کد خبر: ۸۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 16
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> شلیک‌های مرگباری که در کلینیک «والدین برنامه‌ریزی‌شده» در ایالت کولورادو اتفاق افتاد، یکی از آخرین حرکت‌های خشونت‌آمیز در تاریخ طولانی اعتراض به کلینیک‌ها و پزشکانی است که در آمریکا امکانات سقط‌جنین را فراهم کرده‌اند.
 به گزارش شفا آنلاین،  تاکنون پلیس اظهار نکرده است که انگیزه تیراندازی اخیر چه بوده است، اما منشا این حملات، انتقادهای قانون‌گذاران مخالف با سقط‌جنین علیه این کلینیک‌های غیردولتی است. از زمانی که گروهی از مخالفان سقط‌جنین ویدیوهایی را فاش کرده‌اند که بنا به ادعای آنان، مذاکرات سازمانی فروش بافت‌های مرده را نشان می‌دهد، اعتراضات بیرون از این کلینیک‌ها تجدید شده است.

فدراسیون «والدین برنامه‌ریزی‌شده»
       «والدین برنامه‌ریزی‌شده» از زمان شروع به فعالیت خود، به یک سازمان چندقطبی تبدیل‌شده است و منشا آن یک کلینیک است که سال 1916 در بخش بروکلین شهر نیویورک تاسیس شد و با حمایت مارگارت سانگر، یکی از پیشگامان کنترل بارداری شد.

       این کلینیک گستره‌ای از خدمات بهداشتی از جمله آزمایش‌های سرطان، آزمایش اچ‌آی‌وی و پیشگیری از بارداری را به افراد ارائه می‌دهد، اما نقش آن به‌عنوان مرکز شماره یکی که در آمریکا سقط‌جنین می‌کند، سال‌ها مورد خشونت، تحریم، اعتراض و عملیات خرابکارانه معترضان سقط‌جنین بوده است. از سال 1977، 8 قتل، 17 اقدام به قتل، 42 بمب‌گذاری، 186 آتش‌سوزی عمدی در این کلینیک‌ها اتفاق افتاده است و به گفته فدراسیون ملی سقط‌جنین که یک گروه تجاری از ارائه‌دهندگان این خدمت است، این کلینیک‌ها شاهد هزاران نوع حادثه خرابکارانه دیگر هم بوده‌اند. در دسامبر 1994، دو نفر از متصدیان پذیرش کلینیک «والدین برنامه‌ریزی‌شده» در بروکلین به‌قتل رسیدند و 5نفر دیگر هم زخمی شدند. جان سالوی که محکوم به این قتل بود، بعدها در زندان مرده پیدا شد و ظاهراً خودکشی کرده بود. قبل از آخرین تیراندازی، آخرین قتلی که در کلینیک‌های والدین برنامه‌ریزی شده رخ داده بود، قتل جورج تیلر در سال 2009 در شهر ویچیتا، ایالت کانزاس بود. این پزشک در اواخر دوره بارداری سقط‌جنین انجام می‌داد و درحالی‌که به‌عنوان یک راهنما در حال انجام کار بود کشته شد. او پیش از آن هم در حملات قبلی سال‌های گذشته مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود.

اعتراض به فروش بافت‌های جنین مرده
       از زمانی که موج جدیدی از اعتراضات علیه سقط‌جنین در تابستان سال جاری شروع شد، کلینیک‌های والدین برنامه‌ریزی شده در نیو همپشایر در جنوب کالیفرنیا و واشینگتن هدف حمله خرابکاران قرار گرفته‌اند. از ماه جولای، یعنی زمانی که فعالان علیه سقط‌جنین به عنوان نمایندگان یک شرکت زیست‌پزشکی شروع به انتشار تعدادی از فیلم‌های مخفی کردند، کمپینی علیه والدین برنامه‌ریزی شده تشکیل شده است. این نمایندگان به دنبال مطرح کردن بحث فروش بافت‌های جنین توسط کارکنان کلینیک‌های والدین برنامه‌ریزی شده بودند، زیرا آنان تمام اطلاعات قراردادهای قانونی که با محققین برای فروش بافت‌های مرده بسته شده‌بود را نابود کرده بودند.

       با استناد به این فیلم، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا، خواستار قطع بودجه دولت فدرال به کلینیک‌های والدین‌برنامه‌ریزی شدند، به‌علاوه، بسیاری از ایالاتی که جمهوری‌خواهان در آنها قدرت را در دست داشتند، درصدد مسدود کردن تخصیص بودجه مدیکید به والدین برنامه‌ریزی شده برآمدند. این تلاش‌ها هیچ نشانی از کاهش فعالیت‌ این کلینیک‌ها نداشت. برای حرکت به سطوح بالاتر، یک خانه مذاکرات توسط تعدادی از سرسخت‌ترین مخالفان سقط‌جنین در کنگره آمریکا تشکیل شده است که بنا است بر روی فعالیت این کلینیک‌ها تمرکز کند.

       یکی از این فیلم‌هایی که توسط مرکز توسعه پزشکی کالیفرنیا منتشر شده است، نشان می‌دهد که معاون رئیس‌جمهور که در مرکز والدین برنامه‌ریزی شده مستقر در دنور مشغول به فعالیت است، در حال بحث بر روی قیمت بقایای جنین مرده است. این در حالی است که این کلینیک اظهار کرده است که این ویدیو به نحو گمراه‌کننده‌ای ویرایش شده است. به‌گفته رئیس و مدیر اجرایی فدراسیون ملی سقط‌جنین، از زمانی که این فیلم منتشر شد، فعالان علیه کلینیک‌های سقط‌جنین بسیار شگفت‌زده شدند و اعتراضات آنها بسیار شدت گرفت. AP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: