کد خبر: ۹۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۴ - 2015December 29
شفا آنلایناز آشفتگی بازارهای مالی چین تا اوج خرید و فروش های سهام در آمریکا، سال 2015 سالی بلاتکلیف برای سرمایه گذاران رقم زد. در ماه اوت (مرداد) به نظر می¬رسید یک بحران اقتصادی دیگر جهان را درگیر خواهد کرد اما تا پایان سال این اتفاق رخ نداد.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از گاردین، در سال ۲۰۱۵ بانک فدرال بزرگترین اقتصاد جهان آخرین قدم های خارج شدن از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ را با افزایش نرخ بهره نشان داد که تاثیر آن بطور واضح در دیگر کشورها و بازارهای مالی مشخص نیست.

بحران چین
در سال ۲۰۱۵ علاوه بر مسئله یونان و حوزه یورو نوسان اقتصاد چین بازار را تکان داد. در این سال شاخص سهام شانگهای کامپوزیت افت های پیاپی را به ثبت رساند.

در یکی از روزهای ماه اوت این شاخص بطور بی سابقه ای ۸.۵درصد افت را یک روزه تجربه کرد که از سال ۲۰۰۷ بیشترین میزان رکود به شمار می رفت این اتفاق موجی از تاثیر را در بازارهای بورس به راه انداخت و سرمایه گذاران را نگران شرایط اقتصادی چین کرد.

با توجه به افت این شاخص سهام جای بسی تعجب است که سال ۲۰۱۵ را با ۱۳درصد افزایش به پایان می برد. با این حال نسبت به اوج خود ۳۰درصد افت را نشان می دهد.

تنزل بهای نفت
قیمت نفت برنت که در سال ۲۰۱۴ معادل ۱۱۶ دلار به ازای هر بشکه بود در ابتدای سال ۲۰۱۵ به کمتر از ۵۰ دلار رسید و هیچ نشانی از بهبود ندید. تا پایان سال هم این روند ادامه داشت و حتی به رقم بی سابقه اندک ۳۶.۰۵ دلار در هر بشکه رسید. موسسه رتبه بندی اعتبار مودی پیش بینی قیمت نفت خود را برای سال آینده از ۵۳ دلار ۱۰ دلار کاهش داده و به ۴۳ دلار رسانده است چراکه میزان عرضه و تولید تفاوتی ندارد و حتی لغو تحریم های ایران باعث مازاد تولید بیشتری در بازار نفت خواهد شد.

بهای پایین نفت در بسیاری از اقتصادها به کاهش نرخ تورم کمک کرد و از نظر تئوری باید تقاضای دیگر کالاها را تحریک کند. اما به همین ترتیب اقتصاد شرکت های انرژی بر هم خورده است.

سال سوئیسی
بانک مرکزی سوئیس بندرت پایش را از منطقه امن فراتر می گذارد اما در اوایل سال ۲۰۱۵، به یکباره ساز و کار حمایتی سه ساله در برابر یورو را حذف کرد در نتیجه بلافاصله یورو واکنش نشان داد و در برابر فرانک سوئیس ۱۳.۸درصد تنزل کرد.

به گزارش سایت اخبار بانک، این ساز و کار از سال ۲۰۱۱ و بعد از اینکه بحران اقتصادی حوزه یورو باعث شد سرمایه گذاران به سرمایه های امن از جمله دارایی های سوئیس روی بیاورند اجرا شد.

در نتیجه برخی از کارگزاری های ارزی با بحران مواجه شدند و دست آنها از فرانک خالی ماند.

سال یکی شدن ها
برخی از شرکت ها احساس کردند سال ۲۰۱۵ بهترین فرصت برای تکان خوردن است. معاملات خرید شرکت های جهانی بخصوص در آمریکا از نظر ارزش در سال ۲۰۱۵ رکورد شکست و ارزش کلی معاملات را در ابتدای آخرین ماه سال به ۴.۶ تریلیون دلار رساند. بر اساس گزارشات در سال ۲۰۱۵ نه معامله از این دست با ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار صورت گرفته است که پنج مورد از سال ۲۰۱۴ بیشتر است.

یونان
به گزارش اخبار بانک، بحران یونان در نیمه نخست سال تهدیدی برای جدایی حوزه یورو و پی آمدهای بازارهای مالی جهان ایجاد کرد. اما در نهایت با امضای طرح نجات مالی شرایط عادی تر شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: