کد خبر: ۸۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 13
شفا آنلاین>سلامت>ایجاد تصفیه خانه های بیمارستانی به رغم فوایدی بسیاری که در محیط زیست دارد و سازمان محیط زیست نیز تمام بیمارستان ها را ملزم به تجهیز چنین سیستمی کرده اما سلامت ساکنان ساختمان های همسایه به دلیل انتشار بوی ناشی از تصفیه خانه به خطر افتاده است.

 به گزارش شفا آنلاین،وجود تصفیه خانه های فاضلاب و اتوکلاو های بیمارستانی (محل امحاسازی پسماندهای بیمارستان) در هر بیمارستانی لازم و ضروری شده و اکنون وجود این بخش ها در تمام بیمارستان ها تبدیل به یک قانون شده است و حتی برخی از بیمارستان ها به دلیل نداشتن این بخش ها از محیط زیست تذکر گرفته اند.
بیمارستان ضیائیان از بیمارستان های عمومی تهران و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در منطقه 17 شهر تهران در جنوب غربی پایتخت واقع شده و به بسیاری از شهروندان جنوب و جنوب غرب شهر تهران و حتی شهروندان شهرستان های اطراف پایتخت خدمات درمانی ارایه می دهد.
این مرکز از جمله بیمارستان هایی است که دارای تصفیه خانه بوده و به اهمیت نصب چنین سیستمی پی برده است، چرا که آلودگی های موجود در فاضلاب بیمارستانی بسیار بیشتر از فاضلاب های شهری است و عوارض دفع نادرست فاضلاب بیمارستانی یا تصفیه ناقص آن بر محیط زیست، سلامت انسان و حتی کشاورزانی که از پساب تصفیه خانه برای کشاورزی استفاده می کنند بر فردی پوشیده نیست.
نکته قابل تامل محل قرارگیری این سیستم است تا سلامت ساکنان اطراف بیمارستان را به خطر نیندازد چرا که فاضلاب های بیمارستانی در طبقه بندی فاضلاب ها و در رده فاضلاب های خانگی طبقه بندی می شود ولی خصوصیات آن ها کاملا با فاضلاب های خانگی متفاوت است.
موضوع نگران کننده درباره فاضلاب های بیمارستانی انواع عوامل بیماری زای روده ای، باکتری ها، ویروس ها و عوامل انگلی را در خود دارند، آن است که این پاتوژن ها به راحتی از طریق آب منتقل می شوند و این موضوع دلیلی است تا قبل از وارد کردن پساب های بیمارستانی به شبکه فاضلاب شهری تصفیه لازم برروی آن صورت پذیرد.
محمدحسین بازگیر معاون مدیرکل و رییس حفاظت محیط زیست شهرستان تهران چندی پیش اعلام کرده بود 28 بیمارستان شهر تهران به دلیل مشکل پساب و پسماند از ابتدای سال جاری تاکنون شناسایی و اخطار زیست محیط دریافت کردند.
وی یکی از ماموریت های سازمان محیط زیست کسب اطلاع از مسایل زیست محیطی به ویژه در حوزه دفع پساب و پسماند مراکز درمانی است، عنوان کرد و گفت: تمام بیمارستان هایی که اخطاریه زیست محیطی دریافت کرده اند در صورتی که در زمان مقرر نسبت به رفع نواقص موجود در زمینه دفع پساب و پسماندها اقدام نکنند، موضوع تخلف از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.
بازگیر، دفع بهداشتی و غیراستاندارد زباله های بیمارستانی و همچنین تصفیه نامناسب پساب های تولید شده را از جمله مشکلات زیست محیطی این مراکز درمانی دانست.

ساکنان ساختمان های مسکونی اطراف بیمارستان ضیائیان از جمله شهروندانی هستند که از بوی آزاردهنده ناشی از تصفیه خانه این بیمارستان شکایت دارند و از مسئولان می خواهند بعد از گذشت سالها تحمل و سکوت در برابر این معضل به داد آن ها رسیده و چاره ای بیاندیشند.
هر چند به دلیل اهمیت موضوع حفظ سلامت شهروندی و ارتقاء سطح بهداشت، مسئولین بیمارستان ضیائیان با توجه با اینکه به تصفیه خانه بیمارستان مستهلک و قدیمی بود براساس جدول گانت ، تعویض و انتقال تابلو برق تصفیه خانه، نوسازی و بازسازی فضای مربوطه و رنگ آمیزی و ایمن سازی آن انجام دادند اما بوی تعفن ناشی از این تصفیه خانه ، آرامش و آسایش و حتی سلامت همسایه ها را مورد تهدید قرار داده و لازم و ضروری است تا فکری در مورد مکان قرارگیری این سیستم اندیشیده شود.
ممکن است سایر بیمارستان های مجهز به تصفیه خانه، مزاحمت هایی را برای همسایه های خود ایجاد کرده باشند، براین اساس به عنوان نمونه به سراغ ساکنان ساختمان های مشرف به بیمارستان ضیائیان آمده ایم تا از نزدیک با مشکلات آن ها آشنا شویم تا شاید ، مراکز درمانی، سازمان محیط زیست و سایر سازمان های ذی ربط با وجود تاکید بر وجود چنین سیستمی در بیمارستان ها، در مورد محل قرارگیری آن ها چاره اندیشی کنند.
بوی آزاردهنده ای هر چند ساعت یک بار از تصفیه خانه بیمارستان ضیائیان به مشام می رسد، ین بوی مشمئزکننده نه تنها فضای ساختمان های مسکونی اطراف بیمارستان را در بر می گیرد بلکه رهگذران نیز از این بو در امان نیستند.
ساکنان ساختمان های مشرف به این بیمارستان بیش از هر فرد دیگری در معرض بیماری و آزار قرار دارند.
تصفیه خانه بیمارستان ضیائیان دقیقا مشرف به پنجره و حیاط خلوت ساختمان هایی است که در اطراف بیمارستان احداث شده اند.
علی. ن یکی از اهالی ساختمانی که حیاط خلوت خانه اش مشرف به این بیمارستان است، می گوید: حدود 12 سالی است که در این ساختمان سکونت دارم و در این مدت از بوی بسیار مشمئز کننده تصفیه خانه این بیمارستان در عذاب بودیم به گونه ای که خانواده ام از این وضعیت خسته شده اند.
وی ادامه می دهد: بارها خواستم منزل مسکونی ام را عوض کنم اما شرایط مالی اجازه اینکار را به من نداده است و همچنان محکوم به این شرایط هستیم این در حالی است که اعضای خانواده ام دچار سردردهای شدید می شوند.
این شهروند تهرانی اضافه می کند: انتشار این بو زمان خاصی ندارد و در هر ساعت از شب یا روز به مشام می رسد، حتی در نیمه های شب سبب می شود تا از خواب بیدار شده و درب واحد ها را کمی باز کنیم تا شاید از شدت بو کاسته شود.
رضا. م در حالی که او نیز از این وضعیت بسیار ناراحت است، می گوید: بارها و بارها به ریاست بیمارستان و معاونان وی تذکر داده و خواسته ایم که چاره ای بیاندشیند اما هر بار که اقدامی انجام داده اند، موقت بوده است.
وی با بیان اینکه چندی پیش یکی از همسایه ها خانه اش را اجاره داد و به جای دیگری به عنوان مستاجر نقل مکان کرد، می افزاید: همسایه ما به شدت از بوی بیمارستان به تنگ آمده بود به گونه ای که همسرش دچار مشکلات ریوی شده بود براین اساس ترجیح داد، مستاجر شود اما از این وضعیت رهایی یابد.
این شهروند اضافه می کند: طی گفت و گو هایی که با اهالی ساکنان ساختمان های مجاور این بیمارستان داشته ایم، با بکار افتادن تصفیه خانه بیمارستان و انتشار بوی تعفن آن، اغلب ساکنان دچار سردرد و حالت تهوع می شوند ، این بو به حدی شدید است که حتی بستن درب و پنجره ها نیز فایده ای ندارد.
وی تصریح می کند: البته مسئولان بیمارستان مقصر نیستند و باید همه بیمارستان ها به چنین سیستمی مجهز باشند اما از آن جایی که منطقه 17 یکی از کوچکترین مناطق تهران است و مسئولان این مرکز به دنبال گسترش بیمارستان هستند تا مشکل مردم نیز حل شود.
مکرم.ف. از دیگر شهروندان ساکن یکی از ساختمان های مجاور این بیمارستان، می گوید: چندی پیش مسئولان بیمارستان و شهرداری به ساکنان ساختمان ما پیشنهاد دادند تا برای وسیع کردن مساحت بیمارستان، ساختمانمان را از ساکنان خریداری کنند.
وی ادامه می دهد: فروش واحدهای ساختمان به نفع و به ضرر عده ای بود براین اساس به توافق نرسیدم که این ساختمان را بفروشیم چون برخی از ساکنان با مبلغی که پیشنهاد شد با فروش واحدهایشان باید مستاجر می شدند که این به نفع ما نبود.
م. نصیری از دیگر ساکنان این محله می گوید: آیا مسئولان بیمارستان دوست دارند، خانواده شان در چنین شرایطی زندگی کنند؟
وی ادامه می دهد: علاوه بر ساکنان ساختمان های مشرف به این بیمارستان، شهروندانی که در پارک مجاور ورزش می کنند یا فرزندانشان را برای استفاده از وسایل بازی به این پارک می آورند، اذیت می شوند و نمی توانند از فضای پارک به خوبی استفاده کنند.
وی از بروز ناراحتی های ریوی، سردردهای مزمن و همچنین ناراحتی های عصبی ناشی از این وضعیت برای ساکنان، ابراز نگرانی می کند و می گوید: ادامه این روند سلامت ساکنان را به خطر می اندازد براین اساس از مسئولان می خواهیم به دادمان برسد.
نصیری اضافه می کند: بارها خواستیم این مساله را رسانه ای کنیم اما اهالی ساختمان به توافق رسیدند که این مساله را با درمیان گذاشتن با مسئولان بیمارستان رفع کنیم، اما نتیجه ای نداشت. زمانی که میهمان به خانه مان می آید خجالت می کشیم و از این وضعیت به تنگ آمده ایم، امیدوارم که مسئولان در این زمینه به دادمان برسند.

**مشکل انتشار بوی تعفن تصفیه خانه بیمارستان قطعا و فورا رفع می شود
دکتر سیامند انوری مدیر بیمارستان ضیائیان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران  در زمینه شکایت اهالی ساکنان ساختمان های مشرف به این بیمارستان ، گفت: مشکل انتشار بوی مشمئز کننده تصفیه خانه این بیمارستان، فورا، قطعا و حتما و فورا رفع می شود و پیگیری این مساله خواهم بود.
وی در پاسخ به این سووال که آیا این بیمارستان اخطار محیط زیستی داشته است، افزود: این بیمارستان چنین اخطاری نداشته و مجهز به سیستم اگوی شهری(جمع آوری فاضلاب) است.
انوری اضافه کرد: باید ضمن مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی تهران که نیازمند تامین منابع نیز هستیم، این مشکل برطرف شود.
مدیر این بیمارستان ادامه داد: در شرایطی که به اگوی شهری متصل باشیم، نیازی به وجود تصفیه خانه نیست.
انوری در پاسخ به این سووال که با وجود وصل بودن به اگوی شهری چرا این تصفیه خانه برداشته نمی شود، گفت: این موضوع از اختیارات ما نیست و این بار دومی است که به دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه مکاتبه می کنیم.
وی اضافه کرد: البته از سوی دیگر همکاران می گویند وقتی بیمارستان تصفیه خانه دارد، بگذارید آب تمیزتر داخل فاصلاب شهری برود که این به نفع سلامت مردم است.
مدیر بیمارستان ضیائیان تصریح کرد: البته تاکنون پیگیر جمع کردن تصفیه خانه نبودم اما با وجود آزار همسایه ها سعی می کنم این مشکل را برطرف کنم.
انوری با بیان اینکه در این زمینه شهرداری و محیط زیست ذی نفع هستند، گفت: محیط زیست در زمینه پسماند نظارت دارد براین اساس از شهرداری و محیط زیست درخواست داریم در صورتی که لازم است این تصفیه خانه جمع شود، با ما همکاری کنند.
وی همچنین از شهروندان خواست تا هر گونه پیشنهاد، انتقاد و شکایات خود را به واحد رسیدگی به شکایت بیمارستان اطلاع دهند.

**راه اندازی مرکز ام آر آی تا پایان سال در بیمارستان ضیائیان
مدیر بیمارستان ضیائیان با بیان اینکه این بیمارستان در سال 1332 توسط مرحوم ضیائیان احداث شد و در سال 1366 ساخت و ساز آن آغاز شد، گفت: این مرکز در سال 1372 افتتاح رسمی شد و در سال 90 تبدیل به مرکزی آموزسی شد.
انوری با اشاره به اینکه این مرکز 155 تخت خوابه مصوب است، افزود: از این تعداد 143 تخت فعال است.
وی ادامه داد: 24 تخت دیگر به تخت های موجود اضافه می شود و منتظر دریافت مجوز هستیم چرا که گسترش تخت ها در بیمارستان هایی که بیش از 155 تخت خواب دارند، نیازمند اخذ مجوز است.
مدیر این مرکز با بیان اینکه بخش های تخصصی و عمومی در این بیمارستان مستقر است، گفت: بخش فوق تخصصی روماتولوژی، گوارش و ریه در این مرکز فعال است.
انوری اضافه کرد: در بخش آزمایشگاه و پاراکلینگ این مرکز، اکثر خدمات موجود است اما در پاراکلینک خدمات ام آر آی ارایه نمی شود که البته مجوز آن را گرفته شده و شرکتی اعلام آمادگی کرده تا با هزینه شخصی این بخش را راه اندازی کند که در حال گرفتن مجوز آن هستیم که تا پایان سال بخش آم آر آی راه اندازی می شود.
مدیر بیمارستان ضیائیان گفت: از سال 91 که مدیریت جدید این بیمارستان شروع به کار کرد، بالغ بر چهار هزار متر فضا ساخته شد و بخش های مختلف اعم از درمانگاه های مختلف، رشته های تخصصی مختلف و سی تی اسکن راه اندازی شد.
انوری با اشاره به گسترش قسمت های مختلف این مرکز، گفت: آزمایشگاه از نظر فضا و تجهیزات،بخش ها و درمانگاه، تخصص ها ، گسترش یافته و ضریب اشغال تخت های بیمارستان دو برابر شده و میزان مراجعه بیماران نیز افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین بخش های داخلی،، سی تی اسکن، توانبخشی، ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب ،گوارش و روماتولوژی به بخش های این بیمارستان اضافه شد.
وی احداث ساختمان آموزش، کلاس های آموزشی، آمفی تئاتر آموزشی و بازسازی ساختمان اداری را از دیگر اقدامات بیمارستان برشمرد و گفت: بخش سالمندان نیز در این مرکز راه اندازی شده که در کشور و منطقه خاورمیانه تنها بخش سالمندی به شمار می رود.
انوری گفت: این بخش سالمندان دارای 11 است که از این تعداد تخت 9 فعال است و رشته تخصصی سالمندان سه سال گذشته در این مرکز راه اندازی شد و هم اکنون مستقر است.
مدیر بیمارستان ضیائیان تهران، گسترش بخش های اورژانس، زنان و زایمان، اتاق های عمل، داروخانه ، درمانگاه را از برنامه های آینده این مرکز برشمرد و گفت: برای گسترش بخش اورژانس باید 25 تخت به تخت های فعلی اضافه شود.
وی ادامه داد: قصد داریم با اخذ مجوز، در حیاط بیمارستان برای گسترش بخش های مختلف، پنج هزار متر ساخت و ساز انجام دهیم.
انوری ، تاسیس و راه اندازی بخش های آنژیوگرافی، ان آی سی یو (بخش مراقبت های ویژه نوزادان) ، اتاق عمل باز، ام آی آر، مرکز تشخیص بیماران سرطانی، بخش مغز و اعصاب و روان و راه اندازی آزمایشگاه اعصاب و روان که نادر است، بخش آموزشی تخصصی پزشک خانواده را از برنامه های آینده این بیمارستان اعلام کرد.
وی ادامه داد: همچنین با کمک بخش خصوصی و از طریق یک 'خیر' توانستیم کلنیک ویژه ای 'درنیان' که البته از بیمارستان دور است و در خیابان شیخ هادی واقع شده را احداث کنیم که خدمات در این مرکز توسط متخصصان انجام می شود و تعرفه ها آن کاملا دولتی است به گونه ای که ویزیت فوق تخصص چهار هزار تومان و متخصصان یک هزار و 500 تومان است و تجیهزات این مرکز خارجی، به روز و پیشرفته است.
انوری افزود: افرادای که دارای بیمه تکمیلی هستند ، می توانند به صورت رایگان از خدمات درمانی این مرکز بهره مند شوند تجیهزات خارجی و به روز و پیشرفته است.
به گفته وی این کلینیک تخصصی سه ماه است که راه اندازی شده است.
مدیر بیمارستان توسعه این بیمارستان را جزء برنامه ای اصلی این مرکز عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سرانه تخت درمانی منطقه پایین است ، توسعه بیمارستان به صورت جدی ظرف پنج تا 10 سال آینده برنامه ریزی شده تا حداقل در این منطقه بیمارستان 500 تخت خوابه تاسیس شود.
انوری افزود: مذامرات مفصلی در این زمینه صورت گرفته که اگر جزء سیاست های کلان کشوری باشد و بودجه آن تامین شود و خیرین کمک کنند، این برنامه به صورت جدی پیش رود.
وی با اشاره به راه اندازی بخش خیرین به عنوان برنامه ویژه این بیمارستان، گفت: کمیته خیرین در این بیمارستان تشکیل شده و به صورت جدی جلسات هفتگی آن برگزار می شود و نیاز است تا خبرنگاران و رسانه در جذب خیرین سلامت کنند.
انوری با بیان اینکه باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد تا خیرین به حوزه بهداشت و درمان جذب شوند، گفت: بحث خیرین در این بیمارستان گسترش یافته و نام آن را داوطلبان بیمارستانی گذاشته ایم که در ابتدا 12 داوطلب بیمارستانی اعلام آمادگی کرده اند و در زمینه نظر سنجی، آموزش به بیمار، خوش آمد گویی به بیمار به کارکنان بیمارستان کمک می کنند که البته 14 آذر در روز جهانی داوطلب، از آن ها تقدیر شد.

**کمبود فضا بزرگترین مشکل بیمارستان ضیائیان است
مدیر بیمارستان ضیائیان بزرگترین مشکل این مرکز را کمبود فضا عنوان کرد و افزود: در دانشگاه علوم پرشکی تهران که 16 بیمارستان دارد، از 20 درصد مراجعه به اورژانس ها، پنج درصد به این مرکز اختصاص دارد یعنی اورژانس این بیمارستان چهار برابر بیمارستان امام خمینی(ره) بیمار اورژانسی را پذیرش می کند.
انوری افزود: روزانه 700 تا 800 نفر به درمانگاه و همین تعداد به اورژانس این مرکز مراجعه می کنند و تعداد پرسنل این بخش ها با استاندارد های کشوری مطابقت دارد.
وی با بیان اینکه تمهیداتی اتخاذ شده تا در کلنیک های سرپایی ، شهروندان زیاد معطل نشوند، گفت: یکی از برنامه های ما این است که ساختمان های اطراف خریداری شود که اگر موافقت کنند، مشکل کمبود فضا برطرف می شود.
انوری در پاسخ به این سووال که ساکنان ساختمان ها اعلام کرده اند، فروش ساختمان به ضرر آن ها است، آیا این طور نیست؟ گفت: دولت ثابت کرده ،مکانی را از فردی بخرد به گونه ای کارشناسی می شود تا فردی متضرر نشود.
وی تصریح کرد: البته با شهرداری در تعامل هستیم تا زمینی را شناسایی و در اختیار ما بگذارد تا ساخت و ساز انجام دهیم که البته شهرداری پیشنهاداتی در این زمینه ارایه داده است.
مدیر این مرکز افزود: چنانچه خیرین در این زمینه همکاری کنند، زا منابع بانکی و دولت کمک گرفته تا در توسعه فضای ساختمان بیمارستان سرعت ایجاد شود.

**بدهی 25 میلیارد تومانی بیمه به بیمارستان ضیائیان
مدیر بیمارستان ضیائیان طرح تحول سلامت را طرحی پربرکت برای مردم دانست و گفت: شاید یکی از دلایل نارضایتی در طرح تحول سلامت عدم تامین منابع مالی آن است چراکه به وزیر بهداشت و وزارتخانه قول داده بودند پول بدهند در حالی که اجرای این طرح بدون پول سخت است.
انوری با بیان اینکه حدود 9 ماهی است که بیمه های پولی به بیمارستان پرداخت نکرده اند، گفت: این در حالی است که خدمت رسانی به بیماران سر سوزن کم نشده است، بدهی بیمه ها دبه مدت هفت ماه به این بیمارستان مبلغی در حدود 25 میلیارد تومان است.
وی تاکید کرد: به رغم اینکه وزارت بهداشت منابع مالی ندارد، پول نداده اند، هنوز به خود اجاز نداده ایم که از مریض پول بگیریم و خدمات هنوز رایگان است، هنوز مریض بستری را برای دارو به بیرون نمی فرستیم.
انوری با بیان اینکه با اجرای این طرح پزشکان نارضایتی عمیق و اعتراض ندارند، گفت: همه بخش بهداشت و درمان کشور به این گونه است که اگر شکایت هم داشته باشند، کارشان را انجام می دهند چرا که بیش از 95 درصد کادر پزشکی چه پرستار و چه پزشک می خواهند، مشکل بیمار حل شود.
وی با اشاره به رضایتمندی بیش از 70 تا 80 از اجرای طرح تحول سلامت، گفت: این طرح ، طرح موفقی بوده و به معنای واقعی یک تحول و طرح عظیمی است اما با اجرای یک ساله نمی توان آن را استقرار داد به همین دلیل نیاز است تا طی سه تا پنج سال از اجرای آن بگذرد.
انوری تاکید کرد: از سوی دیگر همه دست اندرکاران بیمارستانی، وزارتی و دانشگاهی باید همدل و هم نظر در تعریف تمام مفاهیم و تعاریف این طرح باشند و نواقض آن را برطرف کنند.ایرنا
برچسب ها: فاضلاب ، تصفیه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: