کد خبر: ۹۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 03
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>بدهی‌های سنگین یونان به طلبکارهای اروپایی، باعث شده است این کشور کمتر به خدمات عمومی از جمله نظام درمانی بودجه اختصاص بدهد و یکی از عوارض این کاهش پرداخت‌ها، فشاری است که به کارکنان بخش نظام سلامت این کشور وارد می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  افزایش ساعات کار مداوم بدون استراحت و نبود پزشک جایگزین، از جمله این عوارض است که باعث شده است 10 جامعه پزشکی یونانی، شکایتی مبنی بر نقض قانون ساعات کار در این کشور را به دیوان دادگستری اروپا (ECJ) تقدیم کنند و این دیوان هم موافق آنها و مخالف قانون یونان رای صادر کرده است. بنابر گزارش این دادگاه، بعضی از پزشکان یونانی مجبور هستند بیش از 24 ساعت بی‌وقفه کار کنند و گاهی ساعات کار آنها بالغ‌بر 32 ساعت است.

  نظام درمانی یونان از کاهش بودجه شدید رنج می‌برد و بر اساس یکی از گزارش‌های مجلس اروپا، بین سال‌های 2008 تا 2012، 25درصد کاهش در پرداخت بودجه به نظام درمانی این کشور صورت گرفته است. به گزارش دولت آتن، نظام درمانی یونان با کمبود 4500 پزشک، پیراپزشک و سایر کارکنان بخش درمانی مواجه است، اما مایکل ولاستاراکاس، رئیس انجمن پزشکی Panhellenic گفته است یونان به 5 هزار پزشک و 15 هزار پرستار دیگر هم نیاز دارد.

       در بخش‌های عمومی بیمارستان‌های این کشور که حجم زیادی بیمار در آن بستری است، پزشکان هرگز طی یک دوره 24 ساعته کار نمی‌توانند 11 ساعت استراحت کنند و به‌طور طبیعی بین 6 تا 8 ساعت برای استراحت کردن فرصت دارند. البته در بعضی از بیمارستان‌های این کشور، پزشکان اگر شیفت شب داشته باشند، مجبور نیستند روز بعد کار کنند، اما ممکن است بیمارستان‌های استانی هر روز پزشک آن‌کال داشته باشند و این بستگی به این دارد که در هر بخش چند پزشک حضور دارند. گفتنی است در حال حاضر بسیاری از بخش‌ها با کمبود پزشک روبرو هستند؛ بنابراین ممکن است کارکنان آنها بیش از 24 ساعت به‌طور پیوسته کار کنند. در بحران اقتصادی، افراد بیشتری برای ویزیت شدن به مراکز درمانی عمومی مراجعه می‌کنند و فهرست افراد در حال انتظار برای جراحی افزایش پیدا کرده است. زمان‌های انتظار بین ملاقات با پزشک و جراحی طولانی‌تر شده و این به همه افراد فشار روانی بیشتری وارد می‌آورد.

       دیگر پزشک جایگزینی برای پزشکان بازنشسته یا بیمار وجود ندارد. ECJ اظهار کرده است که قوانین یونان دستورالعمل‌های ساعات کاری اتحادیه اروپا را شکسته است. قانون کار در اروپا تصریح می‌کند متوسط ساعات کار هفتگی نباید از 48 ساعت تجاوز کند. تمام کارمندانی که یک دوره 24 ساعته مشغول به کار هستند، باید 11 ساعت متوالی استراحت کنند و همچنین کارمندان باید در یک دوره 7 روزه کار، علاوه بر 11 ساعتی که ذکر شد، 24 ساعت متوالی زمان برای استراحت داشته باشند.

       طی سال 2015، 22 درصد از بودجه اختصاص داده شده به بیمارستان‌های یونان کاهش پیدا کرده است و به گزارش دیوان دادگستری اروپا ساعاتی که پزشکان یونانی موظف هستند آن‌کال باشند هم بیشتر شده است.

 این دیوان همچنین بر تلاش یونان برای به تاخیر انداختن استراحت 24 ساعته پزشکان به یک هفته بعد از طی دوره آن‌کالی پزشک تاکید کرده است. لازم به ذکر است قوانین ساعات کاری مربوط به بخش خصوصی نیستند، اما بیشتر یونانی‌ها از خدمات پزشکی عمومی استفاده می‌کنند. اتاق فکر اقتصادی OECD می‌گوید یونانی‌ها از کمترین سرانه پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت در اروپا بهره‌مند هستند.  BBC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: