دختر او را زنده به دنیا بیاورند.

شیوه‌های منسوخ‌شده

       یک متخصص زنان پیشگام ایتالیایی می‌گوید این زنان ممکن است تاوان غربالگری ناکافی برای خطر لخته شدن خون یا مشکلات قلبی در مراحل انتهایی بارداری را پرداخته باشند.

روزالبا پاسانو، استاد بیماری‌های زنان در دانشگاه لا اسپینزا در رم گفت:‌ «با انجام معاینات پیشگیری‌کننده می‌توانیم جان بسیاری از زنان را در اتاق زایمان نجات دهیم.»

       پاسانو در مصاحبه‌ای با روزنامه لا رپوبلیکا گفت: «اما وزارت بهداشت نمی‌گوید این معاینات ضروری هستند، درواقع به این خاطر که هزینه آنها بسیار بالااست. اقدامات پیشگیری‌کننده فعلی در بیمارستان‌ها منسوخ‌شده هستند.»

       گروه حامی مصرف‌کنندگان کوداکونس اعلام کرد که روز دوشنبه از دادستان‌ها تقاضا خواهد کرد به تحقیق دراین‌باره بپردازند که آیا مقامات محلی و وزارت بهداشت در دستوراتشان به بیمارستان‌ها برای انجام اقدامات غربالگری و درمان پیشگیرانه اهمال کرده‌اند یا نه.

       آنتونیا ستاریتا، مدیر پزشکی بیمارستان سان کامیلو در رم به روزنامه لا استامپا گفت: «یک رقم که باید موردتوجه باشد این است که 35 درصد بارداری‌های در ایتالیا در زنان بالای 35 سال رخ می‌دهد و در این سن‌وسال خطر مرگ‌ومیر مادری 2 برابر می‌شود.» بارداری در بالاتر از 35 سالگی از بارداری‌های پرخطر شمرده می‌شود. زنان در این سنین با احتمال بیشتری ممکن است بارداری چندگانه داشته باشند که تا حدی ممکن است به استفاده بیشتر از تکنیک‌های کمک به باروری مربوط باشد. بارداری در سنین بالا همچنین با احتمال بیشتر دچار شدن زنان به دیابت دوران بارداری، افزایش فشارخون دوران بارداری، تولد نوزاد زودرس یا کم‌وزن، احتمال بیشتر نیاز به انجام عمل سزارین، خطر بیشتر ناهنجاری‌های کروموزومی و درنهایت خطر سقط‌جنین و مرده‌زایی همراهی دارد.

       ستاریتا گفت: «موانع در برابر استخدام‌های جدید در بخش‌هایی از نظام بهداشتی می‌تواند به کمبود کارکنان بینجامد، به‌خصوص از لحاظ ماماهایی که وظیفه انجام ویزیت‌های خانگی را دارند و می‌توانند نشانه‌های هشداردهنده اولیه مشکلات در بارداری را شناسایی کنند.»

       بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ‌ومیر مادران در ایتالیا از سال 2004 به‌طور میانگین 4 مورد مرگ مادر در بارداری در هر 100 تولد زنده بوده است که ازجمله 10 مورد از پایین‌ترین‌ها میزان‌های مرگ‌ومیر مادران در جهان است.AFP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: