کد خبر: ۹۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفا آنلاین>سلامت>پرستاران فرشته های گمنام سلامتی هستند که مدتی است سهم شان در بیمارستان ها گم شده است و هر سازمانی با ارائه راه حلی سعی دارد تا مرهمی باشد بر زخم های این فرشته های بدون بال.
به گزارش شفا آنلاین، چند وقتی از بالا گرفتن گلایه پرستاران از کارانه شان نگذشته بود که معضل کمبود پرستار هم به آن اضافه و نقل محافل مربوطه شد. در پی مشکل کمبود پرستار صحبت های زیادی به وجود آمد.

وزارت بهداشت برای رفع این مشکل طرح تربیت یک ساله پرستاران را عنوان کرد، اما داستان به همین جا ختم نشد که هیچ ، بلکه در همان ابتدا خیل عظیم مخالفت ها را هم به دنبال داشت.

احمد نجاتیان قائم‌ مقام سابق سازمان نظام پرستاری مدت ها پیش درباره طرح تربیت ۱۰ هزار بهیار در کشور برای جبران کمبود پرستار گفته بود که سازمان نظام پرستاری موافق طرح «تربیت بهیار یک ساله» نیست و در حقیقت این سازمان در جهت مخالف این طرح موضع گرفته است.

مشکل کمبود پرستار از کجا آب می خورد؟
قائم‌ مقام سابق سازمان نظام پرستاری کمبود واقعی پرستار به خصوص در مناطق محروم کشور را از دلایل وزارت بهداشت برای تربیت ۱۰ هزار بهیار می داند و در پی آن معتقد است : دولت در حوزه سلامت تصمیم به توسعه و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی دارد که این میزان پرستار پاسخگوی نیاز وزارت بهداشت نیست.

نجاتیان با اشاره به پرستاران بیکار و پرستارانی که به دلیل وضعیت شغلی در حرفه دیگری مشغول به کار هستند گفت: به همین دلیل و برخی دلایل دیگر به صورت کلی سازمان نظام پرستاری موافق این طرح نیست. در حقیقت این سازمان در جهت مخالف این طرح موضع گرفته است، اما باید شرایط کشور را هم در نظر گرفت.

معاون پرستاري وزير بهداشت با بيان اينکه در حال حاضر با کمبود پرستار روبرو هستيم، عنوان کرد: در دانشکده‌هاي پرستاري 60 هزار نفر در حال تحصيل در 180 دانشگاه پرستاري هستند‌ که اين تعداد با 140 هزار پرستاري که در حال حاضر در بيمارستانها و مراکز درماني مشغول به کار‌ هستند در مجموع 200 هزار نفر پرستار داريم و اين تعداد کمک پرستاري که در حال آموزش هستند 10 هزار نفر هستند و اين يعني به ازاي هر 20 پرستار يک کمک پرستار مهارتي وجود دارد که اين کار در جهان 1 به 4 است. بنابراين قرار‌ نيست کمک پرستاران جاي پرستاران را بگيرند. بلکه پرستاران بايد حکم ناظر بر‌ کارهاي کمک پرستاران باشند و ما که مسئول اين حوزه هستيم نظارت‌هاي خود را براي انجام کمک‌هاي اوليه، عمومي و تخصصي که توسط کمک پرستاران کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاري انجام مي‌دهيم. 

راه حل ها برای کدام مشکل؟
برخلاف همه جنجال ها ، در این میان عده ای هم معتقدند که اصلا معضل کمبود پرستاری وجود ندارد که بخواهند برای رفع آن، این طرح را بیان کنند چرا که مشکل از جای دیگری نشات می گیرد.

زینب فدایی عضو شورای عالی نظام پرستاری می گوید: در سایت نظام پرستاری در طی هفت روز پنج هزار نفر برای درخواست شغل ثبت‌نام کرده‌اند؛ بنابراین ما کمبود پرستار نداریم بلکه مشکل استخدام داریم.

فدایی همچنین به مشکل تربیت کمک پرستار نیز اشاره کرد و اظهار داشت: یک سال قبل ۱۰ هزار کمک بهیار تربیت کردند و اعلام کردند که آنها را برای کارهای اولیه می‌خواهند اما هیچ‌یک از آنها را استخدام نکردند. بنابراین، بهتر است وزارت بهداشت به جای تربیت کمک پرستار، کمک بهیاران را جدب کند.

وقتی مهارتی‌ها ناخواسته به یاری پرستاران می‌آیند
به هرحال با تمام این اختلاف نظرها، پافشاری برخی مسئولین برای حل مشکلی که عده ای حتی به وجود آن هم معتقد نیستند ادامه دارد.

اختلاف نظرها و مخالفت هایی که تنها به نظر برخی مسئولین محدود نشد و در بین پرستاران هم خود را نشان داد.

حجم بالای کار، شیفت‌ های متعدد ،کمبود پرستار و دیگر سختی‌های این حرفه در جامعه مسئولین را بر آن داشت تا تصمیم بگیرند مهارتی ها را برای یاری پرستاران تربیت کرده و به کمک آن‌ها بفرستند.

اما ظاهرا پرستاران معتقدند که چهار سال درس خواندن و زحمت کشیدنشان با این کار نادیده گرفته می‌شود.

پرستاران می‌گویند بهتر است به جای اعزام پرستاران مهارتی، از پرستاران شرکتی یا تحصیل کرده‌ای که بیکار هستند کمک گرفته شود.

پیمودن ره صد ساله در یک شب
حسین سرمدیان عضو شورای عالی نظام پرستاری میگوید : آموزش بهیار یک ساله در مراکز درمانی شدنی نیست.

وی معتقد است : وزارت بهداشت با طرح تربیت بهیار یکساله می خواهد به اهداف خودش برسد در حالی که دوره‌ی بهیاری نیازمند گذراندن آموزش‌هایی است که زمان زیادی می‌برد و محال است در یکسال بتوان بهیار کارآمد تربیت کرد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر دوره بهیاری در ارتش و نیروی انتظامی حداقل در 26 ماه به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.

آموزش بهیار یکساله برای حضور در مراکز درمانی شدنی نیست و در اصل مسئله‌ی اصلی این است که تربیت بهیار در طول یکسال امکان پذیر نیست.


پرستاران تا ۲۵ دی به وزارت بهداشت مهلت دادند
سرانجام پس از این ماجراها چند روز پیش روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری کشور در متن بیانیه پایانی اولین اجلاس آمده نوشتند: آنچه در این روزها شاهد آن هستیم سیل برنامه های بی محتوا و بدون پشتوانه کارشناسی حقیقی از بدنه اصلی سیستم سلامت و در حوزه پرستاری کشور است

طرح و تصویب و اجرای تربیت دوره کمک پرستاری یا بهیاری یک ساله که عملا در تقابل طرح قانونی و قدیمی تربیت دوره های کمک بهیاری سازمان نظام پرستاری است، همچنین طرح اخیر تربیت پرستار بیمارستانی که عملا رشته پرستاری را از محیط آکادمی و دانشگاهی دانشکده های پرستاری به محیط های فنی و حرفه ای تربیت نیروی کارگری پرستاری هدایت می کند نکته تاییدی است بربحث امروز و انگیزه صاحبان این طرح ها که همانا جهت دهی و انحراف  درجریان مطالبات جامعه ی پرستاری کشوراست.

پایان بررسی ها به کجا ختم می شود؟
نجاتیان با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم و ببینیم که مشکل کمبود پرستار را چطور می‌توان جبران کرد، گفت: برخی عنوان می‌کنند که از روش‌های غیر دانشگاهی این موضوع انجام شود و برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند باید ابتدا ترکیب پرستاری کشور را سنجید تا کمبود‌ها مشخص شود.

وی اضافه کرد: هنوز در این باره به روش قطعی نرسیده‌ایم، اما در کل اگر به این تصمیم برسیم که باید رده بهیاری در کشور ایجاد شود، این موضوع باید کار‌شناسی شود.

طرحی به نام پرستاران به کام پزشکان
از دیگر نگرانی‌های اخیر جامعه‌ی پرستاری طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد است. آن‌ها خواستار عدم اجرای این طرح هستند، چرا که معتقدند طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد تنها به جیب پزشکان کمک می‌کند و به بهبود وضع آن‌ها کاری ندارد. 

محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور نگاه خوشبینانه تری به این موضوع دارد و در خصوص جزئیات اعتراض پرستاران می‌گوید: نگرانی جامعه‌ی پرستاری در رابطه با نوع و شکل اجرای این طرح است. 

پرستاران در مورد مسائلی همچون سابقه خدمت و محاسبه امتیازاتشان نگران هستند که باید گفت این موارد کاملا قابل حل است. 

همچنین وی تصریح کرد: تاکنون این طرح به صورت آزمایشی اجرا شده و طبق دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اگر این طرح موفق باشد، ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت اصلاحاتی در آن صورت می گیرد. 

زینب فدایی عضو شورای عالی نظام پرستاری همچنین به اجرای فاز سوم طرح تحول سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: از زمانی که فاز سوم این طرح اجرایی شده، فاصله طبقاتی در بیمارستان‌ها بین پرستاران و پزشکان بیشتر شده است بطوریکه یک پزشک ۱۰۰ برابر یک پرستار دریافتی دارد. این در حالی است که در کشورهای دیگر این فاصله حداکثر ۳ تا ۴ برابر است ولی متاسفانه در ایران نزدیک به ۱۰۰ برابر است.

حال باید دید به راستی چه برسر پیام آوران بی‌نام و نشان سلامت خواهد آمد . آیا بالاخره تربیت بهیاران با این همه سر و صدا ددی را دوا می کند و پایان خوش خواهد داشت یا خیر؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: