کد خبر: ۹۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۴ - 2015December 31
شفا آنلاین>بیمه و بانک> نرخ بهره بالای سپرده، بی ثباتی های سیاسی در منطقه و جهان و افت شدید بهای نفت دلایل اصلی پشت پرده رکود اقتصادی در ایران است.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از ترند، یک تحلیل گر مالی ایران می گوید بانک های ایران نرخ سود بسیاری بالایی برای سپرده ها ارائه می دهند که میزان ریسک کمی برای سپرده گذاران دارد. بنابراین سرمایه گذاران ترجیح می دهند پولشان را در بانک نگه دارند و برای سرمایه گذاری در بازار بورس اختصاص ندهند.

چنانچه وضعیت سیاسی در جهان و افت قیمت نفت پایدار بماند با لغو تحریم ها دست کم شش ماه نیاز است تا شرکت های ایرانی و بازار بورس از شرایط بهره بگیرند.

در حین انتظار برای لغو تحریم های بین المللی اقتصاد ایران بسیاری از مردم و شرکت ها امیدوارند سودهای هنگفتی عایدشان شود اما وضعیت بازار بورس آنقدر دشوار است که سودی از سهام برای سرمایه گذاران در کار نیست.

ایران انتظار دارد بعد از توافق هسته ای با قدرت های غرب بتواند در ابتدای سال ۲۰۱۶ از بار تحریم خلاص شود.

با اینحال لغو تحریم ها تنها فاکتوری نیست که بر بازار بورس تاثیر دارد زیرا اقتصاد ایران وابستگی زیادی به صنعت نفت دارد. بنابراین افت بیشتر قیمت این کالا قطعاً بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود.

گزارشات حاکی از آن است که قیمت نفت برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته به کمتر از ۳۰ دلار در ازای هر بشکه کاهش یافته است. بر اساس گزارشات تهران نفت خام سنگین را در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر با قیمت ۲۹.۴ دلار در هر بشکه به فروش رساند.

صندوق بین المللی پول (IMF) روز ۲۱ دسامبر گزارشی منتشر کرد و اعلام کرد رشد GDP ایران در سال جاری بین ۰.۵ تا -.۰۵ درصد پیش بینی می شود.

اگرچه افزایش تولید نفت، هزینه های کمتر و نقل و انتقالات مالی و دسترسی دوباره به دارایی های خارجی می تواند GDP حقیقی را به ۴-۵.۵ درصد در سال آینده برساند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: