کد خبر: ۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - 2013November 23
شفا آنلاین:سال هاست که مصرف محصولاتی مانند چیپس و پفک از طریق تبلیغات تلویزیونی هر روز در ذهن کودکان حک می شود و حال قرار است این تبلیغات مشمول محدودیت هایی شوند.
به گزارش شفا آنلاین،این تبلیغات با استفاده از جذابیت های انیمیشنی یا موزیکال در پربیننده ترین ساعات پخش برنامه ها چه در رادیو و چه در تلویزیون و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی شهری موجب روآوردن کودکان به مصرف هرچه بیشتر این محصولات شده اند. محصولاتی که بطور خزنده راه خود را در وعده های غذایی روزانه کودکان باز کرده و موجب بروز عوارض متعددی از جمله ابتلا به فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و عروقی و آلرژی در کودکان می شوند. این تبلیغات در حالی از سوی رسانه های مختلف منتشر می شود که طبق مستندات قانونی مجلس شورای اسلامی، 10 درصد برنامه های صدا وسیما باید به موضوع سلامت اختصاص داشته باشد. مهرماه سال گذشته مسوولان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از تدوین فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت خبر دادند. این فهرست پس از چندی به تمام سازمان های ذیربط از جمله صدا و سیما، ابلاغ شده و آنها بر اساس قانون و ابلاغیه مربوطه موظف هستند برای جلوگیری از تبلیغات اینگونه کالاها مانند پفک، چیپس و غذاهای آماده (فست فود)، برنامه ریزی کنند. با این وجود پس از گذشت نزدیک به یک سال از این ابلاغیه هنوز تبلیغات اینگونه کالاها ادامه دارد.   **تصور اشتباهی که به حق مسلم تبدیل شده است مسوول دبیرخانه بندهای الف و ج ماده 37 ( مبنی بر اقدامات وزارت بهداشت در رابطه با کالاهای آسیب رسان به سلامت) قانون برنامه پنجم توسعه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  می گوید: ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت مانند چیپس و پفک در چند مقطع از سوی وزیر بهداشت به صدا و سیما و سایر دستگاه های ذیربط ابلاغ شد. دکتر ˈکوروش اعتمادˈ می افزاید: اکنون تبلیغات صدا و سیما در خصوص کالاهای آسیب رسان را رصد می کنیم و این تبلیغات کمتر شده است. وی خاطرنشان می کند: متاسفانه تصور اشتباهی بین تولیدکنندگان و تبلیغ کنندگان وجود دارد و آن این است که فکر می کنند داشتن مجوز تولید و بهره برداری به معنای داشتن مجوز تبلیغ است. اعتماد که مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز هست، ادامه می دهد: این در حالی است که بندهای قانونی، موارد اجازه تبلیغ را روشن کرده است؛ به طور مثال سیگار ، سموم و حتی داروها با آنکه مجوز تولید و بهره برداری دارند اما نمی توانند تبلیغ شوند.   **موارد تخلف تبلیغاتی صدا و سیما شناسایی شد مسوول دبیرخانه بندهای الف و ج ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه در وزارت بهداشت، تصریح می کند: صدا و سیما ابلاغیه وزارت بهداشت را اجرا نکرده است و می توانیم در این مورد از آن شکایت کرده و به مراجع قضایی معرفی کنیم. اعتماد با تاکید بر اینکه هنوز شکایت جدی در این مورد صورت نگرفته است، می افزاید: موارد تخلف صدا و سیما در رابطه با تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت شناسایی و به دفتر حقوقی وزارت بهداشت ارایه شده است.   **صد میلیون تومان، جریمه تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت مسوول دبیرخانه بندهای الف و ج ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه در وزارت بهداشت، می گوید: این وزارتخانه در حال تدوین دو آیین نامه ˈاخذ عوارضˈ و ˈجریمهˈ در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت است هرچند که جریمه سازمان های متخلف در زمینه تبلیغات منوط به این آیین نامه ها نیست. اعتماد می افزاید: برغم گزارشات واصله، هنوز دفتر حقوقی وزارت بهداشت تخلفات تبلیغاتی را به مراجع قضایی معرفی نکرده است؛ علت آن را نمی دانم؛ شاید به دلیل تشریفات اداری باشد. وی تاکید می کند: به هرحال برای تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت، یک تا صد میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.   **ابهامات در قوانین مربوط به تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت مسوول دبیرخانه بندهای الف و ج ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه در وزارت بهداشت، می گوید: هیچ دستگاهی تمایل به همکاری با وزارت بهداشت برای مشارکت در مقابله با تبلیغات کالاهای آسیب رسان را ندارد و در این قضیه، حضوری کمرنگ دارند. اعتماد می افزاید: از سوی دیگر ابهاماتی در قوانین مربوط به کالاهای آسیب رسان به سلامت وجود دارد؛ وزارت بهداشت وظیفه خود را در این قوانین، شفاف نمی بیند؛ وزارت بهداشت طبق قانون موظف است فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت را اعلام کند که این کار را انجام داده است. وی ادامه می دهد: اما اینکه چه کسی وظیفه گزارش دهی و رسیدگی به تخلفات و جریمه را برعهده دارد، در این قوانین مشخص نشده است؛ اصلاحیه هایی را ارایه کرده ایم تا این موارد روشن شود. صلاح نمي دانم تبليغات كالاهاي آسيب رسان امسال حذف شود مسوول دبیرخانه بندهای الف و ج ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه در وزارت بهداشت  مبنی بر اینکه آیا انتظار می رود تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت تا پایان سال حذف شود، تصریح می کند: صلاح نمی دانم که این اتفاق در یک سال اجرایی شود چراکه در این صورت، خسارت هایی را در حوزه صنعت ، خواهیم داشت. اعتماد می گوید: هدف ما در مرحله اول حذف تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت نیست بلکه می خواهیم اینگونه تبلیغات را هدفمند کنیم به آن معنا که در پخش این تبلیغات، محدودیت هایی را اعمال کنیم. وی می افزاید: به طور مثال اینگونه تبلیغات نباید در ساعات پر بیننده پخش شوند یا اینکه هزینه اینگونه تبلیغات افزایش یابد؛ ابتدا باید در این موارد ، وحدت رویه ایجاد شود و سپس به تدریج این تبلیغات حذف شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: