کد خبر: ۸۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 20
شفا آنلاین>بیمه و بانک>نخستین "آنالیست دی" صنعت بانکداری ایران برگزار شد و طی آن بانک خاورمیانه با تشکیل جلسه ایی تحلیلی و با حضور مدیرعامل و مدیران کلیدی و پاسخ به سئوالات فعالان بازارسرمایه،پیش قدم این رویه مهم شد.
به گزارش شفا آنلاین، در حالی "آنالیست دی" (Analyst Day) رویه ایی مهم و تازه در بورس های بزرگ دنیا بوده که این رویداد با همکاری کانون کارگزاران و شرکت بورس در بازار سرمایه ایران هم رخ داده و با نتایج مثبتی هم همراه شده است .

براساس این گزارش، درحالی طی سال گذشته ۱۰ شرکت بورسی میزبان حضور فعالان بازار و پاسخ به پرسش ها و ابهامات بوده اند که طی دو سال اخیر هیچ بانک و موسسه ای از بین ۲۱ بانک و موسسه حاضر در بورس و فرابورس، این رویه را عملی نکرده بود اما بانک خاورمیانه بعد از تاخیر ناخواسته که ناشی از یک عرضه اولیه ناگهانی در اردیبهشت سال جاری، چهارشنبه گذشته نخستین "آنالیست دی" صنعت بانکداری حاضر در بورس و فرابورس را برگزار کرد.

در این جلسه که با حضور کارگزاران و کارشناسان بازارسرمایه در دفتر مرکزی بانک خاورمیانه برگزار شد، بعد از ارایه توضیحاتی از سوی روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس، جواد جوادی قائم مقام مدیر عامل "وخاور" نکاتی درباره تاریخچه بانک ، رویه اجرایی ، ساختار اداری و نیروی انسانی و وجوه تمایز این بانک با سایر بانک ها گفت.

مجید نورمحمدی معاون مالی بانک خاورمیانه هم با ارایه جداولی از آخرین صورت های مالی و موارد مهم قابل مقایسه با ۱۶ بانک ، رتبه بانک خاورمیانه در بازده سرمایه ۱۰ با بازدهی ۲۱ درصدی، در بازده دارایی ها رتبه ۲ با ۳.۳ درصد، در نرخ رشد تسهیلات رتبه دوم با ۶۲ درصد،نسبت مطالبات غیر جاری به کل مطالبات را ۲ درصد و در رتبه دوم اعلام کرد.

بعد از اعلام نکاتی درباب مزیت های مدیریت ریسک و محاسبه کفایت سرمایه بانک ها توسط مرتضی بینا مدیر ریسک بانک خاورمیانه، پرویز عقیلی مدیرعامل این بانک ۴۰۰ میلیارد تومانی با اشاره به در پیش رو بودن لغو تحریم ها در آینده ایی نزدیک از لزوم آمادگی صنعت بانکداری برای خصور سرمایه گذاران خارجی و آمادگی رقابت ، تعامل با بانک های بین المللی و کاهش نرخ سود بانکی، از برنامه افزایش سرمایه طی ۶ ماه آینده خبر داد و درباره آینده سهام بانک خاورمیانه به لزوم داشتن دیدگاه بلندمدت تاکید کرد.

وی هم با بیان اینکه تنها به دو برابر شدن سود بانک خاورمیانه راضی می شود اما شرایط حاکم مانع از این خواسته است، به همه سئوالات مطرح شده از سوی حاضرین پاسخ داد تا نخستین "آنالیست دی" با رضایت همگان ، افزایش شفافیت و شناخت از آخرین وضعیت این بانک تازه وارد به بورس همراه باشد.

مدیرعامل بانک خاورمیانه با تاکید بر لزوم اصلاح ساختاربانکها برای حضور سرمایه گذاران خارجی و فعالتر شدن بازار بدهی، از برنامه افزایش سرمایه طی ۶ ماه آینده خبر داد و آینده بازار سهام و صنعت بانکداری را پیش بینی کرد.

وی ادامه داد: اما در مرحله بعد می توان با بانک های کشورهای مختلف همکاری کرد ولی لازمه آن تطبیق بانک های ایرانی با تغییرات جهانی ، اصلاح ساختارها و اجرای درست و کامل مبارزه با پولشویی و مدیریت تطبیق است. درمورد اجرای مدیریت تطبیق هم بانک خاورمیانه اولین بانک ایرانی است که بعد از اعزام یک کارشناس ارشد برای آموزش های لازم و اخذ مدرک بین المللی، اقدام کرده و آماده ارایه آموزش به سایر بانک ها برای پیاده سازی مدیریت تطبیق است.

افزایش سرمایه در ۶ ماه آینده و برنامه مهم سال ۹۵

این مقام مسئول دربانک ۴۰۰ میلیارد تومانی خاورمیانه درباره برنامه افزایش سرمایه هم توضیح داد: از نظر اصولی نباید اقدام به افزایش سرمایه شود، چرا که در این بانک به عریض و طویل کردن ترازنامه اعتقادی نیست ولی با توجه به رشد حدود سه برابری دلار و کاهش روز بازار سهام همه شرکت ها و بنگاه ها و با توجه به لزوم حضور در عرصه بین المللی ، باید برای تحقق اهداف مدنظر، افزایش سرمایه بانک خاورمیانه طی ۶ ماه آینده عملی شود.

عقیلی کرمانی با بیان اینکه بازده مناسب بر روی دارایی ها و جلب منابع و ارایه تسهیلات و تمرکز بر مشتریان حقوقی معتبر از دلایل مناسب بودن بازدهی بانک خاورمیانه است، ادامه داد: یکی از برنامه های مهم برای سال ۹۵ یا ۹۶ این است که بانک خاورمیانه در عرصه بین المللی یکی از بانک های بسیار خوب خواهد بود. برهمین اساس هر چند ماه یک بار اقدام به جذب نیروی انسانی متخصص و مجرب می شود.

آینده نرخ سود بانکی/ هیچ بانکی توان رقابت با بانک خاورمیانه را ندارد

وی در مورد نرخ سود بانکی هم گفت: تا وقتی که اصطلاحا" تخم مرغ ها در یک سبد باشد و از رویه کاهش نرخ سود دستوری استفاده شود نمی توان کاری کرد. بنابراین نرخ سود بانکی باید با سیاست های بانک مرکزی و ادامه اجرای انضباط مالی کاهش یابد.

وی ادامه داد: این درحالی است به شرط واقعی بودن رقابت و با اجازه بانک مرکزی، هیچ بانکی توان رقابت با بانک خاورمیانه را نخواهد داشت. چرا که با توجه به تعداد خط مشی بانک خاورمیانه در عدم تاسیس شعب و ارایه خدمات ویژه و برخورداری از ۳۲۲ نیروی انسانی و هزینه های اندک، هر بانکی هر میزان سود دهد، بانک خاورمیانه یک درصد بیشتر سود خواهد داد و می تواند اقدام به جذب منابع از همه نقاط ایران کند.

مدیرعامل بانک خاورمیانه در مورد پیش بینی سود هر سهم و انتخاب محل سرمایه گذاری بین بانک و بورس هم توضیح داد: همه همکارانم می دانند که به کمتر از دو برابر شدن سود راضی نیستم اما در شرایط کنونی چنین امکانی وجود ندارد. ولی شاید در آینده وضعیت بهتر شود.

عقیلی کرمانی افزود: سهام را باید برای کودکان خرید و اگر قرار به دیدن نوک دماغ باشد بهتر است سهمی خریداری نشود.

پیش بینی آینده بورس و صنعت بانکداری: شاید برخی بانک ها نیمچه کولاک کنند

وی در پاسخ به این سئوال بورس پرس که آینده بازار سهام و صنعت بانکداری را چگونه ارزیابی می کند و آیا پیش بینی برخی مبنی بر کولاک بانک ها در سال آینده می تواند درست باشد یا خیر؟ توضیح داد: به نظر می رسد در سه ماه پایانی سال جاری قیمت ها تغییر کند. چرا که با توجه به حضورم در کنفرانس های بین المللی لندن، فرانفکورت و ژنو و برگزاری جلسات متعدد با سرمایه گذاران خارجی، پیش بینی می کنم ارقام عمده ایی از سرمایه های خارجی وارد کشور شود.

عقیلی کرمانی ادامه داد: بنابراین سال ۹۵ سال خوبی برای بورس و بازار سهام خواهد بود و باید بازار اوراق بدهی فعال تری وجود داشته باشد تا قیمت سهام بعد از ورود نقدینگی توسط سرمایه گذاران خارجی بی رویه افزایش نیابد. در مورد صنعت بانکداری هم انتظار کولاک نمی رود و شرایط بورس برای کولاک مهیاتر است. با این همه شاید ۸ بانک که اقدام به تطبیق کرده و سود معقولی داشته باشند بتواننند نیمچه کولاکی کنند.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: